گلستان- خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی، آسیب به مزارع ، آسیب به زیرساخت‌های حمل‌ونقل، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر، آسیب‌های واردشده به جمعیت عشایرتنها بخشی از خسارت های سیل در چند هفته ابتدایی امسال در استان گلستان بود که افزون بر ۷۱ درصد بودجه این استان را شامل می شود.

سپاه هم چنان پای‌کار است

قدس آنلاین-گروه استان ها : با وجود اینکه بسیاری از سازمان ها و مردم جهاد گونه برای بازسازی و التیام زخم های ناشی از این سیل پای کار آمدند اما تا رفع تمامی نواقص هنوز زمان و اعتبار بسیاری لازم است و بنا بر گفته برخی مسئولان باید به تخصیص اعتبارات و رفع واقص سرعت بخشید تا قبل از فرا رسیدن زمستان تمامی خانوده ها از سر پناه لازم برخوردار شوند.

پایان تعمیرات واحدهای مسکونی

استاندار گلستان  در خصوص پیشرفت های حاصله در این مدت بابیان اینکه تعمیرات واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در استان به اتمام رسیده اظهار می‌کند: در همین راستا  پی‌کنی هفت هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی احداثی نیز تا انتهای شهریور به اتمام می‌رسد.

هادی حق‌شناس بابیان اینکه تاکنون ۸۷۲ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی به سیل‌زدگان استان پرداخت‌شده است ادامه می‌دهد: کل خسارات وارده به بخش‎های مختلف کشاورزی، راه، آب روستایی، برق و یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون مبلغ ۸۷۲ میلیارد تومان از سوی دولت از محل منابع ملی و استانی تأمین اعتبار و پرداخت‌شده است.

وی می‌گوید:  از مجموع ۸۷۲ میلیارد تومان، ۴۱۸ میلیارد تومان از محل منابع استانی، ۸۵ میلیارد تومان از محل منابع ملی و ۳۸۹ میلیارد تومان از محل هزینه‎های جاری تأمین‌شده است.

استاندار خاطرنشان می کند: از مجموع خسارات وارده به استان ۶۱۰ میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی و ۳۷۰ میلیارد تومان در بخش راه و زیرساخت‌ها است که نیازمند کمک دولت در این بخش هستیم.

وی بابیان اینکه در بخش کشاورزی آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها نظیر زهکشی، قنات، چاه‎‌ها، جاده‌های بین مزارع، ایستگاه‌های پمپاژ و غیره واردشده است تاکید می کند: باید هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی آن‌ها اقدام شود.

استاندار یادآور می‌شود:  در حوزه راه‌ها که خسارت زیادی هم داشتیم که بخش عمده‌ای از راه‌های آسیب‌دیده از سیل آسفالت شد.

وی بابیان اینکه آب منطقه‌ای مکلف به لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌ها است، گفت: تعدادی از رودخانه‌ها در حال لایروبی هستند اما برای انجام همه آن‌ها با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

بازگشت صنایع به تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص مشکلات واحدهای تولید و صنعتی و خسارت ناشی از سیل عنوان می‌کند: ابتدای امسال ۱۵۰ واحد صنعتی در استان دچار خسارت شد که همه واحدها به‌غیراز ۵ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشتند.

حسین طلوعیان بابیان اینکه صنایع کوچک سبب ایجاد عدالت در توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود اذعان می‌کند: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها با سرمایه کمتر زمینه اشتغال تعداد بیشتری از افراد را فراهم کرده‌اند.

وی در خصوص علت رکود در واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان نیز پاسخ می‌دهد: مدیریت سنتی صنایع کوچک، برخوردار نبودن از فناوری‌های به‌روز، نشناختن نیازهای بازار از مشکلات این واحدها است.

سپاه هم‌ چنان پای‌کار

فرمانده سپاه نینوای گلستان با اشاره به ساخت و تعمیر دو هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی از سوی سپاه در مناطق سیل‌زده استان گفت: تعداد زیادی از واحدهای تعمیری به اتمام رسیده و تلاش می‌کنیم باقی واحدهایی که نیاز به مرمت دارند را تا پایان شهریورماه نوسازی کنیم.

سردار حسین معروفی بابیان اینکه اولویت نخست استان حل مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده است، اظهار داشت: در زمان پساسیل باید به دنبال انجام برخی اقدامات اساسی باشیم. تکمیل سدنرماب یکی از همین اولویت‌هاست؛ اگر این سد تکمیل می‌شد ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت‌ها هم کاهش می‌یافت.

وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها، رفع مشکلات سد وشمگیر، تکمیل کانال بندولی، اصلاح برخی کانال‌های انتقال آب، باز کردن دهنه پل‌ها و غیره جزو اقدامات مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد تا اگر در زمستان بارش‌های شدیدی داشتیم دوباره به مشکل برنخوریم.

فرمانده سپاه نینوای استان بابیان اینکه رفع مشکلات مردم و کاهش آلام سیل‌زدگان خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای حل مشکلات آسیب‌دیدگان همت جهادی و انقلابی داشته باشند تا کارها با شتاب بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سپاه استان ساخت و تعمیر دو هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی را در مناطق سیل‌زده بر عهده دارد، گفت: تعداد زیادی از واحدهای تعمیری به اتمام رسیده و تلاش می‌کنیم باقی واحدهایی که نیاز به مرمت دارند را تا پایان شهریورماه نوسازی کنیم و تحویل مردم دهیم.

سردار معروفی بابیان اینکه احداث واحدهای مسکونی سیل‌زدگان نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: اولویت اقدامات سپاه در روستاها و برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و افراد نیازمندی است که صدایشان به‌جایی نمی‌رسد.

وی با تأکید بااینکه رسانه باید سبب برانگیختگی مسئولان و ایجاد هماهنگی برای حل مشکلات مردم شود، خاطرنشان کرد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا مشکلات مردم سیل‌زده قبل از رسیدن فصل زمستان برطرف شود.

وی یادآور شد: همه مسئولان باید فکر کنند خود و خانواده‌هایشان در چادر و شرایط سخت زندگی می‌کنند تا سریع‌تر اقدامات لازم را برای کمک به مردم سیل‌زده انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.