به دلیل مباحث اقتصادی و تورم در شهرستان‌ها نسبت به پایتخت، استقبال از یادگیری هنر کمتر است، اما بازهم نقاشی و یادگیری هنر جزو اولویت خانواده‌ها برای فرزندانشان است.

حال ناخوش احوال نقاشی در مشهد

از گذشته‌های دور تابستان فصل فراغت و کلاس‌های آموزشی و هنری بوده و هست. فرصتی که بسیاری از خانواده‌ها این زمان را مغتنم می‌شمارند و یک یا چند هنر را در برنامه‌های فراغت بچه‌هایشان براساس استعداد و علاقه‌ قرار می‌دهند. امسال با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ‌ها گاهی زمزمه کاهش تعداد هنرجویان به گوش می‌رسد. از این رو به سراغ پیشکسوتان هنر نقاشی شهرمان رفتیم که سال‌هاست دارای تجربه در هنر و آموزشگاه هستند و به تدریس و انتقال تجربه‌های چند دهه کارشان به نسل‌های جوان پرداخته‌اند.

  هنر و تأثیرات مثبت

یکی از مدرسان پیشکسوت نقاشی دراین باره می‌گوید: هنوز هم نقاشی بین هنرها جایگاه ویژه‌ای برای بچه‌ها و والدینشان دارد و با توجه به اینکه هنر در همه جهات تأثیر مثبتی روی زندگی دارد، هنوزهم با همه مشکلات اقتصادی کلاس‌های نقاشی بخصوص در فصل تابستان علاقه‌مندان زیادی دارد.

استاد امیر بیات مختاری می‌افزاید: به دلیل مباحث اقتصادی و تورم در شهرستان‌ها نسبت به پایتخت، استقبال از یادگیری هنر کمتر است، اما بازهم نقاشی و یادگیری هنر جزو اولویت خانواده‌ها برای فرزندانشان است.

  افزایش قیمت‌ها و کاهش هنرجو

این استاد نقاشی شهرمان با اشاره به افزایش نرخ بوم و مواد اولیه برای نقاشی، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بیش از ۴۰ درصد مواد اولیه نقاشی افزایش داشته و این افزایش و سایر هزینه‌ها در کاهش تعداد علاقه‌مندان و هنرجویان بی‌تأثیر نبوده است. این هنرمند پیشکسوت نقاشی در ادامه تصریح می‌کند: به هرحال برای شکوفایی استعدادهای جوانان باید راه‌حل‌هایی اندیشید.

  حمایت از هنر و هنرجو

یکی دیگر از مدیران و مدرسان نقاشی هم در این راستا می‌گوید: امسال تعداد هنرجویان نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. اگرچه من آموزش خردسالان را ندارم، اما شواهد نشان می‌دهد با کاهش هنرجویان مواجه شدیم.

طاهره واحدیان با اشاره به اینکه صحبت از اقتصاد هنر بسیار مقوله گستره‌ای است، توضیح می‌دهد: هرکدام از ما در هر جایگاهی که قرار داریم، حداقل تلاشمان را باید انجام دهیم برای آنکه بتوانیم هنر را به نسل‌های آینده انتقال دهیم. از این رو من سعی کرده‌ام اگر هنرجویی توان پرداخت شهریه‌اش را ندارد، به خاطر شهریه ازعلاقه‌اش باز نماند و حمایتی که در حوزه آموزشی خودم می‌توانم انجام دهم را دریغ نکنم.

وی تأکید می‌کند: متأسفانه با افزایش قیمت‌ها حتی هنرمندان نقاش خودشان هم برای خرید و تهیه مواد اولیه نقاشی دچار مشکل هستند. وسایل و رنگ‌ها چند برابر شده و همه این‌ها برای هنرمندی که می‌خواهد یک اثر هنری خلق کند، مشکلی بزرگ است و به همان نسبت قیمت آثار نقاشی هم با افزایش بیشتری روبه‌رو است.

   عشق بهای هنر

مسئول انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با قدس درخصوص افزایش قیمت‌ها و حضور و ادامه راه هنرجویان نیز می‌گوید: به اعتقاد من با افزایش قیمت‌ها در همه مسائل زندگی مواجه‌ایم. دربخشی با آن کنار آمده‌ایم و با بخشی مدارا می‌کنیم. بخشی را کم می‌کنیم تا به آن چیزهایی که برایمان اولویت دارد، بپردازیم.

محمود ضیایی می‌افزاید: در همین راستا تورم و افزایش قیمت‌ها بر حضور علاقه‌مندان به هنر بی‌تاثیر نبوده است، اما به اعتقاد من نقاشی و هر هنر دیگری علاقه و عشق است و کسی که به هنرعلاقه‌مند است از گذشته‌های دور تاکنون بهایش را می‌پردازد.

وی با اشاره به این نکته که وسایل، رنگ، آبرنگ، مدادرنگی و... همه با افزایش قیمت زیادی مواجه شده است، اظهار داشت: این درحالی است که بیشتر هنرجویان ترم تابستانی گروه سنی خردسالان یا دانش‌آموزان هستند که در اوقات فراغت و ماه‌های تابستان در کلاس‌های هنری برای یادگیری نام‌نویسی می‌کنند و در واقع خانواده‌ها هزینه آن‌ها را تقبل می‌کنند.

 

مواد اولیه مناسب برای آموزش

ضیایی می‌گوید: این درحالی است که برای آموزش نیاز به متریال بسیار مرغوب نیست و می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد تا هنرجو با مشکل مواجه نشود، اما به هرحال هنرمند برای تهیه مواد اولیه با افزایش قیمت‌ها مواجه که این افزایش قیمت سخت است.

 وی با بیان اینکه والدین به طور معمول برای فرزندانشان همه تلاششان را می‌کنند، خاطرنشان می‌سازد: هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها سایرهزینه‌ها را کم می‌کنند تا به علایق و یا استعداد فرزندانشان در زمینه هنری بپردازند، اما به هرحال افزایش قیمت‌ها در جهت کاهش تعداد هنرجویان بی‌تاثیر نیست.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی خاطرنشان می‌سازد: از طرفی آموزشگاه‌ها هم با توجه به سایر هزینه‌ها از قبیل اجاره مکان آموزشگاه، هزینه‌های آب، برق وگاز، عوارض، دستمزد استادان و... نمی‌توانند شهریه‌ها را پایین نگه دارند و متأسفانه در همین چند سال اخیر بارها شاهد تعطیلی بسیاری از آموزشگاه‌های هنری شهرمان بوده و هستیم.

وی در پایان تأکید می‌کند: به هرحال هنر موجب ایجاد حال خوب و نشاط در افراد می‌شود و نمی‌توان استعدادهای جوانان را نادیده گرفت و یا در انتقال تجارب هنرمندان پیشکسوت به علاقه‌مندان و هنرجویان جوان بی‌تفاوت بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.