دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های خراسان رضوی گفت: گزارش و آماری از هیچ مرجع رسمی در خصوص کارتخوان‌های اجاره‌ای در استان نداریم.

کارتخوان‌های اجاره‌ای در خراسان رضوی آمار رسمی ندارد
به گزارش قدس آنلاین ، حسن مونسان ، در خصوص میزان دستگاه‌های کارتخوان اجاره‌ای در استان، اظهار کرد: بانک‌ها با احراز هویت کامل دستگاه کارت‌خوان اختصاص می‌دهند، یعنی باید جمیع شرایطی که برایشان در نظر گرفته شده را داشته باشند.

وی افزود: چندان مفهومی ندارد که دستگاه کارتخوان اجاره‌ای داشته باشیم، مگر اینکه در آن جعل و تقلبی صورت گرفته باشد، زیرا دستگاه کارتخوان بر اساس ضوابطی که بانک مرکزی تعیین کرده برای افرادی است که دارای شغل و کسب و کار هستند، باید شرایط لازم را داشته باشند و بر اساس شرایطی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، اختصاص داده می‌شود.

مونسان ادامه داد: پذیرنده اصلی احراز هویت شده و حسابی که متصل می‌شود باید حساب شناخته شده‌ای بوده و مسیر وجوهی که واریز می‌شود کاملا مشخص و قابل ردیابی باشد، اگر در این بخش موارد خاصی باشد که در اثر جعل و تقلب به کسی داده شود، آمارش را نداریم و تاکنون گزارشی در این خصوص به ما ارسال نشده که در این زمینه اطلاعاتی داشته باشیم.

دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های خراسان رضوی اضافه کرد: من نمی‌گویم کارتخوان اجاره‌ای وجود ندارد اما زمانی که دستگاه اختصاص پیدا می‌کند، الزاما طبق قانون باید احراز هویت کامل صورت گیرد. فردی که مطالبه دستگاه کارتخوان می‌کند، بانک موظف است تا پروتکل بانک مرکزی را رعایت و احراز هویت کرده، اسناد و مدارک را بگیرد و کارتخوان را تحویل دهد. اگر در این بین کارتخوانی در اثر جعل به کسی داده شده باشد، موضوع جدایی بوده و ممکن است وجود داشته باشد اما ما گزارش و آماری از هیچ مرجع رسمی در خصوص کارتخوان‌های اجاره‌ای نداریم.

رئیس اداره امور شعب استان خراسان رضوی با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌های کارتخوان ما باید شناسه یکتا را دریافت کرده باشند، عنوان کرد: اکنون حساب‌های اجاره‌ای مرسوم شده مبنی بر اینکه فرد حسابی در بانک باز کرده و کارت خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهد، اصالت حساب درست است اما فردی که صاحب حساب بوده نباید استفاده از حسابش را در اختیار دیگران قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: کارتخوان نیز به همین شکل است، کسی که کارتخوان می‌گیرد باید احراز هویت شود و باید تمام ضوابط تعیین شده را داشته باشد اما اینکه دارنده و پذیرنده، کارتخوان خود را به کسی واگذار کرده باشد که از آن استفاده یا سوءاستفاده شود، چندان برای ما قابل احراز نیست، مگر اینکه موارد خاصی گزارش و به صورت موردی و مصداقی پرداخته شود.

مونسان با اشاره به اینکه تعداد زیاد کارتخوان‌ها در شهر  مشهد طبیعی است، تصریح کرد: مشهد با کل کشور متفاوت است و با توجه به اینکه سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد مراجعه می‌کنند، طبیعتا کسب و کار مشهد با سایر نقاط کشور متفاوت خواهد بود و عمدتا کسبه از کارتخوان استفاده می‌کنند، از این جهت گرچه بررسی نکردیم میانگین استان خراسان نسبت به کشور بالاتر هست یا نه و به این موضوع پرداخته نشده اما اگر هم بالاتر باشد با توجه به شرایط استان خصوصا مشهد طبیعی است.

دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های خراسان رضوی بیان کرد: دارندگان کارت‌خوان فریب افراد را نخوردند، اجازه ندهند با مبلغ ناچیزی تطمیعشان کنند و تحت هیچ شرایطی حساب‌ها و کارت‌خوان‌های خود را در اختیار هیچ کسی قرار ندهند که ممکن است تبعات و عوارض بسیار زیادی به همراه داشته باشد، از این کارتخوان‌ها با حساب آن‌ها سوءاستفاده شود و مسائل اقتصادی، کلاهبرداری و هزاران اتفاق ناگوار دیگر متوجه آن‌ها باشد. افرادی که از بانک‌ها کارتخوان گرفتند، تنها خودشان مجاز به استفاده از آن هستند و حق واگذاری به سایر افراد را ندارند و تنها در مسیری که خودشان تعیین کردند باید استفاده نمایند.

رئیس اداره امور شعب استان خراسان رضوی گفت: شاید بسیاری از پذیرندگان و مردم اطلاعی نداشته باشند و افرادی به آن‌ها بگویند ماهیانه مقداری پرداخت می‌کنیم و کارتخوان را اجاره دهید که وقتی کارتخوان اجاره می‌دهند طبیعتا حسابش نیز باید واگذار شود. صرف کارتخوان نیست و از حساب و کارتخوان آن‌ها سوءاستفاده‌هایی می‌شود و ممکن است مسائلی چون پولشویی و جنایتی صورت گیرد که دامن این افراد را می‌گیرد و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: توصیه اکید ما این است تحت هیچ شرایطی حساب‌ها و دستگاه‌های کارتخوان خود را واگذار نکنند که قطعا افرادی که این کارتخوان‌ها را می‌گیرند با سوءنیت است زیرا اگر شرایطی داشته باشند می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کرده، مطالبه کنند و کارتخوان بگیرند، در حالی که پشت اجاره دستگاه کاتخوان توسط این افراد سوءنیتی وجود دارد که اقدام به این کار می‌کنند.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.