تحولات روزهای اخیر در عراق و لبنان موجب پیچیدگی فضای سیاسی این دو کشور شده است؛ کشورهایی که جزو عناصر کلیدی محور مقاومت در منطقه هستند و بی‌ثباتی در آن‌ها بیش از هر چیز به نفع رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکاست.

بازگشت به قانون، راه حل بحران عراق و لبنان

مهدی پناهی/

 تحولات روزهای اخیر در عراق و لبنان موجب پیچیدگی فضای سیاسی این دو کشور شده است؛ کشورهایی که جزو عناصر کلیدی محور مقاومت در منطقه هستند و بی‌ثباتی در آن‌ها بیش از هر چیز به نفع رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکاست. آمریکایی که از یکسو به واسطه ایستادگی محور مقاومت در اجرای نقشه‌های خود در سوریه و لبنان ناکام و زخم خورده است و از سوی دیگر به خاطر فشار افکار عمومی مردم آمریکا و جهانی ژست خروج  پیروزمندانه از منطقه را دارد، اما می‌خواهد با هر بهانه‌ای همچنان استخوان لای زخم باقی بماند.

از همین رو است که در سناریویی تکراری با سوء استفاده از مطالبات به حق مردمی این کشورها و خلأهای ساختار سیاسی و با پاس گل برخی احزاب عراقی و لبنانی، تلاش دارد این دو کشور را به بن بست سیاسی و امنیتی برساند.

امنیت، موضوعی بود که رهبر معظم انقلاب در هفدهمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به آن، به دلسوزان عراق و لبنان هشدار دادند که نسبت به حفظ آن توجه کنند.

هرچند سه نکته کلیدی در بیانات روز گذشته ایشان مربوط به تحولات عراق و لبنان، نقش ارتش در حفظ امنیت و مقابله با فتنه‌ها در کشورمان و موضوع فلسطین بود، اما بیش از همه موضوع عراق و لبنان مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی، حفظ امنیت را مسئولیت مقدس و حساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برشمردند و با اشاره به طراحی دشمنان برای سلب امنیت از برخی کشورهای منطقه، گفتند: دلسوزان عراق و لبنان بدانند اولویت اصلی آنان، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز بدانند مطالبات بحق آن‌ها فقط در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تأمین است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین بار دیگر مسئولان و مؤثران فکری و همچنین آحاد ملت را به هوشیاری در قبال تلاش برای تخریب محاسباتی آنان فراخواندند و تنها راه مقابله با آن را بصیرت دانستند و چند نکته مهم را نیز گوشزد کردند: باید به آینده و تحقق وعده‌های الهی امیدوار بود، نباید به دشمن اعتماد کرد، از تحرکات دشمن نباید لحظه ای غفلت کرد، به پیروزی‌ها غرّه نشویم، و نیروهای مسلح باید آمادگی لازم برای مقابله با فتنه را داشته باشند.

برنامه ریزی دشمن برای سلب امنیت

ایشان بزرگ‌ترین لطمه به یک کشور را سلب امنیت آن دانستند و با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای آشوب و سلبِ امنیت برخی کشورهای منطقه، گفتند: «عوامل این خباثت‌ها و کینه‌ورزی‌های خطرناک، شناخته‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریکا و سرویس های اطلاعاتی غربی با پشتوانه پول برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار دارند».

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دلسوزان عراق و لبنان تأکید کردند: «اولویت اصلی، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز متوجه باشند که دشمن به‌دنبال برهم زدن ساختارهای قانونی و ایجاد خلأ در این کشورهاست و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات بر حقی که دارند، پیگیری آن‌ها در چارچوب ساختارهای قانونی است». حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: «دشمنان چنین فکرهایی را برای کشور عزیز ایران هم داشتند، اما خوشبختانه ملت هوشیارانه و به‌موقع به میدان آمد و نیروهای مسلح نیز آماده بودند و آن توطئه خنثی شد».

ریشه توصیه رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت هوشیاری ملت‌های عراق و لبنان را می‌توان در تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در خاموش کردن توطئه‌های دشمن دانست، به ویژه دو تجربه غبارآلود حوادث سال ۸۸ و  توطئه آمریکایی تابستان داغ در سال گذشته.

 ۴ توصیه کلیدی رهبر معظم انقلاب

از این جهت هرچند ایشان توصیه‌هایی خطاب به نیروهای مسلح فرمودند، ولی مخاطب آن همه مردم و گروه های سیاسی داخل ایران و کشورهای اسلامی هستند.

ایشان روز گذشته در جمع‌بندی مباحث مطرح شده چند نکته را بیان کردند: ۱- به دشمن نباید اعتماد کرد و نباید به او خوش‌بینی ساده لوحانه داشت. ۲- نباید لحظه ای از تحرکات دشمن چشم برداشت و غافل شد. ۳- نباید دشمن را ناتوان و حقیر شمرد، بلکه باید آن را در اندازه‌های خود شناخت و برای مقابله آماده بود. ۴- نباید به پیروزی‌ها غرّه شد؛ چرا که یک لحظه غفلت می تواند همانند جنگ احد، پیروزی را تبدیل به شکست کند، حتی با حضور پیامبر(ص) در میدان.

مصداقی از اطمینان به تحقق وعده‌های الهی

رهبر انقلاب اسلامی «حفظ امید به آینده» و «اطمینان به تحقق وعده‌های الهی» را دو عامل مهم برای مقابله با توطئه‌ها برشمردند و گفتند: امروز به لطف خداوند و به کوری چشم دشمنان، جوانان کشور سرشار از امید هستند و تحقق وعده‌های الهی را که شاید تصور آن‌ها در گذشته دشوار بود، اکنون در مقابل چشمان خود می‌بینیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در مقابل جوانان مؤمن حزب‌الله و جوانان با همت فلسطینی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و هفت روزه را نمونه‌های عینی از تحقق وعده‌های الهی برشمردند و افزودند: ناکامی استکبار در منطقه غرب آسیا، با وجود هزینه‌های گزاف و اعتراف خودشان به این شکست، از دیگر نمونه‌های تحقق وعده‌های الهی است.

ایشان در پایان سخنان خود تأکید کردند: به لطف خداوند، راهپیمایی‌های بازگشت در غزه، روزی به بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خودشان منجر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.