با نزدیک شدن به موعد اعلام شده از سوی ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای خود، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در سفر به پکن با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین درمورد برنامه هسته‌ای ایران و برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت وگو خواهد کرد.

سران فرانسه و چین درمورد برجام گفت وگو می‌کنند

قدس آنلاین: به نوشته امروز (یکشنبه) روزنامه «لا نوول رپوبلیک»  به نقل از خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری فرانسه قرار است فردا(دوشنبه) در سفر به پکن با همتای چینی خود دیدار کند.  

برنامه هسته ای ایران و حقوق بشر از جمله محورهای مهم دیدار و گفتوگوهای رهبران دو کشور اعلام شده است.

همچنین امانوئل مکرون و شی جین پینگ در مورد برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)  گفت وگو خواهند کرد.

دیدار روسای جمهوری فرانسه و چین در حالی صورت می گیرد که تا چند روز دیگر بر اساس اعلام قبلی، ایران برای گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای خود اقدام خواهد کرد.

طبق برنامه، ۱۶ آبان ماه یعنی دو ماه پس از گام سوم کاهش تعهدات برجامی، گام بعدی در این راستا از سوی رئیس جمهوری ایران اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه آیین ختم «محمد احمدیان» رئیس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در پاسخ به اینکه گام چهارم ایران چه خواهد بود بدون اشاره به جزئیات این گام گفت: این موضوع توسط رئیس جمهوری اعلام خواهد شد.

«علی اکبر صالحی» همچنین در گفت ‌وگوی ویدئویی که به تازگی خانه ملت آن را منتشر کرده، با بیان اینکه «خبر خوبی را اعلام می‌کند»، افزود: ظرف یک تا سه هفته آینده، قسمت سنگین رآکتور آب اراک را راه‌اندازی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مساله تحریم های آمریکا دیگر محور گفت‌وگوهای مکرون و همتای چینی وی در پکن خواهد بود.

پیشتر در ماه مارس، دو رئیس جمهوری در پاریس عزم جدی خود را برای دفاع از «چند جانبه گرایی»  در برابر «یکجانبه گرایی» دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بودند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دو هفته پیش با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مکرون سفر ماه مارس همتای چینی خود به پاریس را موفق خواند و گفت که در این سفر با شی جین پینگ در مورد ارتقای بیشتر روابط فرانسه و چین به توافق های مهمی رسیده است.

کاخ الیزه اعلام کرده که امانوئل مکرون در سفر به چین، باید «بدون تابو» و  «با احترام و به طور صریح»  به مسائل حساس حقوق بشر، وضعیت هنگ کنگ و سین کیانگ و اتهام حملات سایبری بپردازد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.