۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 680616

نمی‌خواهیم بگوییم «جورج اوروِل» در رمان معروف «۱۹۸۴» خیلی خوب و درست همه چیز زندگی این روزهای بشر را پیش‌بینی کرده است، اما اگر این رمان را خوانده باشید، احساس می‌کنید ماجرای صفحه‌های نمایش بزرگ و بیلبوردهایی که همه جا هستند و سازمانی مخوف از طریق آن‌ها حرکات تک تک شهروندان را زیر نظر دارند، حالا دیگر خیلی هم تخیلی و غیرممکن به نظر نمی‌رسند.

فؤاد آگاه/

نمی‌خواهیم بگوییم «جورج اوروِل» در رمان معروف «۱۹۸۴» خیلی خوب و درست همه چیز زندگی این روزهای بشر را پیش‌بینی کرده است، اما اگر این رمان را خوانده باشید، احساس می‌کنید ماجرای صفحه‌های نمایش بزرگ و بیلبوردهایی که همه جا هستند و سازمانی مخوف از طریق آن‌ها حرکات تک تک شهروندان را زیر نظر دارند، حالا دیگر خیلی هم تخیلی و غیرممکن به نظر نمی‌رسند. یک روزنامه‌نگار فرانسوی به نام «برایان کلولی» به‌تازگی در مقاله‌ای به این نکته اشاره می‌کند که این روزها در خوشبینانه‌ترین حالت، حداقل ۲۵ میلیون دوربین نظارتی در سرتاسر جهان نصب شده و رفتار شهروندان کشورهای مختلف را زیر نظر دارند. بنابراین نمی‌توان آسوده خاطر بود که افراد در همه ۲۴ ساعت شبانه روز می‌توانند در شهر محل زندگی‌شان جا یا ساعتی را پیدا کنند که دوربین‌ها آن‌ها را زیر نظر نداشته باشند.

بخش‌هایی از این مقاله را که «فارس» منتشر کرده بخوانید: «بلومبرگ در گزارش ۲۲ اکتبر حکومت روسیه را حاکمیتی پلیسی اعلام کرده است... چون تمام ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اهالی مسکو تحت نظارت و مراقبت قرار دارند... بلومبرگ اضافه کرده است که مقامات مسکو در چند سال گذشته به شکلی نظام‌مند سرگرم راه‌اندازی جامع‌ترین عملیات‌های نظارت ویدئویی در جهان بوده‌اند.

این شبکه دولتی-خصوصی مشتمل بر ۲۰۰ هزار دوربین است که در سال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ساعت فیلم ضبط می‌کنند که برای ارزیابی آن‌ها، به ۱۶ هزار کارمند دولتی، افسران اطلاعاتی و کارکنان مجری قانون نیاز است... خواننده آمار و ارقام بلومبرگ ممکن است با خود فکر کند که چه خوفناک! اما خوب است بدانید یک وب‌سایت معروف «شناسایی دوربین» عملکرد دوربین‌های نظارتی را در سراسر جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این وب‌سایت گزارش می‌کند که حدود ۲۵ میلیون دوربین نظارتی مداربسته در جهان وجود دارد و انگلیس با ۴ میلیون دوربین به نسبت سرانه و در مقایسه با هر کشور اروپایی دیگری، بیشترین فعالیت را در زمینه دوربین‌های نظارتی مداربسته دارد. ی

عنی اگر تعداد دوربین‌های شهرهایی چون بوستون، دوبلین، ژوهانسبورگ و سان فرانسیسکو را جمع بزنید به تعداد دوربین‌های لندن نمی‌رسد و در واقع اسم مسکو بد دررفته است! اگر از زاویه دیگری به این موضوع نگاه شود، لندن برای هر هزار نفر ۶۸ دوربین دارد، آتلانتا ۱۵ دوربین؛ شیکاگو ۱۳؛ بغداد، سیدنی و دبی ۱۲؛ مسکو و برلین ۱۱ و سن پترزبورگ، کانبرا و واشنگتن حدود ۵ دوربین ...

واقعیت این است که سرویس‌های اطلاعاتی غرب مدت‌هاست برای تدوین راهبردها و تاکتیک‌هایی با هدف خرابکاری در خدمات اینترنتی در روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر کار کرده‌اند، اما از طرف دیگر برای تبلیغات غربی مهم است که روسیه را به خاطر به اجرا گذاشتن تمهیداتی به منظور مقابله با تحرکات سازمان‌های مسئول جنگ سایبری در غرب، محکوم کنند...».

این‌ها را نه برای تبرئه مسئولان روسیه و شهر مسکو نوشتیم، اما خواستیم یادآوری کنیم دوربین‌های نظارتی و تبلیغاتی و... همه جای دنیا، کم و زیاد، وجود و حضور دارند و زندگی و رفتارشهروندان را با هدف‌های مختلف مثبت و منفی می‌پایند. اما در این میان کشورهای غربی در رسانه‌هایشان تلاش دارند نقش «برادر بزرگ» رمان ۱۹۸۴ را بازی کنند و از بالا با دوربین‌هایشان همه کشورهای دنیا را بپایند. آن‌ها البته خیلی وقت‌ها ترجیح می‌دهند دوربین‌ها و رسانه‌هایشان را نه روی اوضاع و احوال کشورهای خودشان، بلکه روی اوضاع و احوال کشورهای دیگر زوم کنند و همه چیز را آنجور که خودشان می‌خواهند ببینند و به دنیا نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.