اصفهان - رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهارداشت: توجه به موضوعات زیست محیطی اولین اولویت شهر است و مسئولیت اجتماعی یکی از شاخص‌های رسیدن به آن بوده که در دو سطح فردی و سازمانی اجرا می‌شود.

 موضوعات زیست محیطی اولین اولویت شهر اصفهان است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین محمد عیدی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص دو مطالعه کیفی آلاینده‌های هوای اصفهان، گفت: این مطالعات کیفی نشانگر این است که این آسیب گلوی تک تک شهروندان این شهر را می فشارد و عروس شهرها سیاه پوش دود شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های رسمی اصفهان ساز ناهمگونی در شهر می زنند،افزود: اولویت خاصی برای اقدامات دستگاه ها نیست در حالیکه یکی از شاخص های بهزیستی فرهنگی شهر اجماع بین نهادهای رسمی و مدنی است همچنین نشاط فرهنگی نیز از تلاش این دستگاه‌ها در شهر ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه موضوعات زیست محیطی اولین اولویت شهر است، تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی یکی از شاخص‌های رسیدن به این اولویت است که در دو سطح فردی و سازمانی اجرا می‌شود برای مثال در شهری مانند شانگهای چین که اولویت اصلی ترافیک است شهرسازی و شهروندی آن بر مبنای ترافیک بنا شده و با دلپذیر کردن شهر با وجود ۲۴ میلیون جمعیت ترافیکی در این شهر دیده نمی‌شود که این به مسئولیت‌پذیری مردم و مسئولان آن برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بهزیستی فرهنگی شهر با اولویت دهی به محیط زیست تأمین می‌شود، افزود: در معاونت فرهنگی شهرداری برنامه‌ای تحت عنوان شهروندی فرهنگی با سه شاخص مطالبه‌گری، اخلاق مداری و مشارکت جویی وجود دارد که به نوعی همه این موارد مسئولیت جویی شهر را تقویت می‌کند.

عیدی با بیان اینکه در دو حوزه مناسبتی و فرآیندی برای انتقال آموزه‌ها به شهروندان تلاش می‌کنیم، اظهار کرد: مناسبت‌هایی چون روز گل، روز درختکاری یا پویش ترافیک همگی نمایانگر این موضوع است که از لحاظ فرآیندی برنامه‌های فرآیندمحور در دو ساختار مدنی و رسمی می‌تواند در شهر ایجاد انگیزه کند و شهروندان مطالبه گر و مسئولیت جو را تربیت کند.

وی در خصوص طرح "کلاس شهر" گفت: این طرح با همکاری آموزش و پرورش استان در ۱۰۰ مدرسه تحت پوشش از کلاس اول تا سوم اجرایی شد و کتاب درس‌نامه آن در حوزه شهروندی و محیط زیست به معلمان و دانش آموزان آموزش‌های خوبی ارائه کرد که سال بعد نیز قطعا این طرح در مدارس اجرایی خواهد شد.

عیدی با اشاره به برگزاری جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی افزود: در گذشته مردم در بطن فرهنگ عامه بوده‌اند و آموزه‌های زیست محیطی در این فرهنگ بیشتر بود، اما در سال‌های اخیر خلاقیت از جامعه گرفته شده و تنها منحصر به اتاق‌های فکر سازمانی شده است که برای ارتباط موثرتر و افزایش تعاملات فرهنگی در حوزه های شهروندی نیازمند خلق متون فرهنگی هستیم که در این راستا از پوستر این جشنواره چند ماه پیش رونمایی شد.

وی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره، گفت: عنوان این جشنواره "شهرمن" است که تاکنون ۴۰۹ اثر از ۲۱ استان به دبیرخانه این جشنواره رسیده که شامل ۲۷ اثر در حوزه شعر خردسال، ۷۹ اثر در شعر کودک، ۵۵ اثر در شعر نوجوان، به دبیرخانه رسیده همچنین در بخش داستانی ۲۴۸ داستان شامل ۳۰ داستان خردسال، ۴۸ داستان هفت تا ۹ سال، ۶۳ اثر ۱۰ تا ۱۲ سال و ۱۰۸ داستان نوجوان به دبیرخانه رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.