آن‌طور که رسانه‌های کره شمالی می‌گویند، رهبر کشورشان برای مردم یک موجود افسانه‌ای است. «کیم جونگ اون» البته به همان اندازه برای مردم سایر نقاط کره زمین هم مرموز و عجیب و غریب است.

«اون»جا چه خبره؟

قدس آنلاین: آن‌طور که رسانه‌های کره شمالی می‌گویند، رهبر کشورشان برای مردم یک موجود افسانه‌ای است. «کیم جونگ اون» البته به همان اندازه برای مردم سایر نقاط کره زمین هم مرموز و عجیب و غریب است. لابد به همین خاطر است که هالیوود چند میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند تا درباره زندگی شخصی رهبر کره شمالی فیلم سینمایی بسازد یا خبرنگارها خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا بتوانند از زندگی کیم، سر در بیاورند. پس خیلی واضح است که حتی غیبت یکروزه‌ رهبر کره شمالی هم، مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار می‌گیرد چه برسد به غیبت ۱۱ روزه، شرکت نکردن در مراسم‌ مهمی مثل جشن تولد پدربزرگ کیم و شایعه‌هایی درباره وخامت اوضاع جسمانی رهبر کره شمالی!

عمل جراحی در دل کوه

«کیم جونگ اون» آخرین بار ۱۱ آوریل یعنی ۱۱ روز پیش در رسانه‌های دولتی کره شمالی ظاهر شد و حالا که حدود ۱۱ روز از غیبت رهبر کره شمالی، از انظار عمومی می‌گذرد، شایعه‌ها درباره وضع سلامتی‌اش بیشتر از همیشه بالا گرفته است. شایعه‌هایی که البته توسط منابعی در چین و کره جنوبی تکذیب شده است، ولی برخی از رسانه‌ها می‌گویند اوضاع کره شمالی مشکوک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

ماجرا از گزارش جنجالی روزنامه «ان کی»، یک رسانه انگلیسی زبان مستقر در کره جنوبی، آغاز شد. این روزنامه به نقل از منبعی در کره شمالی مدعی شد که رهبر این کشور به تازگی یک عمل جراحی قلب انجام داده و در یک ویلا خارج از پیونگ یانگ در حال بهبودی است. براساس این گزارش، عمل جراحی کیم جونگ اون در ۱۲ آوریل در بیمارستان خانوادگی هیانگسان، در حوالی کوه میوهیانگ، واقع در استان پیونگان شمالی، انجام شد و در حال حاضر کیم در ویلای هیانگ‌سان که در نزدیکی بیمارستان قرار دارد، تحت نظر پزشکان است.

افراط در سیگار کشیدن

روزنامه انگلیسی پا را از این هم فراتر گذاشته و پای چین را به ماجرای عمل جراحی کیم باز کرده بود. به ادعای روزنامه «ان کی»، یک پزشک از بیمارستان کیم مان یو در پیونگ یانگ، عمل جراحی رهبر کره شمالی را هدایت کرده است. همچنین پزشکانی از بیمارستان عمومی صلیب سرخ کره و دانشگاه علوم پزشکی پیونگ یانگ در عمل جراحی حضور داشتند.

این روزنامه البته توضیح داده که پس از باثبات شدن وضع کیم، بیشتر پزشکان به پیونگ یانگ بازگشتند و فقط برخی پزشکان برای مراقب از رهبر کره شمالی، در کنار او ماندند.

روزنامه انگلیسی در ادامه هم پا روی خط قرمزهای رهبر کره شمالی که دخالت در زندگی شخصی‌اش است، گذاشته و توضیح داده که سلامت کیم به خاطر افراط در سیگار کشیدن، چاقی و کار بیش از حد به خطر افتاده و رهبر کره شمالی را به این روز انداخته است.

پس از بازنشر گسترده گزارش این روزنامه انگلیسی زبان، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان هم ضمن تأیید عمل جراحی کیم جونگ اون، مدعی شد رهبر کره شمالی در خطر جدی است. این شبکه ادعا کرد آمریکا اطلاعاتی را زیرنظر دارد مبنی بر اینکه رهبر کره شمالی، پس از انجام عمل جراحی اوضاع چندان مناسبی ندارد. خبرگزاری سی‌ان‌ان همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرده ماجرای وخامت اوضاع جسمی کیم حقیقت دارد، اما اینکه رهبر کره شمالی تا چه اندازه در خطر است هنوز معلوم نیست.

حال کیم خوب است

هنوز چند ساعتی از انتشار گزارش‌های روزنامه «ان کی» و خبرگزاری «سی‌ان‌ان» نگذشته بود که خبر تکذیب این ماجرا در رسانه‌ها منتشر شد. تکذیبیه اما نه از سوی دولت کره شمالی، بلکه از سوی کره جنوبی و چین صادر شد!

بر اساس گزارشی که فرارو منتشر کرده، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، به نقل از مقامات دولتی این کشور اعلام کرده که کره جنوبی هیچ‌گونه علائم غیرمعمولی در رابطه با سلامت کیم جونگ اون ندیده است! خبرگزاری کره‌ای در ادامه به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی نوشته است: «هیچ علائم غیرمعمولی در کره شمالی وجود ندارد. این (شایعات)، حقیقت نیستند». یک مقام دیگر کره جنوبی هم دراین‌باره گفته است: «هیچ علائمی در رابطه با سلامت کیم رصد نشده و کیم تا همین اواخر، در انظار عمومی ظاهر می‌شد».

سومین مقام رسمی که خبر وخامت حال کیم جونگ اون را تکذیب کرد، یکی از مقامات دپارتمان ارتباطات بین‌المللی حزب کمونیست چین بود که گفته بود زندگی رهبر کره شمالی در خطر نیست.

کاملاً عادی است

برخلاف رسانه‌های غربی که از کاه، کوه ساخته‌اند، رسانه‌های چین و کره می‌گویند غیبت کیم کاملاً عادی است و پیش از این هم بارها پیش آمده است. به عنوان مثال رهبر کره شمالی در اوایل سپتامبر ۲۰۱۴، تقریباً به مدت ۴۰ روز از انظار عمومی غایب شد و سپس در حالی به انظار عمومی بازگشت که می‌لنگید و یک عصا در دست داشت. بعدها آژانس اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرد که کیم در ناحیه مچ پا عمل جراحی داشته است.

اما چیزی که این‌بار غیبت کیم را وارد حاشیه کرده است، تحولات عجیب و غریب در کره شمالی و حضور خواهر کیم یعنی «کیم یو جونگ» در جلسات مهم و نقش‌آفرینی او در تصمیم‌های حیاتی کشور است.

رسانه‌هایی که غیبت رهبر کره شمالی را غیرعادی می‌دانند، معتقدند کیم از مدت‌ها پیش از غیبتش هم حضور جدی در انظار عمومی نداشته و مدت‌هاست در فعالیت‌های مهم عمومی شرکت نمی‌کند و خواهر اوست که زمام امور را به دست گرفته است.

تکیه بر جای برادر

همان طور که گفتیم آخرین باری که کیم در رسانه‌های دولتی کره شمالی ظاهر شد، حدود ۱۱ روز پیش بود. یک روز بعد، یعنی در روزی که گفته می‌شود کیم به بیمارستان منتقل شده، جلسه پارلمان کره شمالی برگزار شد، ولی کیم در آن شرکت نکرد. سپس، روز ۱۵ آوریل جشن تولید پدربزرگ کیم برگزار شد. با اینکه این جشن یکی از بزرگ‌ترین ‌مراسم‌های کره شمالی است، کیم برای نخستین بار در آن شرکت نکرد.

رهبر کره‌شمالی علاوه بر این، در جدیدترین آزمایش تسلیحات کره شمالی هم حضور نداشت.

از طرف دیگر اما به موازات کاهش حضور کیم جونگ اون در فعالیت‌های عمومی و دولتی، حضور خواهر او در این فعالیت‌ها برجسته‌تر شده است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، از چند هفته قبل از عمل جراحی کیم، خواهر کوچک‌تر او، کیم یو جونگ، زمام امور را به دست گرفته و به گفته روزنامه «چسون ایلبو»، مدت‌هاست که او به جای کیم، به حزب کارگران یا همان حزب حاکم بر کره شمالی دستور می‌دهد.

این روزنامه در ادامه نوشته است: «جایگاه خواهر کیم برجسته‌تر شده، به نقل از منابع معتبر، کیم یو جونگ به نام خود دستوراتی صادر می‌کند و دیگر از نام کیم جونگ اون استفاده نمی‌کند. شایعه‌هایی در کره شمالی در حال انتشار است مبنی بر اینکه کیم یو جونگ مسئول همه امور به جز امور نظامی، شده است.»

باید منتظر بمانیم

کارشناسان سیاسی و مخالفان کیم جونگ اون با ردیف کردن تمام این شواهد در کنار همدیگر، به این نتیجه رسیده‌اند که اوضاع سیاسی در کره شمالی حسابی بیخ پیدا کرده است. به‌خصوص حالا که گزارش‌هایی هم از ارتقای جایگاه سیاسی خواهر کیم در رسانه‌های کره شمالی منتشر شده است. افزون بر این حدود یک ماه پیش هم کره شمالی آزمایش موشکی انجام داد که کره جنوبی از این امر ابراز تأسف کرد و خواستار توقف آن شد. برای نخستین بار در سال‌های اخیر اما شخصی به جز کیم جونگ اون، موضع رسمی کشور را در این مورد اعلام کرد. خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای تند و تیز، مسئولان کره جنوبی را مورد انتقاد قرار داد و از آزمایش‌های موشکی کشورش دفاع کرد. این موضوع بیشتر از پیش شائبه به پایان رسیدن دوران رهبری کیم را تقویت کرد.

با وجود تمام این حواشی اما کره شمالی هنوز به طور رسمی راجع به شایعه‌های اخیر درباره سلامت کیم و حاشیه‌های حضور کیم یو جونگ در فعالیت‌های حاکمیتی و دولتی، موضع‌گیری نکرده است. به همین خاطر است که برخی کارشناسان هم حضور کمرنگ رهبر کره شمالی را امری عادی می‌دانند و آن را به مسائلی مانند محافظت در برابر کرونا ربط می‌دهند. عده دیگری هم می‌گویند ماجرا فقط یک عمل جراحی ساده است و رهبر کره شمالی به زودی به سر کارش باز خواهد گشت.

با تمام این مسائل اما همچنان باید منتظر بمانیم تا ببینیم کیم جونگ اون در قبال این حواشی چه موضعی می‌گیرد و تا زمانی که رهبر کره شمالی دوباره در انظار عمومی ظاهر نشود، هیچ جوره نمی‌شود سفت و محکم درباره تحولات سیاسی در کره شمالی صحبت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.