هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ دوره چهارساله هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به پایان می‌رسد و از فردا دیگر هیچ‌یک از افراد حاضر در هیئت رئیسه قانوناً مسئولیتی در حوزه فوتبال نخواهند داشت.

تیتراژ پایانی برای مدیریت پرچالش چهارساله

قدس آنلاین:  هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ دوره چهارساله هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به پایان می‌رسد و از فردا دیگر هیچ‌یک از افراد حاضر در هیئت رئیسه قانوناً مسئولیتی در حوزه فوتبال نخواهند داشت اما از آنجا که ساز و کار فدراسیون بر پایه بی‌قانونی استوار شده بعید به نظر می‌رسد قانون به درستی اعمال شود از این رو نباید منتظر معرفی سرپرست جدید باشیم بلکه تا زمان برگزاری انتخابات و تأیید اساس‌نامه جدید از سوی فیفا و ای اف سی همین تیم مجموعه مدیریتی فوتبال را اداره خواهند کرد.

*ساز ناکوک

اما این اتفاق چه پیامدهایی را برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت؟ مهم‌ترین و جدی‌ترین چالشی که به واسطه این اتفاق رخ خواهد داد این است از امروز تمام باشگاه‌ها و مدیران ساز خود را خواهند زد و آن چیزی که خود می‌پسندند را بیان می‌کنند و اگر مقاومتی قانونی در برابرشان صورت گیرد نیز آن را نمی پذیرند چون مجریان قانون در فوتبال خود غیرقانونی بر مسند قدرت حضور دارند.

البته در فوتبال بی‌سامان ایران سال‌هاست که این اتفاقات روی می‌دهد، نمونه بارز آن عدم تأیید اساس‌نامه فدراسیون در سه دوره اخیر است، دقیقاً همان اتفاقی که سبب شد فیفا پس از سه دوره مماشات اجازه برگزاری انتخابات زود هنگام را ندهد.

اما از رفتارهای موجود و تحرکات پنهانی پیداست فوتبال ایران از روز شنبه فضای جدیدی را شاهد خواهد بود، فضایی که بی‌گمان تنش، درگیری و بی‌نظمی جدیدی را در ساختار مدیریتی فوتبال ایران به وجود خواهد آورد تا سهم خواهی‌ها در فوتبال ایران بیشتر از هر زمان دیگری شدت گیرد.

*یارکشی در سطوح بالا

در حال حاضر جریان‌های تأثیرگذار در فوتبال میان اعضای مجمع فدراسیون در حال یارگیری هستند تا بتوانند با نفوذ بیشتری برای آینده تصمیم‌گیری کنند اما در آن سو دو جریان دیگر هم وجود دارد که به هیچ‌وجه قصد عقب نشینی ندارند. جریان اول همان طیف نزدیک به هیئت رئیسه فعلی فدراسیون است که نمی‌خواهد قدرت را از دست بدهد و معتقدند حرف آن‌ها همان قانون جاری در فوتبال است که باید عیناً انجام شود. از سویی دیگر طیف نزدیک به وزارت ورزش در تلاش است مسئولیت‌های کلیدی را به افراد مورد اعتماد خود بسپارد تا چالش دوره قبلی با مدیریت حاکم بر فدراسیون دوباره تکرار نشود.

البته طیف دیگری هم به تازگی تلاش خود را آغاز کرده از میان اعضای مخالف مجمع یک گزینه را به عنوان نماینده انتخاب کند تا پیگیری‌های لازم برای کنار رفتن هیئت رئیسه فعلی را انجام دهد تا آن‌ها قدرت سابق و اعمال نفوذ گذشته را نداشته باشند.

جنگ بر سرلیگ

بلبشوی مدیریتی موجود در فدراسیون فوتبال به قدری غم‌انگیز است که قطعاً در صورت تداوم این شرایط آسیب‌های جدی و بزرگ‌تری به پیکره بیمار فوتبال ایران وارد خواهد شد که جبران آن به سادگی نخواهد بود اما به دلیل ضعف نظارت هیچ‌کسی وجود ندارد که مانع از یارکشی‌ها و تکروی جریان‌های حاکم بر فوتبال ایران شود.

نمونه بارز این تنش‌ها در حال حاضر بر سر موضوع برگزاری رقابت‌های لیگ برتر است، که هر کسی ساز خودش را می‌زند تا بی‌نظمی به اوج خود برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.