ماه‌هاست که رویدادهای مهم فرهنگی جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا، یکی پس از دیگری لغو می‌شوند. در این میان، به‌نظر می‌رسد که نمایشگاه کتاب فرانکفورت سرنوشت متفاوتی خواهد داشت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت قطعاً امسال برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ماه‌هاست که رویدادهای مهم فرهنگی جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا، یکی پس از دیگری لغو می‌شوند. این میان، به‌نظر می‌رسد که نمایشگاه کتاب فرانکفورت سرگذشت متفاوتی خواهد داشت. آنطور که مسئولان برگزاری نمایشگاه به تازگی اعلام کرده‌اند: این رویداد مهم فرهنگی از چهاردهم تا هجدهم ماه اکتبر سال جاری به شیوه‌ای جدید برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان به فرهنگ در هیچ‌کجای جهان نمی‌خواهند که به شیوع بیماری کرونا دامن بزنند، اما لغو بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان نیز غیرممکن به نظر می‌رسد. در این راستا، مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرده‌اند که این نمایشگاه در سال جاری به شیوه‌ای جدید برگزار خواهد شد. یورگن بوس، مدیر برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این باره گفت: «اگرچه هنوز نمی‌توان گفت که هفتاد و دومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت دقیقاً به چه شکلی برگزار خواهد شد، اما اولویت اصلی ما، حفظ سلامت غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و عموم مردم خواهد بود. بر اساس رایزنی‌های انجام شده، نمایشگاه کتاب فرانکفورت روزهای چهاردهم تا هجدهم اکتبر سال جاری برگزار می‌شود و ما انتظار داریم که شاهد رویداد ویژه‌ای باشیم.»

هرچند که هنوز همه قوانین مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت مشخص نشده است، اما آنطور که مسئولان برگزاری نمایشگاه اعلام کرده‌اند: امسال غرفه‌ها و راهروهای نمایشگاه بزرگ‌تر از سال گذشته خواهد بود. همچنین قرار است که میزگردها و جلسات پرسش و پاسخ با نویسندگان و ناشران از طریق اینترنت انجام شود. در کنار این‌ها، هر روز تعداد محدودی از افراد امکان بازدید از نمایشگاه را دارند و بازدیدکنندگان پیش از حضور در نمایشگاه، از نظر پزشکی بررسی می‌شوند. حتی به نظر می‌رسد که تعداد ناشران بین‌المللی نیز در این دوره از نمایشگاه کمتر باشد. ظاهراً ناشران کانادایی که به عنوان مهمانان ویژه امسال دعوت شده‌اند نیز هنوز برای شرکت در نمایشگاه اعلام آمادگی نکرده‌اند.

پیش از این، مسئولان صنعت نشر کانادا تصمیم داشتند تا درباره ادبیات چندزبانه این کشور در نمایشگاه فرانکفورت صحبت کنند. با این وجود، هنوز مشخص نیست که ناشران کانادایی در این دوره حضور داشته باشند. با همه این اوصاف، مسئولان برگزاری نمایشگاه فرانکفورت معتقدند که امسال شاهد رویدادی ویژه خواهیم بود. الکساندر اسکیپیس، مدیرکل برگزاری نمایشگاه‌ فرانکفورت در این باره گفت: «تلاش می‌کنیم که با وجود همه مشکلات، بهترین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت را برای علاقمندان برگزار کنیم.»

پیتر فلدمان، شهردار فرانکفورت نیز در این باره گفت: «این یک سیگنال مهم برای علاقه‌مندان به ادبیات است و همچنین برگزاری چنین رویدادی برای شهر فرانکفورت نیز اهمیت زیادی دارد.»

اینا هارتویگ از مدیران فرهنگی شهر فرانکفورت نیز گفت: «امسال نمایشگاه فرانکفورت به گستردگی سال‌های گذشته برگزار نخواهد شد، اما برگزاری این رویداد در مقیاس کوچک نیز از نظر اقتصادی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد. در این نمایشگاه، کتاب‌های مختلف ارائه می‌شوند و مباحثات فرهنگی نیز شکل می‌گیرند.»

به گفته مسئولان نمایشگاه فرانکفورت، امسال همچنین قرار است، مراسم جایزه صلح اتحادیه ناشران آلمان و جایزه کتاب آلمان نیز در خلال نمایشگاه کتاب برگزار شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.