روز گذشته شاهد تجمع تعدادی از پرستاران در مقابل دادگستری خراسان رضوی بودیم که به‌منظور استمداد از دستگاه قضا برای احقاق حق خود، برقراری عدالت در پرداخت دستمزدها و بهره‌مندی از دیگر مزایای قانونی، همچون سایر کارکنان، گرد هم جمع شده بودند.

مهدی کاهانی مقدم

روز گذشته شاهد تجمع تعدادی از پرستاران در مقابل دادگستری خراسان رضوی بودیم که به‌منظور استمداد از دستگاه قضا برای احقاق حق خود، برقراری عدالت در پرداخت دستمزدها و بهره‌مندی از دیگر مزایای قانونی، همچون سایر کارکنان، گرد هم جمع شده بودند.

این در حالی است که به‌ویژه در شرایط حساس کنونی با شیوع بیماری کرونا، اهمیت و نقش مؤثر پرستاران در تسکین آلام و درمان بیماران بیش‌ازپیش آشکار شده است؛ پرستارانی که همواره در خط مقدم حراست و صیانت از سلامت عمومی، دلسوزانه و خالصانه تمام تلاش خود را در این راه مقدس به کار گرفته‌اند. گفته می‌شود به‌ویژه در سال‌های اخیر بی‌مهری زیادی نسبت به این قشر خدمتگزار از سوی کارفرمایان عمدتاً دولتی صورت گرفته است؛ علاوه بر بی‌اعتنایی به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزدها، ماه‌های طولانی است که درزمینه پرداخت معوقاتی چون کارانه، اضافه‌کار و دیگر مطالبات و حق‌وحقوق آن‌ها اقدامی نشده و به عبارتی تقریباً هیچ‌یک از وعده‌هایی که مسئولان در ماه‌ها و سال‌های گذشته تاکنون داده‌اند، جامه عمل نپوشیده است.

چندی پیش رئیس قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت اجرای کامل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و همچنین قوانین مربوط به ‌نظام پرستاری، به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد در مدت چهار ماه علل اجرایی نشدن قوانین مربوط به‌نظام پرستاری را بررسی و راهکارهای اجرای کامل این قوانین را ارائه دهد.

حالا آخرین هفته‌های این مهلت رو به پایان است و بسیاری از پرستاران امیدوارند گام بزرگی برای پایان دادن به مشکلات برداشته شود. به‌خصوص که آیت‌الله رئیسی در سخنانش با اشاره به سختی‌ها و اهمیت کار پرستاران و تأکید بر ضرورت پیگیری حقوق و مطالبات آنان، گفت: پرستاران نباید به خاطر سختی کار و کثرت مشغله، دچار فرسایش جسمی و روحی شوند و باید سازوکارها و بسترهای خدمت‌رسانی بانشاط و باروحیه برای آن‌ها فراهم باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین «افزایش سرانه کادر پرستاری کارآمد و متعهد» و «عدالت در نظام پرداخت حقوق و مزایا» را مورد تأکید قرار داده و خاطرنشان کرد: نقش پرستاران در خدمات پزشکی و تیم درمان باید به‌طور کامل دیده شود و لازم است در تعارض منافع، مسائل و مشکلات پرستاران به اقتضای عدالت حل شود تا در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها عدالت تحت‌الشعاع منافع قرار نگیرد.

دیروز هم پرستاران به پشتوانه و دلگرمی به همین دیدگاه، دست به دامان دستگاه قضا در خراسان رضوی شدند تا شاید یک‌بار برای همیشه پرونده دغدغه‌های شغلی و معیشتی‌شان بسته شود و آن‌ها بتوانند با خیالی آسوده به پرستاری از دردمندان و بیماران جامعه ادامه دهند.

انتظار هم همین است، به‌ویژه در شرایطی که جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تلاش و ازخودگذشتگی کادر درمانی، از پزشکان گرفته تا پرستاران و دیگر کارکنان حوزه سلامت است و از آن‌ها انتظار دارد به‌صورت شبانه‌روزی برای دفاع از سلامت مردم فداکاری کرده و تا پای جان خدمتگزار باشند که بوده‌اند و همچنان هم خواهند بود. در مقابل وظیفه‌ داریم نگذاریم به خاطر بی‌عدالتی‌ها، سختی معیشت و یا کثرت مشغله دچار فرسایش جسمی و روحی شوند و باید سازوکارها و بسترهای خدمت‌رسانی بانشاط و باروحیه را برای آن‌ها فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.