۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 710639

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که به مواضع زیگزاکی‌اش در قبال ایران و توافق هسته‌ای شهره است، به نامه ظریف برای فعال کردن مکانیزم حل اختلاف در برجام واکنش نشان داد.

فرار به جلو به سبک لودریان

قدس آنلاین: این دیپلمات ارشد دولت پاریس امروز در بیانیه‌ای که بر تارنمای وزارت خارجه این کشور قرار گرفت وعده داد که به همراه همتایان آلمانی و انگلیسی خود برای حفظ برجام تلاش خواهد کرد، اما باز هم نتوانست عادت خود را کنار بگذارد و در پایان بیانیه‌اش دوباره تهران را به نقض تعهدات برجامی متهم کرد، بی آنکه حتی اشاره‌ای به خروج آمریکا از این توافق و کارشکنی‌های ترامپ در مسیر زمین زدن این توافق بکند.

لودریان در واقع این بار هم در مقابل اعتراض جدی تهرانو اقدام رسمی ظریف برای فعال کردن مجدد مکانیزم حل اختلاف که به گفته او برای هفتمین بار صورت می‌گیرد باز هم به شعار درمانی روی اورده و تلاش کرد ایران را مقصر وضع موجود نشان دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در نامه‌ای به جوزف بورل مسئول هماهنگ کننده برجام و کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با اشاره به اجرا نشدن تعهدات تروئیکای اروپایی در برجام و اعتراض ایران به این موضوع با استناد به ماده ۳۶ برجام خواستار بررسی موضوع در کمیسیون مشترک و در چارچوب مکانیزم حل اختلاف شدو اقدامی که سید عباس موسوی آنرا معطوف به قطعنامه این سه کشور علیه ایران در شورای حکام عنوان کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به نامه ظریف به مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر مدعی شده این کشور به تلاش‌ها برای حفظ برجام ادامه خواهد داد. جمله‌ای که یک روز پیش‌تر بورل برای چندمین بار تکرار کرده بود.

در بیانیه‌ای که روی وب ‌سایت وزارت خارجه فرانسه قرار گرفت با بیان اینکه «ما در کنار انگلیس و آلمان کماکان متعهد به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک هستیم و تعهدات خودمان در چارچوب این توافق را اجرایی کرده‌ایم» ادعا شد « (ما) حتی برای حمایت از تجارت مشروع با ایران پا را فراتر گذاشته‌ایم.»

وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «ما برای این که بتوانیم در چارچوب برجام راه‌حلی برای بسیاری از اقدام‌های هسته‌ای که توسط ایران از سال ۲۰۱۹ صورت گرفته، به دلیل نقض تعهدات پیدا کنیم، سازوکار حل اختلاف را در ۱۴ ژانویه راه اندازی کردیم.»

دستگاه دیپلماسی فرانسه در این بیانیه بدون اشاره به بی‌عملی طرف‌های اروپایی برجام نسبت به تعهدات خود در قبال این توافق بین المللی، تأکید کرد:‌ «ایران باید فوراً به تعهدات خود در چارچوب برجام برگردد.»

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه یاد شده افزود: «ما با ایران و دیگر شرکای برجامی بر اساس یک رویکرد اساسی و واقع‌بینانه گفت‌وگو کردیم و این آمادگی را داریم که به تلاش‌های خود به منظور حفظ برجام ادامه دهیم. ضروری است که ایران در این باره پاسخی سازنده ارائه کند.»

در واقع پاریس کوشیده تا یک بار دیگر توپی را که ظریف به سمت دروازه‌شان شوت کرده به زمین ایران بازگرداند و اتهامات و ادعاهای آمریکایی‌ها را به زبان و ادبیات دیپلمات‌های اروپایی تکرار کند.

پاتک به سبک فرانسوی

وزیر خارجه فرانسوی‌ها که تا کنون بارها  نقش پلیس بد را نیز در تعاملات و تحولات برجامی بر عهده داشته اولا پنج گام ایران در کاهش تعهدات خود را که در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و اجرایی نشده هیچ یک از ۱۱ تعهد تروئیکای اروپایی صورت گرفت، نقض برجام عنوان کرده است در حالی که حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این موضوع را مصداق نقض ندانسته است.

از سوی دیگر لودریان تلویحا در بیانیه خود مدعی شده که آنها پیش از ایران و در دی‌ماه مکانیزم ماشه یا همان حل اختلاف را فعال کرده‌اند، حال آنکه سه پایتخت اروپایی در کمتر از یک ماه رسما در بیانیه‌ای اعلام کردند نمی‌خواهند این مکانیزم ماشه را فعال کنند و تصمیم خود را به تعویق می‌اندازند.

در حقیقت آنها احساس کرده بودند که این پروسه می‌تواند به نابودی برجام منتهی شود. اتفاقی که به گفته سید جلال ساداتیان برای آنها تبعات سیاسی و امنیتی دارد حال آنکه برای آمریکایی‌ها یک اتفاق مطلوب است.

این کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: تلاش‌ها و تکاپوی اروپایی‌ها بیانگر اهمیت این توافق برای آنان است؛ چرا که اقتصاد و امنیت برایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است و موقعیت منطقه و مولفه‌های دیگر اهمیت این توافق را بیش از پیش برای آنها دوچندان می‌کند.

به گفته ساداتیان اروپایی‌ها با این امید که زمینه گفت‌وگو میان ایران و آمریکا فراهم شود یا بتوانند طرحی را ارائه دهند که ترامپ را راضی کند از موضع خود عقب نشینی کردند.  

موضوعی که حالا چندان امیدی به آن ندارند، اما در مقابل چند واقعیت دیگر هم برای آنها مشخص شده اینکه تهران هم در این زمینه قصد عقب نشینی و ترسی هم از مکانیزم ماشه نشان نمی‌دهد. از سوی دیگر عملا آمریکایی‌ها هم این روزها خود اذعان می‌کنند که سیاست فشار حداکثری ترامپ هم آن تاثیر مخرب و تحریک کننده را بر ایران و اقتصاد و سیاستش نداشته. پس هر گامی در جهت استراتژی ترامپ برای تحریم بیشتر ایران در شورای امنیت نتیجه‌ای جز بحران و تنش بیشتر ندارد. کما اینکه قطعنامه آنها در شورای حکام نداشت و تنها منجر به واکنش تهران و افزایش تنش شد.

یادآوری تعهد اروپا به آمریکا

از سوی دیگر لودریان مدعی شده که اروپا برای حمایت از تجارت با ایران پا را فراتر(از تعهدات خودش) گذاشته است.

اما معلوم نیست او به کدام اقدام و عمل اشاره می‌کند و از کدام تعهد فراتر سخن می‌گوید چون به گفته دکتر بخشایش اردستانی آنچه تا کنون در دو سال گذشته در این زمینه صورت گرفته بیش از دو تراکنش مالی بسیار محدود در قالب سازوکار تبدل مالی موسوم به اینستکس و دو مبادله دارو از طریق کانال مالی سوئیس نیست و اتفاقا آنچه موجب اعتراض ایران و در پنج مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای اش بود همین بی عملی بود که امروز وزیر خارجه فرانسه آنرا وارونه نمایی می‌کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار ما گفت: این بیانیه لودریان فرار به جلوست چون در ذهن مقامات ایران برجام یک شاهکار است و ظریف امروز هم نشان داد همین باور را دارد و دیدیم که در مجلس فریاد زد برجام یک شاهکار است. پس اروپایی ها خود را محق می‌دانند که بگویند فراتر از تعهدشان عمل کرده‌اند و طلبکارانه رفتار کنند.

وی با بیان اینکه اگر در برجام اگر یک کاسه همه چیز را نمی‌دادیم، امروز وضعمان این نبود که به نقض تعهدات متهم شویم، خاطرنشان کرد: وقتی وزیر خارجه فرانسه می‌گوید ما فراتر از تعهداتمان عمل کرده‌ایم معنایش اینست که ما باید با آمریکا از برجام خارج می‌شدیم و اگر در برجام مانده‌ایم فراتر از تعهدمان به آمریکاست. در واقع او می‌خواهد خلع سلاح کند ظریف را و بگوید شما نقض کردید. این امتیاز است که مانده‌ایم در برجام.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.