معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: تنها ۳۷ درصد از مردم استان پروتکل‌های پیشگیری از کرونا را رعایت می کنند.

شش محدودیت جدید کرونایی در خراسان رضوی/۶۳درصد مردم استان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند/۱۷شهرستان در حالت قرمز

به گزارش قدس آنلاین، حسن جعفری در نشست خبری ستاد کرونای خراسان رضوی که بدون هیچ گونه تب سنجی و بررسی علائم ویروس کرونا از خبرنگاران برگزار شد، گفت: طبق بررسی ها در حال حاضر تنها ۳۷ درصد از مردم خراسان رضوی  پروتکل‌های پیشگیری از کرونا را رعایت می کنند.

وی تصریح کرد: شش محدودیت جدید کرونایی در استان اعمال شده است که از امروز لازم الاجرا هستند.به طوری که اولا همه شهروندان برای تردد در سطح جامعه باید از ماسک استفاده کنند. همچنین استفاده شهروندان از اتوبوس، مترو و حضور در مراکز تجمع بدون ماسک امکان پذیر نمی‌باشد. سومین محدودیت مربوط به ممنوع بودن برگزاری هرگونه مراسم ترحیم و شادی در مکان‌های مختلف نظیر مساجد، حسینیه ها، تالارها و منازل است.

جعفری افزود:  کارکنان تمام ادارات دولتی و غیر دولتی ملزم به استفاده از ماسک هستند و از ورود مردم بدون داشتن ماسک به ادارات نیز خودداری به عمل خواهد آمد و خدماتی به آنها ارائه نخواهد شد. محدودیت بعدی نیز برگزاری تمام کلاس های درس و امتحانات در تمامی محیط های آموزشی و پژوهشی استان اعم از دانشگاه ها، آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و آموزشگاه ها به صورت مجازی است.

وی ادامه داد: همچنین به منظور اعمال کنترل و نظارت در اجرای پروتکل ها و محدودیت‌های تعیین شده نیز  کمیته‌ای ذیل ستاد استانی مقابله با کرونا تشکیل و بر روند اجرای آنها نظارت و رسیدگی خواهد داشت.

جانشین ستاد کرونای خراسان رضوی  تصریح کرد: در یک بازه زمانی ۲ هفته‌ای  از ۱۵ تیرماه که طبق ستاد ملی کرونا استفاده از ماسک برای حضور در سطح جامعه الزامی شده است تا پایان این ماه بررسی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا انجام خواهد شد و بر مبنای آن نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد اگرچه هر نوع تصمیم گیری باید با در نظر گرفتن همه جوانب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی باشد.

جعفری اضافه کرد: ستاد کرونای استان از ابتدا اهدافی نظیر مقابله با این ویروس و کاهش شیوع آن در سطح جامعه، آموزش همگانی در راستای آگاهی بخشی به مردم و مسئولان به لحاظ شناخت و مشارکت در جهت مقابله با آن، برگزاری جلسات مختلف با متخصصان حوزه پزشکی و استفاده از نظریات و دیدگاه‌های آنها، تامین منابع مالی و همچنین نیروی انسانی ماهر به طوری که در ابتدای شیوع این ویروس مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در اختیار حوزه درمان استان قرار گرفت و اعتبارات دیگری نیز در مقاطع مختلف به این حوزه اختصاص پیدا کرد را در اولویت قرار داد.

وی با بیان اینکه با درایت استاندار و کمک‌های مردمی در حال حاضر دغدغه‌ای در زمینه تجهیزات پزشکی از جمله آی سیو نداریم، افزود: مردم از همان روزهای اول آمادگی خود را برای کمک به جامعه درمانی استان اعلام کردند که تاکنون ۲ هزار نفر برای این موضوع ثبت نام و اعلام آمادگی کرده‌اند اما به دلیل وجود کادر درمانی مجرب و ماهر در استان فعلا از کمک این افراد استفاده نشده است.

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه مدیران استان همدلی و وفاق خوبی برای مقابله با این ویروس وجود دارد، افزود: از مردم استان که در روزهای اول شیوع این ویروس همکاری خوبی داشتند تشکر می‌کنم اگرچه گلایه‌ای درحال حاضر نسبت به عدم رعایت موارد پیشگیری از سوی برخی از مردم در سطح جامعه و ادارات  وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۳ پروتکل بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در استان گرفته شده است، ادامه داد: یکی از مواردی که به کاهش شیوع این ویروس کمک خواهد کرد ایجاد اعتماد عمومی در مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی است که در این راستا رسانه‌ها نقش مهمی را برعهده دارند .

معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی خراسان رضوی تصریح کرد: کمیته ای متشکل از استانداری، دانشگاه علوم پزشکی ، دادستانی و نیروی انتظامی در راستای نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و صنوف مختلف در استان تشکیل شده است که به صورت سرزده از این اماکن بازدید خواهند کرد و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های اعلام شده برخوردهای لازم از سوی این کمیته صورت خواهد گرفت.

*این ویروس پایان ندارد

وی ابراز داشت: مقابله با ویروس کرونا یک آزمون برای مردم و مسئولان است و نکته مهم این است که شیوع این ویروس پایان ندارد از این رو باید تلاش کنیم که نمره قبولی را در این آزمون کسب کنیم زیرا این ویروس همانند موضوعاتی نظیر آلودگی هوا ممکن است مدت‌ها وجود داشته باشد و حتی طبق اعلام نظر متخصصان این ویروس تغییر ماهیت داده و اگرچه قبلا عنوان می‌شد تنها افراد سالخورده و دارای بیماری‌های زمینه‌ای در معرض مبتلا به آن هستند اما امروز شاهد رواج آن در بین جوانان و کودکان نیز هستیم.‌ 

جعفری افزود: مهمترین موضوع در حال حاضر فرهنگ سازی در بین مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در این زمینه از هرگونه ایده پردازی و خلاقیت افراد در هر سطحی استقبال و حتی جوایزی را برای طرح‌های برتر اهدا خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با همکاری تولید کنندگان و مردم در حال حاضر کمبودی در زمینه تامین تجهیزات پزشکی در سطح استان نداریم و از مردم انتظار می رود در حوزه کمک های نیکوکاری و اقدامات مشابه همچنان مساعدت داشته باشند.

جعفری ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که مردم از ابتلای به این ویروس ترس و یا خجالتی نداشته باشند و به محض مشاهده علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند تا علاوه بر کمک به تسریع در بهبود برای اطراف خودشان نیز ایمنی از ابتلا به کرونا را ایجاد کنند .

وی افزود: پرسنل درمانی حدود ۵ ماه است که به عنوان خاکریز اول مقابله با این ویروس فعالیت‌ها و خدمات شبانه روزی را انجام می دهند که به نوعی دچار خستگی و فرسایش شده‌اند از این رو نیاز است که مورد تفقد و دلجویی قرار گیرند که رعایت مردم در راستای رعایت دستورالعمل های بهداشتی کمک زیادی به این موضوع خواهد کرد.

معاون اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از تولیت محترم آستان قدس رضوی بابت رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی تشکر و قدردانی می‌کنم زیرا طبق بررسی‌ها مشکلی در این زمینه در حرم مطهر وجود نداشته است.

*۱۷شهرستان در حالت قرمز

جعفری در پاسخ به سوال قدس آنلاین در مورد اعمال محدودیت های جدید علی رغم شرایط قرمز استان نیز گفت: مردم تا خرداد ماه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند اما از اوایل تیرماه این موضوع کاهش پیدا کرد که باعث رشد شیوع این ویروس شد به طوری که در حال حاضر ۱۷ شهرستان استان در حالت قرمز ،۳ شهرستان در حالت نارنجی، ۸ شهرستان در حالت زرد و ۴ شهرستان نیز در حالت سفید قرار دارند. محدودیت‌های جدید از جمله ممنوع بودن برگزاری مراسم شادی و ترحیم برای همه استان است و براساس اختیارات که از سوی ستاد ملی کرونا به استان تفویض شده است با بررسی همه جوانب تصمیم گیری های لازم در هر زمانی که لازم باشد گرفته خواهد شد .   

*فرهنگ سازی استفاده از ماسک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه گفت: از همه رسانه ها در جهت کمک به پیشگیری از شیوع این ویروس و اطلاع رسانی به مردم تشکر می‌کنم.

سید محمد حسین بحرینی با بیان اینکه به دلایلی از پاسخگویی تلفنی به رسانه ها منع شده ایم، افزود: تقاضای من از رسانه ها این است که در زمینه رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم فرهنگ سازی لازم را انجام دهند، از امروز نیز سامانه ۱۹۱ مجددا فعال شده است و شهروندان در صورت مشاهده علائم این ویروس بدون خارج شدن از منزل می‌توانند از طریق این سامانه اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ازدحام جمعیت در اورژانس عدالتیان، حضور افراد غیر مشهدی به صورت مستقیم و بدون مراجعه اولیه به مراکز درمانی به این اورژانس است. از طرفی موج دوم شیوع کرونا به نوعی تمام دنیا را غافلگیر کرد به طوری که پیش بینی‌های اولیه حاکی از فروکش کردن شیوع این ویروس تا ابتدای مهر ماه بود .

بحرینی با بیان اینکه در هفته دوم تیرماه ۳۲ نفر در شهرستان مشهد بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند، افزود: این آمار در هفته دوم خرداد ماه ۱۷نفر بود، از این رو از مردم درخواست دارم که استفاده از ماسک را جدی بگیرند زیرا با همین اقدام کوچک تا حدود زیادی ابتلای خود به این ویروس را کاهش خواهند داد .

*ازدحام جمعیت در اداره پست

فرماندار مشهد نیز که امروز اولین سالروز حضور وی در مشهد به عنوان فرماندار است در ادامه این نشست گفت: تاکنون ۵۶جلسه ستاد کرونا در این شهرستان برگزار شده است که ۳۸۳مصوبه داشته و ۸۵ درصد از آنها عملیاتی شده است.

سید محمدرضا هاشمی بیان داشت: همه ادارات و صنوف مشهد نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی ملزم و اطلاع رسانی لازم نیز به آنها صورت گرفته است به طوری که در مواردی نظیر خبازی ها به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها به ناچار مجبور به تعطیلی برخی از آنها شده‌ایم.

وی ادامه داد: ۱۵۰۰مسجد در شهرستان مشهد وجود دارد که در حال حاضر نماز جماعت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با نظارت امور مساجد در آنها برگزار می‌شود و برگزاری هرگونه مراسم ترحیم نیز در آنها ممنوع اعلام شده است .

هاشمی افزود: کمیته انطباق فرمانداری نیز مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه کمک ۵ میلیاردی به دانشگاه علوم پزشکی و کمک ۸ میلیاردی برای تامین بسته‌های معیشتی را در کمترین زمان ممکن مورد بررسی و تایید قرار داد .

وی تصریح کرد: یکی از اداراتی که طبق بازرسی‌های میدانی ازدحام جمعیت در آن بسیار زیاد است اداره پست می باشد که باید در این زمینه اقدام جدی و فوری انجام شود.  

بررسی مطالبات پرستاران ، پاسخگویی ضعیف ستاد کرونای استان به رسانه‌ها و  هزینه آزمایش‌های پزشکی از جمله موارد دیگری بود که در این نشست عنوان شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.