مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: انفجار اخیر در بیروت و خسارت‌های به وجود آمده در پی این اتفاق ممکن است باعث پیچیده شدن وضعیت داخلی لبنان شود.

انفجار بیروت ممکن است باعث پیچیده شدن وضعیت داخلی لبنان شود

قدس آنلاین: قاسم محبعلی با بیان این که پیش از وقوع این حادثه، لبنان با مشکلات زیادی در داخل کشور رو به رو بود چنان که شاهد برگزاری تجمعات اعتراض آمیز در این کشور در اعتراض به وضعیت معیشتی و اقتصادی از سوی مردم بودیم ،اظهار کرد: لبنان کشوری است که قدرت‌های  متعددی سعی می‌کند در امور آن مداخله کنند و در همین چارچوب هر یک از این کشورها و قدرت‌ها سعی می‌کنند یک نیروی وابسته به خود در لبنان ایجاد کنند که در این زمینه می‌توان به دخالت‌های کشورهای چون عربستان، فرانسه، آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و همین موضوع وضعیت لبنان را پیچیده تر کرده است.

وی افزود: اگر این انفجار ناشی از یک تصادف نباشد حاصل همین اختلاف‌ها و رقابت‌ها است چنان که هر نیرویی سعی می‌کند نیروی دیگر را در این کشور تضعیف کند و همه این اقدامات باعث می‌شود که لبنان وضعیت باثباتی نداشته باشد.

محبعلی با بیان این که این اتفاق در آستانه برگزاری دادگاه رفیق حریری که قرار بود نتایج تحقیقات ترور وی اعلام شود رخ داده است و این موضوع ممکن است انگشت اتهام را به سمت برخی از افراد و گروه ها سوق دهد، در این چارچوب که  آنها تلاش دارند نتیجه این تحقیقات مشخص و اعلام  نشود.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که در این شرایط ایران باید سعی کند به دولت لبنان کمک کنند و این کمک باید شامل گروه ها و طوایف مختلف  لبنان صرفنظر از مذهب و قومیت آنها باشد چرا که همه آنها در این حادثه آسیب دیده اند افزود: ایران باید در این وضعیت به مانند دیگر کشورها در راستای کاهش آلام مردم لبنان و کمک به آنها عمل کند .

محبعلی در پایان گفت: اگر این تفاق تصادفی نباشد، وضعیت داخلی لبنان پیچیده تر می‌شود و ممکن است نتایج بررسی ها درباره این موضوع مانند بررسی ترور رفیق حریری مدت زمان طولانی به طول بکشد.


انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.