حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان گفت: مؤمنین با توجه به اینکه امسال تکلیفان فرق کرده است، باید در ماه محرم امسال ثابت کنند میان دین و علم تقابلی وجود ندارد.

مؤمنین باید در ماه محرم امسال ثابت کنند میان دین و علم تقابلی وجود ندارد

حجت الاسلام حمید خادمیان کارشناس امور دینی در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه در ارتباط با برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم با سه گروه طرفدار تعطیلی مراسم، طرفدار برگزاری حتی در صورت به خطر افتادن سلامت و جان مردم و طرفداران برگزاری با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مواجهیم، دیدگاه دو گروه اول را نادرست خواند و گفت: بعضی از بزرگان ما در معرفت بینی تأکید دارند که مردم باید پای منبر کسانی بنشیند که در فقه به اجتهاد رسیده‌اند و سخنان آنها ضریب خطای کمتری دارد. اجتهاد هم به بزرگی عمامه و بلندی محاسن نیست بلکه اجتهاد به یک تکاپوی جدی در حوزه فهم فقه با استفاده از ابزاری مانند اصول فقه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خادمیان افزود: اینکه می‌گویند مراسم عزاداری برگزار شود و حتی کشته شدن در آن را فضل می‌دانند، ما حتی برای رفتن به خود کربلا هم که تا حد بسیار بالایی مورد تکریم است چنین چیزی نداریم؛ براساس نظر فقها اگر شما یقین دارید که در مسیر کربلا کشته می‌شوید این سفر برای شما حرام است مگر اینکه یقین ندارید بلکه ظن دارید، یعنی احتمال می‌دهید که در مسیر خطراتی وجود داشته باشد که می‌گویند به ظن توجه نکنید.

کارشناس امور دینی ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که مؤمنین باید در ماه محرم امسال ثابت کنند میان دین و علم تقابلی وجود ندارد. امسال ما تکلیفمان تغییر کرده است، یعنی سال‌های گذاشته مراسم را با راحتی و فشرده تر بگزار می کردیم نیاز چندانی به رعایت فاصله و عدم تداخل نبود، اما امسال باید تعداد عزاداران حاضر در هیئت ها را کمتر و فواصل را بیشتر کنیم وکمیت جلسات را در سطح شهر افزایش دهیم. اگر قبلاً قرار بود مثلاً هزار نفر در هیئت حضور داشته باشند، این هزار نفر براساس پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حضور در فضای باز یا فضاهای سربسته با سقف بلند و رعایت فاصله حداقلی تبدیل به دویست نفر در پنج نقطه شوند. در واقع می توان با یک تغییر استراتژی همه درخواست ها را جمع کرد و انشالله مراسم باشکوه برگزار خواهد شد اما اینکه بگوییم در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) کرونا نمی‌گیریم، یک انگاره غلط، غیر منطقی و غیرعقلانی است؛ این بیماری با هیچکس نسبت خویشاوندی ندارد.

وی در ارتباط با نحوه اطعام عزاداران و توزیع نذری‌ها در ماه محرم امسال توضیح داد: ما در ایام ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های دیگر مانند عید غدیر تجربه موفقی در مسئله اطعام و پخت غذا داشتیم؛ غذا داخل آشپرخانه ها با رعایت کامل اصول بهداشتی بسته بندی می‌شد و هنگام متفرق شدن عزاداران و حاضرین توزیع می‌شد و آنها هم یا غذای خود را به خانه می‌بردند یا در گوشه و کناری که فضا کاملاً باز و ایمن بود غذای خود را میل می‌کردند. خادمین هیئت‌ها باید این مسئله را مدیریت کنند، عزاداران هم همکاری و شرایط متفاوت امسال را درک کنند.

حجت الاسلام خادمیان با اشاره به وظیفه مسئولین در مدیریت هیئت‌ها و مراسم عزاداری گفت: مسئولین باید نکات ضروری را یادآوری کنند اما در همین حین نباید ایجاد هراس و ترس کنند. ما الگوی عملی داریم؛ باید توجه کنیم که مقام معظم رهبری چگونه عمل می‌کنند، ما هم مطابق آن عمل کنیم. ایشان علی رغم آنکه سلایق مختلفی مطرح بود تصمیم گیری در مورد مراسم امسال را به ستاد ملی مقابله با کرونا واگذار کردند. بنابراین مسئولین هم تبعیت بکنند و سلایق خود را دخیل نکنند و ترس اضافی را به مردم القا نکنند. صداوسیما باید از همین حالا پای کار باشد و مسئله را آموزش دهد، فیلم‌هایی ساخته شود که نشان دهد فاصله فیزیکال به چه صورتی باید باشد، اگر پروتکل‌ها رعایت نشود چه خطراتی در کمین است و مردم را به درستی توجیه کنند. مسئولان مواد ضدعفونی و شوینده توجه داشته باشند که این مواد را به میزان کافی در اختیار هیئت‌ها و مردم قرار دهند و حسینیه‌ها و مساجد و تکایایی که قرار است در آن مراسم برگزار شود، ضد عفونی به خوبی انجام شود.

کارشناس امور دینی در پاسخ به این سوال که آیابه ویژه هیئت‌هایی که امکان پخت و پز با رعایت کامل اصول بهداشتی را ندارند، می‌توانند نذری های خود را در قالب کمک‌های مؤمنانه و تهیه مواد خشک برای نیازمندان اختصاص دهند تصریح کرد: اطعام و توزیع غذای گرم، به نوعی تکریم عزاداران محسوب می‌شود بنابراین هیئت‌هایی که امکان پخت و پز دارند می‌توانند نذر خود را به همان شکل سابق ادا کنند اما اگر هیئتی امکان پخت و پز با این اصول را ندارد، همین خدمات مؤمنانه و توزیع مواد خام و خشک میان نیازمندان بهترین راه است. کمک به فقرا و نیازمندان در نزد ائمه و در مبانی دینی ما بسیار مورد توجه و تاکید است، نمی‌شود آدم امام حسینی باشد ولی نسبت به فقر و مشکلات جامعه خود بی توجه باشد.

وی در پایان گفت: امروز بنا براین است که همه افراد کرونا دارند، ناقل هستند و عدم رعایت اصول بهداشتی توسط حتی یک نفر خطرآفرین است.آنگونه هم که براساس کارشناسی علمی مطرح شده بخش اعظمی از مهار کرونا به واسطه استفاده از ماسک و رعایت فاصله صورت می‌گیرد، اینکه مثلاً بگوییم انشالله کسی در این جمع کرونا ندارد و کوتاهی شود، عین بی‌برنامگی است. برنامه ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که موارد ابتلا به حداقل برسد و با بی احتیاطی عامل شیوع بیماری نباشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.