بوشهر- امسال بنا بر اظهارات مسئولان شیلات صید میگو افزون بر ۶۵ درصد و صید میگوی های پرورشی تا ۳۵ درصد افزایش داشت اما جالب اینجاست که باوجود افزایش صید ۶۵ درصدی اما قیمت این آبزی هم چنان در تور گرانی قرار دارد.

قیمت میگو بال درآورد؛ «صید و صیاد» در تور گرانی

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان بوشهر به‌عنوان یکی از استان‌های برتر در حوزه صید محسوب می‌شود و امسال برخلاف انتظار، صید آبزیانی هم چون میگو با افزایش چشمگیری روبرو بود اما این صید تا به سفره مردم می‌رسد قیمتش بال درمی‌آورد!

 هرچند برخی از گونه‌های میگو که کوچک‌تر بوده و کیفیت پائین تری دارند باقیمت‌های حدود ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم در بازار هستند ولی میگوی باکیفیت قیمتی افزون بر۱۳۰ هزار تومان دارد و همین موضوع باعث شده تا سفره بسیاری از مردم خالی از میگو باشد.

در آب‌های خلیج‌فارس استان بوشهر گونه‌های مختلف میگو چون سفید، سرتیز، ببری سبز و خنجری وجود دارند که بیش از ۸۰ درصد میگوها گونه ببری سبز تشکیل می‌دهد که بهترین گونه است.

بررسی گشت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد بهترین نقطه تجمع ذخایر میگو در خلیج‌فارس استان بوشهر، منطقه محمد عامری تنگستان تا «موند دشتی» است.

اگرچه فصل صید میگو تا پایان شهریور است اما این‌همه تلاش برای صید نتوانست قیمت آن را کاهش دهد.

وسایل صید سر به فلک کشیده است

عامر یکی از صیادان محلی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: قیمت وسایل صید و صیادی سر به فلک کشیده است و لذا لنج داران هم از بابت افزایش قیمت صید مقصر نیستند.

وی با ابراز رضایت از صید در شهریورماه امسال در مقایسه با سال گذشته به ما می‌گوید: از صید امسال بسیار خرسندیم زیرا دست‌پر به خانه برگشتیم و خوشبختانه سفره هایمان خالی نماند.

وی در این رابطه می‌گوید: در هر هفته و در طول صید شش‌روزه موفق به صید ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو میگو شدیم که این رقم بسیار مطلوب است.

استان بوشهر به‌عنوان یکی از استان‌های برتر در حوزه صید محسوب می‌شود و امسال برخلاف انتظار، صید آبزیانی هم چون میگو با افزایش چشمگیری روبرو بود اما این صید تا به سفره مردم می‌رسد قیمتش بال درمی‌آورد!

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه چرا باوجود افزایش صید اما قیمت میگو تا این حد گران است بیان می‌کند: میگوهای معمولی را کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش رساندیم اما میگوهای خوب و دارای کیفیت و بزرگ‌تر را کیلویی ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان به بازار عرضه کردیم و طبیعی است که این محصول تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد به ۱۲۵ هزار تومان می‌رسد.

وی در خصوص علت گرانی نیز به ما می‌گوید: ادوات و وسایل صیادی چندین برابر شده است.

عامر ادامه می‌دهد: به‌طور مثال یک جفت باتری که تا سال گذشته برای لنج یک‌میلیون تومان خریداری می‌کردیم امسال قیمت آن به پنج برابر رسیده است.

وی با اشاره به قیمت تورهای ماهی گیری بیان می‌کند: قیمت یک تور خالی که در زمره نخستین ابزار صید است و در هر صید نیز به‌کرات و به دلایل مختلف پاره می‌شود به هشت میلیون تومان رسیده است و این هزینه‌ها به‌غیراز هزینه‌های جانبی مانند

لوازم‌یدکی موتور؛ روغن و هزینه کارگر  و تعمیرات لنج است ضمن اینکه صید همیشه برای صیادان وجود ندارد.

بهبود صید

درحالی‌که در سال قبل یک هزار و ۱۴۲ تن میگو در آب‌های استان بوشهر برداشت‌شده بود، میزان صید میگو در سال جاری به بیش از یک هزار و ۸۹۳ تن رسیده که بیانگر افزایش حدود ۶۵ درصدی صید در این فصل است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر درهمین رابطه می‌گوید: پیش‌بینی‌های ما برای صید در سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ تن بوده که شاهد افزایش صید تا یک هزار و ۸۰۰ تن بودیم.

رضا جعفر ابراهیمی با اشاره به رضایت‌مندی اغلب صیادان از وضعیت صید در سال جاری بیان می کند: درمجموع وضعیت صید میگو در این فصل بهبود یافت و رضایت‌بخش بود.

وی ادامه می دهد: میانگین پنج‌ساله تجمعی صید میگو در استان بوشهر در این مدت یک‌هزارم و ۱۵۶ تن بوده و در مقایسه با امسال ۴۷ افزایش داشته است.

وی، میانگین ۱۰ ساله تجمعی صید میگو را یک‌هزارم و ۲۹۶ تن عنوان کرده و ادامه می دهد: امسال این میزان صید به نسبت میانگین ۱۰ ساله ۳۱ درصد افزایش داشت.

وی بابیان اینکه در صید میگو ۷۸۲ فروند شناور مشارکت داشتند یادآور می شود: در صید میگو امسال ۳۸۸ فروند لنج و ۳۹۴ فروند قایق مشارکت داشتند که تعداد خدمه و ملوان هر شناور لنج نیز بین ۸ تا ۱۱ نفر و قایق ۲ تا ۴ نفر بوده است.

ابراهیمی با اشاره به قیمت میگو در بازار استان بوشهر نیز اظهار می کند: با بررسی‌های انجام‌شده قیمت میگوی ببری هر کیلوگرم بین ۹۰ هزارتا ۱۱۰ هزار تومان و میگوی سرتیز یا سفید ۳۵ هزارتا ۴۵ هزار تومان در بازار به فروش رسید .

وی عنوان می کند: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده سرانه مصرف ماهی در کشور برای هر ایرانی ۱۱ کیلوگرم در سال است که این شاخص در بوشهر ۲۰ کیلوگرم برآورد شده است، ولی این روزها که قیمت آبزیان افزایش‌یافته این سرانه به‌شدت کاهش‌یافته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.