سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه بامداد یکشنبه ۲۷ مهر ماه محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت در مورد ایران ملغی خواهد شد، این اتفاق را شکست تاریخی آمریکا و باور این واقعیت خواند که به رغم تمامی گردن کشی‌ها، حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی دولت ترامپ نتوانست کار خود را جلو ببرد.

لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران باور شکست تاریخی آمریکاست/ فقط مانده پاور بانک را برای ما تحریم کنند

قدس آنلاین: دکتر خطیب زاده در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها با اشاره به پنجمین سالگرد تصویب برجام، گفت: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ از تاریخ ۲۷ مهر ماه  هم محدودیت مجوز خواهی از شورای امنیت برای صادرات و و واردات تسلیحاتی برای ایران لغو خواهد شد و هم محدویت سفر ۲۳ شخصیت و مقام حقوقی باقی مانده. 

وی با اشاره تلاش‌های آمریکا در شورای امنیت برای جلوگیری از لغو این محدودیت ها و ناکامی در تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش، افزود: این اتفاق ثابت کرد آمریکا آنقدر که عنوان می‌کند قدر قدرت نیست.

سند مشارکت راهبردی ایران و چین در حال نهایی شدن است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین با اشاره به دیدار اخیر محمد جواد ظریف با همتای چینی خود ، با بیان اینکه در این سفر درباره مسائل دوجانبه، موضوعات پولی و مالی با طرف چینی صحبت شد، اظهار داشت: هر دو کشور نگاه یکسانی درباره تحریم‌های آمریکا و یکجانبه گرایی دارند.

وی گفت: علاوه بر این چین هم مثل روسیه برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس طرحی دارد و ایران از هر طرحی که واقعیت‌های منطقه را بشناسد، حمایت می‌کند اما معتقدیم طرح ایران جامع‌تر بوده و ساختاردارترین طرح ارائه شده، همان طرح صلح هرمز است.

وی درباره اینکه در این دیدار پیرامون سند همکاری راهبردی بلند مدت ایران و چین هم مذاکراتی صورت گرفت یا نه؟ با یادآوری اینکه سند مشارکت راهبردی بین دو کشور یک نقشه راه است که در چند سال اخیر محل گفت‌وگو بین دو طرف بوده، تصریح کرد: در این سفر نیز به طور خاص مورد گفت‌وگو قرار گرفت و در سطح کارشناسان نیز تبادل نظر شد.

وی افزود: اجماع جدی هم در تهران و هم در پکن در مورد این سند وجود دارد که بسیار ارزشمند است و پیام مهمی است. ما در حال نهایی کردن این سند هستیم.

آمریکا می‌خواهد پلیس، قاضی و دادستان و مجری احکام دنیا باشد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره تحریم های فراگیر ایالات متحده علیه کل بخش مالی ایران و ۱۸ بانک باقی مانده، با بیان اینکه تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا را مقوله‌ای جدا از محدودیت‌های تسلیحاتی است، خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش کرد که جلوی رفع این محدودیت‌ها را بگیرد اما نتوانست. از سوی دیگر غذا، دارو و تجارت تحریم نیست اما دولت آمریکا می‌خواهد پلیس، قاضی و دادستان و مجری احکام دنیا باشد ولی ایران پاسخ یکسانی داده است.

خطیب زاده ارعاب و تهدید علیه شرکتها و طرف‌های تجاری با ایران را راهبرد دیگر آمریکا در تحریم و فشار بر ایران خواند و گفت: این ارعاب کار را سخت تر می‌کند اما مسئولیت حاکمیت را کم نمی‌کند. حاکمیت ایران پاسخگو است و  مسئولان و طرف‌ها به مسئولیت‌های خود واقف هستند که آن، تامین نیازهای مردم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را دولتی مسئول خواند که از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کرده و می‌کند تا صلح و امنیت در فضای بین‌المللی تامین کند، و اظهار داشت: اتفاق هفته بعد(لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت) هم چیزی فراتر از آن نیست بلکه محدودیت‌های ناروا برداشته می‌شود. ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب دولت مسئولیت‌پذیر عمل می‌کند.

آمریکایی‌ها احتمالا پاور بانک را هم برای ایران تحریم کنند

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر آمریکا به شکلی است که هر چیزی اسم بانک داشته است را شامل می‌شود، به طعنه گفت: احتمالا پاور بانک هم بعدا تحریم می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: اینها خسارت جدی برای سیستم پولی و مالی ما داشته و دولت آمریکا مسئول جدی جبران این خسارت‌ها است که به لیست خسارت‌هایی که آمریکا باید بدهد، اضافه می‌شود.

وی بابیان اینکه ایران نیز بیکار ننشسته و اقدامات لازم را برای مقابله با این تحریم ها بکار گرفته است، افزود:  برای جلوگیری از این شوک‌ها، ماه‌ها است که تلاش می‌کنیم اما این تحریم‌ها زیر و زبر نمی‌کند، این اقدامات یک کارزار ضد اطلاعاتی و تبلیغاتی است و به نظر می‌رسد از اقداماتی که داشته‌اند جواب نگرفته‌ و به جنون رسیده‌اند.

خانواده لوینسون باید جای دیگری دنبال او بگردند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حکم یک دادگاه آمریکایی در محکوم کردن ایران به پرداخت غرامت یک و نیم میلیارد دلاری به خانواده رابرت لوینسون، تبعه آمریکایی مفقود شده و انتساب مسئولیت این اتفاق به ایران، این دادگاه و رای آن در محکومیت یک دولت دیگر را خنده‌دار توصیف کرده و اظهار داشت: نگاه متوهمانه‌ای که آمریکایی ها نسبت به حاکمیت و تسلط نسبت به دنیا دارند مضحک است.وی با اشاره به اینکه ما بارها اعلام کرده‌ایم این فرد از ایران خارج شده و در مراحل مختلف و از طریق کانال‌های گوناگون هر اطلاعاتی را که لازم بوده به طرف آمریکایی داده‌ایم، افزود:  وزیر خارجه آمریکا به صراحت گفته که این فرد از ایران خارج شده و باید جای دیگری دنبال او بگردند.

خطیب زاده تصریح کرد: وضعیت خانواده او را درک می کنیم. آنها به دنبال پایانی برای این پرونده هستند ولی باید جای دیگری در واشنگتن دنبالش بگردند.

آمادگی وزارت خارجه برای کمک به باشگاه پرسپولیس

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان کمک وزارت ماور خارجه برای پرداخت طلب برانکو سرمربی سابق تیمی پرسپولیس برای رفع محرومیت‌ها و محدودیت های اعمال شده در مورد این تیم نیز تصریح کرد: وزارت خار جه نه فقط برای کمک به فوتبال و باشگاه پرسپولیس که برای کمک به همه بخش‌ها و نهادها و سازمانها در ایام تحریم آمادهگی داردو اگر درخواستی از ما داشته باشند اجابت می‌کنیم ولی تا به حال درخواست مستقیمی از ما نکرده‌اند.

وی افزود: ما برای پرسپولیس و استقلال و دیگر تیم های ورزشی کشور به خاطر هوادارانشان اهمیت قائلیم و  تلاش می‌کنیم نهایت همکاری را با آنها داشته باشیم.

اروپا به تعهداتش عمل کند، انتظار لطف نداریم!

سخنگوی وزارت ماور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد عملکرد اروپایی‌ها در برابر تحریم های فراگیر و جدید امریکا عیه ایران نیز با بیان اینکه آنها فقط به تعهداتشان پایبند باشند، گفت: ما از هیچ کسی در مورد ملت ایران انتظار لطفی نداریم.

وی با ابراز تاسف از اینکه اروپایی‌ها  تمامی اعتبار خود را در ایام برجام گروگان گرفتن رضایت از واشنگتن کردند، خاطرنشان کرد:  بارها به آنها گفته‌ایم این راهبرد غلطی است و سبب شد اروپا و برخی طرف‌های دیگر نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند.

وی تاکید کرد: هر کسی که آمر این دستورات در واشنگتن و مجری این دستورات باشد در جنایت علیه ملت ایران مشارکت می‌کند زیرا اکنون غذا و دارو در ایران با محدودیت‌های جدی آمریکا روبرو شده است هرچند این نافی مسئولیت دولت نیست و دولت با جدیت و با هر سختی در تلاش است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه صبح ظفر نزدیک است و آمریکا نفس‌های آخر خود را در قضیه تحریم ها می‌کشد، گفت: آمریکا با استفاده جنون آمیز از دلار و تحریم‌ها، دنیا را بیدار کرده و در نتیجه مکانیسم‌های متفاوتی شکل گرفته است و اینها اول راه است و هر چه جلوتر برویم ایالات متحده خواهد دید که چه تبعاتی را متحمل شده است.

بدهی انگلیس هر روز بیشتر می‌شود

خطیب زاده درباره تماس تلفنی ظریف با همتای انگلیسی خود و ارتباط آن با طلب تهران از لندن و موضوع درخواست انگلیس برای آزادی نازنین زاغری هم با بیان اینکه انگلیس بدهی قطعی به ایران دارد و هر روز هم میزان این بدهی به خاطر تاخیر در بازپرداخت آن بیشتر می‌شود، گفت: این تاخیرها هم قابل پذیرش نیست.

وی با یادآوری اینکه نازنین زاغری در دادگاه محکوم شده، اضافه کرد: قوه قضاییه ایران مستقل است و ایشان هم براساس حکم دادگاه دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

آمریکا از پنجره ترامپ منزوی‌تر شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره تلاش برخی از سناتورهای جمهوریخواه برای حذفدسترسی بانکهای ایران بهسوییفت هم با بیان اینکه از این موارد تا انتخابات آمریکا زیاد خواهید شنید ، گفت: اینها بعد داخلی دارد و تندروها دولت ترامپ را پنجره فرصت برای خود می‌بییند اما واقعیت این است که آمریکا از پنجره ترامپ منزوی‌تر شده است. آنچه آنها فرصت تاکتیکی می‌بیینند یک شکست راهبردی برای آمریکا در عرصه سیاست خارجی است.

هرکسی وارد حریم ما شود سیلی خواهد خورد

 وی درباره امکان ماجراجویی آمریکایی هادر استانه موعد لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱  نیز  با تاکید بر اینکه در چنین مواردی جواب ما روشن است و اصلا محاسبه نخواهیم کرد که پاسخ ما به سود یا زیان کیست، اظهار داشت: هر کسی با هر نیتی وارد حریم امنیتی ما شود، سیلی خواهد خورد.

سخنگوی وزارت ماور خارجه با تاکید بر اینکه آنچه را در چارچوب اصولی سیاست‌های دفاعی مان لازم باشد انجام می‌دهیم، افزود: سیاست ایران حساب شده است و براساس این سیاست حساب شده عین الاسد را زدیم و براساس تاثیر همین سیاست آمریکا به تانکرهای ایران نزدیک نشد. زبان ما زبان اقتدار یک کشور چند هزار ساله در برابر آمریکاست نه زبان اذناب آنها در منطقه و ترسویان اروپا.

تاسف تهران از نقش آتش بس در قره باغ

خطیب زاده در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود با اظهار تاسف از نقض اتش‌بس میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان در تنش بر سر قره‌باغ، گفت: جمهوری اسلامی ایران بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها را محکوم می‌کند.

وی با دعوت دو طرف این مناقشه به خویش‌تنداری، اظهار داشت: معتقدیم از مسیر گفت‌وگوهای سیاسی و احترام به تمامیت ارضی دو طرف و ایجاد سازوکاری برای پایان اشغال شهرهای تصرف شده می‌تواند به صلح پایدار در منطقه کمک کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران بدین منظور، گفت: این طرح با باکو و ایروان در میان گذاشته شده و به محض اینکه آنها  آمادگی پذیرشش را داشته باشند، اعلام خواهیم کرد.

وی درباره برگزاری نشست آشتی گروه‌های فلسطینی در مسکو و امکان برگزاری دور بعدی آن در تهران نیز  با تاکیر بر اینکه برگزاری نشست آشتی عاقلانه‌ترین کار است، خاطرنشان کرد: ما  از همه ظرفیت خود برای به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها استفاده می‌کنیم و اگر وقت هم باشد، تلاش می‌کنیم آن نشست در تهران هم برگزار شود.

ادامه دارد.....

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.