مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی در حالی ماجرای شکایت از شهردار منطقه ثامن در پی تخریب مسجد «هفت در» را تأیید کرد که در مقابل دادستان مشهد از رسیدگی ویژه به پرونده خبر داد.

شکایت اداره‌کل اوقاف خراسان‌رضوی از شهردار منطقه ثامن

عقیل رحمانی/

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی در حالی ماجرای شکایت از شهردار منطقه ثامن در پی تخریب مسجد «هفت در» را تأیید کرد که در مقابل دادستان مشهد از رسیدگی ویژه به پرونده خبر داد.

۲۱ مهره ماه بود که حجت‌الاسلام احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، به تشریح ماجرای تخریب مسجد «هفت در» پرداخت و عنوان کرد: در نامه‌ای که از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به شهرداری مشهد زده شده، ماجرا به صورت کاملاً شفاف بیان شده است؛ تمام الزامات آن هم وجود دارد. فرع بر این هست که اگر طرحی ضروری باید در منطقه اجرا بشود و مجری طرح هم نتواند طرح را به گونه‌ای مدیریت کند که مســجد حفظ شــود، تخریب صورت گیرد. همچنین اصل بر این اســت که مسجد وقف اســت و باید حرمت آن نگه داشته شود. حتی حرمت شرعی زمین مسجد و فتاوای مراجع‌تقلیــد در ایــن زمینه شفاف و روشن است. حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: با فرض بر اینکه مسجد به لحاظ فنی امــکان بقا در محل را ندارد، اجازه تبدیل به احســن و تخریب آن با حکم ثانویه داده می‌شود. در رابطه با مســجد «هفت در» یک توافق‌نامه اولیه‌ای حســب گزارش شهردار منطقه ثامن تنظیم شد و از سوی وی اعلام شد مسجد در طرح است و هیچ امکانی برای بقای آن نیست و طبق طرح باید تخریب بشــود و بر همین اساس آن توافق‌نامه تنظیم شد. مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراســان‌رضوی بیان کرد: همزمان با ماجرا نامه‌ای از سوی مشاور طرح به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان واصل شد که در آن اعلام شده بود مسجد مذکور قابلیت تثبیت دارد و هیچ ضرورتی برای تخریب آن وجود ندارد. بلافاصله ما، هم به صورت شــفاهی و هم طی نامه‌ای اداری موضوع را به مسئولان شهرداری مشــهد اعلام کردیم.

حجت‌الاسلام احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان در ادامه و در پاســخ به این نکته که آیا در دادستانی طرح شکایت خواهید کرد، عنوان می‌کند: قطعاً این گونه خواهد بود و پیگیری حقوقی ماجرا در دستور کار قرار دارد.

**اول تخریب بعد اخذ مجوز!

پس از گذشت هفت روز از ماجرا و واکنش‌های انتقادگونه برخی مسئولان استانی نسبت به تخریب صورت گرفته، برای پیگیری وعده داده شده از سوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه، با احمدزاده گفت‌وگو کردیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در این زمینه عنوان کرد: همان‌طور که وعده داده شده بود،   شکایتی علیه شهردار منطقه ثامن در دستگاه قضایی ثبت شد.

وی در واکنش به این موضوع که شنیده می‌شود یکی از موضوعات شکایت هم جعل تاریخ در سندهای ارائه شده است، پاسخ داد: باید اجازه داد این موضوع‌ها در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار بگیرد و بهتر است کمی صبر کنیم. اصل موضوع تخریب مسجد است و نباید حاشیه‌های دیگر پررنگ شود.

همچنین از مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان پرسیده شد شهردار منطقه ثامن صورتجلسه‌ای را به خبرنگار قدس مبنی بر تحویل لوازم مسجد به نیروی‌اوقاف منطقه سه نشان داده، آیا صورتجلسه تحویل اموال می‌تواند مبانی تخریب داشته باشد هم بیان کرد: در ماده ۱۲ همان صورتجلسه ۱۶هزاری که شهردار منطقه ثامن به آن اشاره می‌کند، دو ماه به اوقاف مهلت می‌دهد تا مجوز تبدیل به احسن و دو ماه هم به شهرداری مهلت می‌دهد تا مجوزهای کمیسیون ماده ۱۴ را اخذ کند، حالا شهرداری مسجد را تخریب کرده و رفته است، پس این زمان برای چه بود؟ حال اگر مرجع صادرکننده مجوز به هر دلیلی نخواست اقدامی بکند یا مصلحت ندانست و اصلاً موافق آن نبود و خواست مخالفت کند، الان باید چه بکند؟ حالا باید بگوییم ما خراب کردیم و باید شما هم با آن موافقت کنید؟

**نیروی اوقاف را دور زدند!

از سوی دیگر شنیده می‌شود نیروی شرکتی اوقاف که برای تحویل اموال به محل آورده شده بود، در جریان موضوعات چند روز اخیر نبوده و فقط توافق اولیه نشانش داده شد و او هم اموال را تحویل گرفته که مدیرکل اوقاف در این زمینه هم عنوان کرد: ما با وجود آنکه به شهرداری اعلام کردیم این تخریب نباید اجرا شود تا نظر مشاور طرح بررسی شود و حتی به ما قول دادند این اقدام صورت نمی‌گیرد، در این زمینه نماینده ویژه شهرداری به اداره کل اوقاف و امور خیریه آمد و در مقابل چندین نفر از کارمندان به او اعلام کردم این کار نشود که او هم قبول کرد.

وی افزود: تصور ما این بود که شهرداری برعهد خود پابرجا خواهد ماند، اما متأسفانه پی بردیم صورتجلسه اولیه را نشان نیروی اوقاف داده و از او خواسته‌اند به محل بیاید؛ چرا که مدیرکل اوقاف دستور داده است که این تخریب انجام شود!

این فرد هم با دیدن امضای من پای صورتجلسه به محل رفته و اوراق تحویل اموال را امضا می‌کند. عرض بنده در اینجا این است که یا ما مراودات شفاهی نداریم و باید همه‌چیز مکتوب باشد، اگر این‌گونه است شما به چه استنادی اعلام می‌کنید که آن فرد در ماجرا نیروی اداره‌کل اوقاف بوده است، نامه اعلام نمایندگی او کجاست؟

اگر هم مدعی هستید شفاهی کار انجام شده بود که ما هم شفاهی به شما اعلام کرده‌ایم که نباید این کار را بکنید. پس باید صبر کرد که دستگاه قضایی در این زمینه قضاوت بکند.

**دادستان مشهد: به صورت ویژه پرونده رسیدگی می‌شود

در ادامه دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی هم گفت: پرونده در دادسرا ثبت و رسیدگی به موضوع هم به صورت ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

محمدحسین درودی در حالی که اعلام می‌کند پیگیری موضوع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: پرونده خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد و دستور داده‌ایم سرعت رسیدگی به موضوع هم بیشتر شود، اما در کنار آن دادرسی عادلانه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.