ما نگاه سیاسی نداریم و صرفاً به ادبیت اثر اهمیت می‌دهیم اما اگر نویسنده‌ای دیدگاه سیاسی خود را مطرح می‌کند در داوری سعی می کنیم به این موارد بها ندهیم مگر اینکه آن فرد از خط قرمز نظام گذشته و به نوعی معاند باشد. در این شرایط است که در تصمیم‌گیری به شکل دیگری عمل خواهیم کرد.

در داوری‌ نگاه سیاسی نداریم مگر عبور از خطوط قرمز نظام/افزایش بسته‌های حمایتی برای برگزیدگان امسال

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد با حضور ابراهیم محمدحسن بیگی دبیر علمی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این جایزه ادبی صبح امروز ۳۰ مهرماه در محل این مؤسسه برپا و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به صورت برخط از صفحات مجازی خانه کتاب به صورت همزمان پخش شد.

ابراهیم حسن بیگی، دبیر علمی این جایزه ادبی گفت: امسال مانند هرسال این قول را به مؤلفین ادبیات حوزه داستانی می‌دهم که تمام تلاشمان را خواهیم کرد که پاسدار آثار شما باشیم و تمام حق و حقوق شما را رعایت کنیم. هیئت علمی نحوه داوری و اجرای جایزه ادبی جلال را به خوبی انجام می دهد و دقت و وسواس به خرج می دهد و تا معرفی نامزدها اسامی داوران نزد ما خواهد ماند. ضمن این که دبیرخانه تلاش می کنند تاثیر بیرونی روی روند داوری اتفاق نیفتد و بر همین اساس پس از اعلام نامزدها اسامی داوران اعلام خواهد شد و این مسئله باعث می شود تا داوران نیز مسئولیت کار و انتخاب خود را در مقابل افکار عمومی و رسانه‌ها  برعهده بگیرند.

در ادامه دبیر علمی جایزه جلال در پاسخ به سوالی پیرامون اعطای جوایز جلال به نویسندگان منتقد جمهوری اسلامی و با ژست روشنفکری، گفت: نیتی پشت انتخاب‌ها وجود ندارد که بخواهیم به عده ای که اپوزیسیون و اهل نق زدن هستند جایزه بدهیم. ما به این شکل به صحنه داوری نگاه نمی‌کنیم. ممکن است گاهی در نتایج و نوع داوری به ما ایراد بگیرند که برخی از افراد خودی و غیرخودی هستند اما من معتقدم در وزارت ارشاد و بنیاد چنین نگاهی وجود ندارد، که حتی اگر اینگونه بود باید داوران اپوزیسیون خارج نشین را هم انتخاب می‌کردیم.

حسن بیگی در ادامه افزود: ما نگاه سیاسی نداریم و صرفاً به ادبیت اثر اهمیت می‌دهیم اما اگر نویسنده‌ای دیدگاه سیاسی خود را مطرح می‌کند در داوری سعی می کنیم به این موارد بها ندهیم مگر اینکه آن فرد از خط قرمز نظام گذشته و به نوعی معاند باشد. در این شرایط است که در تصمیم‌گیری به شکل دیگری عمل خواهیم کرد، اما آنچه در داوری ادبیات برای ما مهم است ادبیت اثر و صرف کتاب و ویژگی‌های آن است.

وی یادآور شد: البته تا جایی که می دانم و خاطرم است نیز در دوره های گذشته هم چنین مواردی نداشتیم. البته این را هم بگویم صرف اینکه کسی منتقد ما و یا حکومت باشد اما اثر خوبی داشته باشد باعث نمی‌شود اثر او را رد کنیم البته این در حالی است که این انتقاد سازنده باشد و ممکن است ما آن را اپوزیسون ندانیم.

در مجموع باید بگویم نه عمداً و نه سهواً چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در انتخاب افراد و آثارشان جمیع جهات را در نظر می‌گیریم و اجازه می‌دهیم آثار خوب برگزیده شود مگر اینکه خود فرد خط قرمزها را رعایت نکند که البته ما پیشاپیش اصلاً به چنین افراد و مباحثی ورود نداریم.

جلالی درباه جایزه جلال و سکه گفت: تأثیرگذاری یک رویداد ادبی یک موضوع لحظه‌ای و آنی نیست، بلکه یک روند تدریجی است. شیوه‌ای که جوایز ادبی برگزار می‌شود اینگونه است که شش سال یک مدیر و دو سال بعد یکی دیگر می‌آید و نباید این موارد را از عملکرد صرف یک مدیر استخراج و قضاوت کرد. برندگان جایزه از دوره های اول مشخص است و این نشان می دهد که جایزه جلال در دوره‌های اخیر روند رو به رشدی در معرفی آثار ادبیات داستانی داشته است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از ناشرانی بودند که در دوره‌های اول واهمه داشند اثرشان را برای بررسی بفرستند اما امروز همین این ناشران در ویرتین کتابفروشی هایشان بخشی مختص آثار نامزدشده دارند و این نشان از تاثیر جایزه جلال دارد. به نظرم جایزه جلال به اندازه خودش تأثیر گذاشته است.

وی تاکید کرد: شاید تیتر جالبی باشد که «جایزه جلال از سکه افتاده است» اما اگر یک قیاس مالی کنیم متوجه می‌شویم آن زمان که میزان جایزه ۱۱۰ سکه تعیین شده بود، شورای تشکیلات عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرد و اتفاقاً رقم فعلی از رقم سال قبل کمتر بود.

جلالی تصریح کرد: فراموش نکنید که ما مجری جایزه هستیم و تصمیم گیران جایزه ادبی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. بر همین اساس به ما ۱۱۰ سکه ابلاغ شده بود و جایزه هم با همان میزان برگزار شد اما در دوره بعد مصوبه‌ای آمد که هم تراز جایزه کتاب سال پرداخت شود. بنابراین شیوه و میزان پرداخت در اختیار ما نیست. ما پیشنهاد تجمیع اساسنامه را به شورا می دهیم و دلیل این تاخیر هم این است که ما هنوز در حال تجمیع آرا هستیم.

جلالی درباره زمان برپایی جایزه ادبی جلال گفت: هرسال این رویداد ادبی زمان تولد جلال آل احمد برگزار می‌شود که اوایل آذرماه است. امسال ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که آن را در دهه اول آذر برگزار کنیم و اگر فکر کنیم می شود کمی آن را عقب انداخت که حضوری برگزار کرد این کار را خواهیم کرد، اما اگر شرایط سلامتی پایدار نشود حتی ممکن است اختتامیه به صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به شیوه های حمایت از آثار برگزیده جلال یادآور شد: در مورد خرید آثار و حمایت از آثار برگزیده جلال پیشنهادهایی شده است و البته بهتر است حمایت ها را صرفاً به این که وزارت ارشاد ۲۰۰ نسخه از آن کتاب را بخرد، تقلیل ندهیم. گاهی ایجاد امکاناتی برای حمایت در فضای بین المللی بهترین شکل از حمایت است و انشالله امسال آیتم‌های بسته حمایتی را برای برندگان بیشتر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.