یک فعال میراث فرهنگی گفت: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» در شمال مسجد «جامع» شرایط دشواری دارد و خانه‌های تاریخی آن در حال ویرانی و اضمحلال هستند.

یک فعال میراث‌فرهنگی: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» اصفهان شرایط دشواری دارد

محله ابواسحاقیه در شمال مسجد جامع عتیق اصفهان قرار دارد و حریم بلافصل این میراث جهانی محسوب می‌شود.

لیلا پهلوان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بافت تاریخی شمالی مسجد جامع نسبت به سایر لکه‌های بافت تاریخی اصفهان شرایط دشوارتری دارد و علیرغم وجود یکی از ارزشمندترین میراث تاریخی شهر در این منطقه، از چشم سرمایه گذاران عرصه گردشگری دور مانده است.

وی افزود: در اطراف بنایی با قدمت مسجد جامع، بافت تاریخی ارزشمندی با خانه‌های نفیس وجود دارد که توسط اقشار مرفه در زمان صفوی و یا قاجاری بنا شده‌اند اما شوربختانه هم اکنون این بافت تاریخی در حال فراموشی و خانه‌های تاریخی آن رو به ویرانی اند.

پهلوان زاده افزود: این منطقه تاریخی شامل حدود ۳۰ خانه تاریخی است که شماری از آن‌ها در سال‌های اخیر تخریب شدند و حدود ۸ تا ۱۲ خانه دیگر در حال ویرانی هستند.

این فعال میراث فرهنگی گفت: راهکار نجات این خانه‌های تاریخی در گام اول، ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است که می کوشیم این اتفاق هرچه سریع‌ تر رخ بدهد.

وی افزود: گرچه حرمت ثبت ملی آثار تاریخی هم ریخته شده و سوداگران به راحتی می‌توانند حریم فهرست آثار ملی را هم زیر پا بگذارند اما این تنها کاری است که در وهله اول دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند در قبال جلوگیری از تخریب بافت تاریخی انجام بدهند.

پهلوان زاده ادامه داد: در گام دوم سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی باید برای نجات قطعی این آثار معماری شهری اصفهان، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بافت تاریخی کنند تا به این واسطه پویایی به بافت تاریخی این محدوده که فرصتی برای گردشگری اصفهان است، برگردد.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی گفت: پیشنهاد می شود از سوی شهرداری یا نهادهای وابسته به آن مانند سازمان نوسازی و بهسازی بودجه‌ای برای مرمت و حفاظت واقعی از این بافت تاریخی در نظر گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه بودجه‌هایی که از سوی برخی مسوولان و مدیران شهری برای مرمت بافت‌های تاریخی اختصاص می‌یابد، بعضا خرج سنگ فرش کردن کوچه ها یا کاهگل کشیدن دیوارها می شود و فراتر از این، کاری برای بافت تاریخی انجام نمی‌شود.

پهلوان زاده ادامه داد: این درحالیست که در محدوده اطراف مسجد جامع خانه های تاریخی بسیار نفیسی وجود دارد که می توان از پتانسیل آن‌ها برای ایجاد یکی از بهترین مناطق گردشگری استفاده کرد.

بافت تاریخی محله ابواسحاقیه در جانب شمال مسجد جامع اصفهان قرار دارد.

مسجد جامع عتیق بنایی با قدمت ۱۳۰۰ سال است و در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.