قم- بازار قم این روزها شاهد خریدارانی است که مانند گذشته دست به جیب نمی شوند و انگار که فقط برای گرفتن قیمت پا به بازار گذاشته اند و لذا این موضوع اوضاع اقتصادی کسبه این شهر زیارتی را تحت الشعاع قرار داده است.

سایه اندازی رکود بر واحد های صنفی؛ تسهیلات کمکی به کسبه نکرد

قدس آنلاین گروه استان ها: کرونا افزون بر یک سال است که کشور و همه حوزه های اقتصادی را با خود درگیر کرده است و البته به شکل دیگر اقتصاد قم را هدف گرفته است.

از آن جا که  قم، شهری زیارتی است و در ایام شیوع کرونا هم حرم بسته بوده است، لذا گردشگری مذهبی در اثر کرونا کاهش‌یافته و این صنعت تضعیف‌شده است.

همچنین قم شهری مهاجرپذیر است، ازاین‌رو با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و برخی از مشاغل، تعداد قابل‌توجهی از خانوارها  مجاور و مهاجر به شهرها و مناطق خویش رفتند تا کرونا پایان پذیرد و یا از شدت آن کاسته شود، لذا این امر بر تقاضای کالاهای خدماتی و مصرفی در این شهر نیز اثرگذار بود و حال بسیاری از کسبه این شهر با مشکلات بسیار و رکود دست و پنجه نرم می کنند.

مشکلات پیش پای کسبه

در همین راستا یکی از کسبه قمی که بنا بر گفته وی نبود زائر اقتصاد این شهر و صد ها نفر کسبه آن را تحت تاثیر قرار داده به ما می گوید: هر سال شب عید نمایشگاه بهاره  برگزار می شد و تمام امید صنوف مختلف به این زمان بود، اما امسال تمامی نمایشگاه‌ها تعطیل شدند.

حسین حضرتی به قدس آنلاین می گوید: حدود نیمی از این کسبه اطراف حرم در واحدهای تجاری و اجاره‌ای مشغول کسب و کار هستند  و اصناف بسیاری مانند ما فروشندگان پوشاک و سار مشاغل مانند تالارهای پذیرایی هنوز نتوانستیم خسارت کرونا را جبران کنیم.

وی بیان می کند تنها اقدامی که برای  ما در آستانه شب عید شده همین برگزاری فروش فوق العاده است که از ۱۵ اسفند در تمامی فروشگاه‌ها آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت که این هم دردی درمان نمی کند چون اگر مردم قدرت خرید داشتند و کرونا اجازه می داد نیازی به اعلام چنین طرح هایی نبود ولی الان یکی از مشکلات گرانی اجناس است که قدرت خرید کردم را گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون حمایتی از کسبه نکرده و حتی حاضر به بخشش مالیات و عوارض شهرداری و بیمه نشده است ادامه می دهد: ابتدای امسال تنها یک وام به کسبه اعطا شد که البته دولت از سود آن هم نگذشت.

احمد شاهد یکی دیگر از کسبه نیز در این مصاحبه همراه ما شده و می گوید: شب عید مثل همیشه مشتریان زیادی داشتیم و از همین‌رو درآمد قابل‌توجهی هم کسب کردیم اما امسال میزان مشتریان کاهش چشمگیری داشته به‌طوری که در حال‌حاضر تنها ۳۵درصد نسبت به اسفند سال‌۹۷ فروش داریم.

وی می گوید: بازار  نسبت به سال گذشته خلوت‌تر  است و اغلب افراد پس از قیمت‌گیری ارزان‌ترین محصول را خریداری می‌کرنند، در واقع خریداران کیفیت و زیبایی محصولات را فدای قیمت کرده و به خرید ارزان‌ترین محصول موجود در بازار اکتفا می‌کنند که گواه آن روند افزایش در فروش دمپایی است.

وی می گوید: بیشترین کالایی که امسال فروش رفته دمپایی روفرشی است و به دلیل گرانی کفش بسیاری از مردم ترجیح می دهند از این صندل ها خریداری کنند تا کفش زیرا تابستان هم در پیش است و استفاده بیشتری برای آن ها دارد ضمن اینکه ارزان تر برایشان تمام می شود.

اعطای تسهیلات حمایتی

این در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  با اشاره به پرداخت تسهیلات کرونایی در ۱۱ ماهه نخست امسال در قالب‌های مختلف از حمایت کسبه خبر داده و می گوید: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه، بیش از ۶۸۵ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از اصناف فعال در استان اختصاص یافته است.

محمود سیجانی افزود: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه، هفت جلسه کارگروه حمایت از رونق تولید در بخش اصناف استان با ۱۸ مصوبه برای رفع مشکل اتحادیه‌های سوهان، بنکداران مواد غذایی و اتحادیه چاپ و نشر و شرکت تعاونی درودگران، اتحادیه درودگران، اتحادیه املاک و نیز مشکل‌های بانکی واحدهای صنفی فعال در قم تشکیل شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: این تسهیلات در قالب یک هزار و ۲۹۱ طرح برای پرداخت به بانک‌های عامل استان معرفی شده است که موجب فراهم شدن شرایط اشتغال برای ۲ هزار و ۹۸۳ تن می‌شود؛ ۲۹ طرح آن از تبصره ۱۸ و رونق تولید برای امر نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی بوده که به ارزش ۱۴۴ هزار و ۹۲۰ میلیون ریال و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را به همراه داشته است.

وی همچنین با اشاره به پرداخت بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات کرونایی به اصناف مختلف آسیب دیده، اظهار داشت: برای دریافت این نوع تسهیلات ۶۶۸ مورد معرفی شدند که برای ۲ هزار و ۹۱ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده و ارزش این تسهیلات ۲۳۲ هزار و ۳۸۰ میلیون ریال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: از این ۶۶۸ طرح معرفی شده به بانک‌های عامل ۱۴۱ آن طرح مستقل و ۱۴ هزار و یکصد میلیون ریال آن هنوز در دست بررسی و رفع نواقص می‌باشد.

وی گفت: موارد مورد نظر طی امسال از اعتبارات سال ۹۸ و ۹۹ بوده که برای اخذ تسهیلات به اداره کار و رفاه اجتماعی و بانک‌های عامل استان معرفی شده تا تسهیلات حمایتی در قالب بازسازی و نوسازی، روستایی و عشایری،‌ واحدهای آسیب دیده از کرونا و هم‌چنین توسعه مشاغل خانگی به متقاضیان مورد نظر پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.