۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 744060

ابعاد یک اتحاد جدید

مترجم: امیرمحمد سلطان ‌پور

اندیشکده فارن پالیسی در مقاله‌ای به برگزاری جلسه مشترک میان سران چهار کشور آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند می‌پردازد.

این اندیشکده معتقد است برخلاف تصور بسیاری که این را فقط یک قدرت‌نمایی دیپلماتیک از طرف دولت جدید بایدن در مقابل چین می‌دانند، اتحاد دوباره رونق گرفته بین این چهار کشور، برای دستیابی به نتایج عملیاتی جدی و سریع در حوزه‌های مختلف در منطقه است.

سه روز پیش رئیسان جمهور استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده به صورت مجازی گردهم آمدند تا دوره جدیدی از همکاری را آغاز کنند. بسیاری معتقدند دولت بایدن با برپایی مجدد این اتحاد چهارگانه، پیامی را برای چین در خصوص شریکان منطقه‌ای خود ارسال کرده تا بیش از پیش بتواند در منطقه ایندوپاسیفیک از نفوذ چین جلوگیری کند.

این گروه موسوم به «چهارگانه» به صورت جسته و گریخته از سال ۲۰۰۴ تشکیل شده و دلیل ابتدایی تأسیس آن بررسی شرایط پس از سونامی اقیانوس هند بود. جلسه چند روز پیش اما ارتقای جدیدی در این اتحاد به شمار می‌رفت، چون برای نخستین بار بالاترین سران چهار کشور با یکدیگر در این گروه جلسه داشتند.

در این جلسه مباحث عملیاتی فوری نیز در دستور کار این چهار کشور قرار داشت، جایی که آمریکا و ژاپن به تأمین بودجه تولید واکسن‌های نوواواکس و جانسون‌اند جانسون در هند متعهد شدند و استرالیا نیز وظیفه توزیع آن در شرق و جنوب شرق آسیا را عهده‌دار شد. اما اهداف ثانویه این چهار کشور نیز کاملاً مشخص است که یکی از آن‌ها جلوگیری از گسترش اقتصاد چین در منطقه به‌خصوص در حوزه تجارت گوشی‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی است. اما آینده این اتحاد چهارگانه جایی است که پرسش اصلی مطرح می‌شود. این کشورها با وجود نزدیکی رابطه اما این روزها روش‌های متفاوتی برای تجارت در پیش گرفته‌اند و در این جلسه نیز صحبت خاصی در این مورد و حتی کمک به کنترل تغییرات اقلیمی که همیشه صحبت از آن می‌کنند نبود. چیزی که بیش از همه، آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند امنیت دریایی است. شاید هیچ‌کدام از این چهار کشور به جنگ با چین وارد نشود اما مصمم‌اند بتوانند با همکاری یکدیگر ماجراجویی‌های گسترده دریایی چین در منطقه را کنترل کرده و بین نیروهای دریایی یکدیگر اتحاد جدیدی برای امنیت خود به وجود بیاورند. البته برخی کارشناسان منطقه‌ای نیز باور دارند این چهار کشور تمرکز خاصی برای گسترش فعالیت‌های نظامی ضد چینی نداشته و تلاش دارند راه و روش جدیدی را در منطقه مثل استفاده از فناوری‌های سبز و ساخت و سازهای گسترده به نام خود بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.