عضو ارشد جنبش انصارالله یمن ضمن تأکید بر اینکه گفت‌وگوها با طرف آمریکایی در مسقط به صورت مستقیم نبوده، خبر داد که صنعاء هنوز ابتکارعمل عربستان سعودی را به‌صورت رسمی دریافت نکرده است.

عضو ارشد انصارالله:‌ ابتکار ریاض به دست ما نرسیده است

قدس آنلاین؛ «محمد علی الحوثی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن و از اعضای شورای عالی سیاسی یمن، شامگاه روز دوشنبه، در گفت‌وگو با شبکه «روسیا الیوم» توضیحاتی درباره مذاکرات اخیر با «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن و «تیموتی لندرکینگ» همتای آمریکایی او ارائه کرد.

پس از اعلام طرح ادعایی عربستان سعودی درباره آتش‌بس در یمن، منابع خبری، روز یکشنبه، هفته جاری گزارش دادند که نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن و همتای آمریکایی او پس از گفت‌وگو با هیأت صنعاء در عمان وارد ریاض شده‌اند تا شروط صنعاء را برای طرف سعودی مطرح کنند.

روسیا الیوم، امروز (سه‌شنبه)، بخش دیگری از اظهارات محمد علی الحوثی را منتشر کرد و به نقل از او نوشت، گفت‌وگوهایی که میان انصارالله و آمریکایی‌ها در عمان جریان دارد، مستقیم نیست و صنعاء مشکلی با مذاکره با طرف‌آمریکایی بر سر یک میز ندارد.

عضو ارشد انصارالله افزود: «آنچه تا این لحظه با عمانی‌ها بدان دست پیدا کردیم، به سطح آنچه باید در نگرش صلح ارائه شود، نمی‌رسد. نمی‌توان در کشوری که به گفته جامعه بین‌الملل در بدترین بحران انسانی به سر می‌برد، مسائل انسانی را با مسائل نظامی مبادله کرد».

الحوثی در ادامه به اظهارات آمریکا درباره نقش انصارالله در آینده یمن اشاره کرد و اظهار داشت: «ما می‌دانیم که اظهارات آمریکا از جنجال رسانه‌ای فراتر نمی‌رود و به عنوان [اظهاراتی] معتبر به آنها نگاه نمی‌کنیم. ما همچنین از آمریکایی‌ها توقع نداریم که برای ما در آینده کشورمان نقش تعیین کنند. آمریکا به خاطر تسلط یهودیان بر تصمیماتشان در مسیر اشتباه دشمنی با مردم حرکت کردند و در نهایت اینکه ما می‌گوییم مرگ بر آمریکا به این علت باز می‌گردد که آنها عملا ما را می‌کشند».

عضو ارشد انصارالله در بخش دیگری از اظهاراتش به ابتکار ادعایی اخیر عربستان سعودی درباره آتش‌بس در یمن اشاره کرد و گفت که صنعاء هیچگونه ابتکار رسمی و مکتوبی از عربستان سعودی دریافت نکرده است.

محمد علی الحوثی در ادامه بیان کرد که پس از دریافت ابتکار ریاض، این ابتکار بررسی می‌شود و به آن پاسخ داده خواهد شد. او در این خصوص گفت:‌ «برای اینکه بگوییم ابتکار عربستان سعودی را رد کردیم، می‌بایست ابتکاری به صورت مکتوب دریافت کنیم که این امر رخ نداده است و این ابتکار [تا این لحظه] عبارت‌ است از سخنانی غیرمکتوب».

الحوثی تأکید کرد: «اگر عربستان سعودی در این ابتکار جدی است، تصمیمات واقعی اتخاذ کند؛ تصمیماتی که با عدم مبادله مسائل انسانی با مسائل دیگر نه مسائل نظامی و غیر آن آغاز می‌شود».

عضو ارشد انصارالله همچنین اظهار داشت که سعودی‌ها، اذهان عمومی را منحرف می‌کنند زیرا «حقوق بین‌الملل اجازه نمی‌دهد محاصره به عنوان یک سلاح استفاده شود در حالی که آنها این کار را می‌کنند و به جای جرم‌انگاری محاصره، رفتند ابتکاری را اعلام کردند که ما هنوز رسما تا این لحظه آن را دریافت نکرده‌ایم؛ ابتکاری که جامعه بین‌الملل آنها را [به خاطر آن] تشویق کرد».

محمد الحوثی در بخش دیگری واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره دخالت ایران در امور یمن تأکید کرد: «ما قبول نمی‌کنیم که وابسته به کسی باشیم. با ما سند حل‌وفصل فراگیرمان را امضاء کنند تا جهان آن وقت مطمئن شود که آیا ما تصمیمات خود را از تهران می‌گیریم یا اینکه تصمیم‌گیری به دست خود ماست».

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته از طرح ادعایی ریاض به منظور برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد.

مطابق با این ابتکار عمل ادعایی ریاض، فرودگاه صنعاء بازگشایی محدود خواهد شد و فشار از بندر الحُدیده کاسته می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.