۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 746883

راه‌هایی برای افزایش صمیمیت زوجین

اکرم شاهد مشاور خانواده

یکی از مشکلات فراگیر در خانواده‌های ما نبود صمیمیت در بین زوجین است. بیشتر افراد برای دستیابی به همین صمیمیت و دریافت عشق ازدواج می‌کنند، اما به دلیل نداشتن آگاهی از راه‌های ایجاد صمیمیت و افزایش آن در زندگی مشترک دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. از نظر استرنبرگ عشق مانند یک مثلث است که سه ضلع تعهد، صمیمیت و میل دارد. یکی از مسائلی که مشاوران ازدواج با آن روبه‌رو هستند، مشکلات مربوط به ضلع صمیمیت و کمک به بهبود آن در همسران است؛ زیرا یکی از شاخص‌هایی که امروزه موجب آشفتگی در ارتباط همسران می‌شود و رضایت‌مندی از زندگی را کاهش می‌دهد، کمبود صمیمیت و از بین رفتن آن است.

احساس صمیمیت یک هیجان شدید است، یک حس تعلق که هنگام بودن با شخص دیگری آن را تجربه می‌کنید. شما ممکن است به افراد زیادی نزدیک باشید اما تنها با کسانی که شما را دوست دارند و شما را همان‌طور که هستید می‌پذیرند می‌توانید احساس صمیمیت داشته باشید. صمیمیت یعنی زن و مرد بدون قید و شرط همدیگر را دوست بدارند و برای بودن لذت‌بخش در کنار هم برنامه ریزی داشته و فعالانه عمل کنند.

تاکنون فکر کرده‌اید چرا بعضی از زوج‌ها این‌قدر عاشق و صمیمی هستند؟ این به آن دلیل نیست که زندگی آن‌ها ایده‌آل است و هیچ مشکلی ندارند، بلکه نکته اینجاست آن‌ها نحوه حفظ روابط عاشقانه و جلوگیری از فرسایش روزمره آن را به خوبی می‌دانند.

در اینجا به معرفی راه‌هایی برای افزایش صمیمیت می‌پردازیم تا اگر شما هم احساس می‌کنید صمیمیت رابطه‌تان کم شده است به کار بگیرید.

  با همسر خود به‌گونه‌ای رفتار کنید که در روزهای ابتدای آشنایی رفتار می‌کردید (محترمانه و مؤدبانه).

 برای انجام امور روزانه از یکدیگر قدردانی کنید. اینکه همسرتان همواره لباس‌ها را می‌شوید یا هر شب زباله‌ها را بیرون می‌گذارد، به این معنا نیست که شما نباید سپاسگزار باشید.

 همان طور که چیزی که می‌گویید مهم است، نحوه بیان و تُن صدا نیز اهمیت دارد. طعنه زدن و منفی‌گویی دشمن صمیمیت است.

 شما و همسرتان یک تیم هستید، تا جایی که می‌توانید با هم وقت بگذرانید، ارتباط کلامی داشته باشید و در مورد نیازهایتان با همسرخود صحبت کنید.

 با کارهای کوچک و گاهی کم و بدون هزینه همسرتان را خوشحال کنید.

 گوشِ شنوای یکدیگر و رازدار هم باشید.

 نگذارید ناراحتی‌ها طولانی شود. هرگاه دچار خطا و اشتباه شدید، از یکدیگر به‌راحتی و سرعت عذرخواهی کنید.

 خاطرات شیرین خودتان را مرور ‌کنید و برای هم خاطرات جدید بسازید.

 با یکدیگر مشورت کنید و تنهایی تصمیم نگیرید.

 در جمع، هم را انتقاد و اصلاح نکنید.

 فهرستی از فعالیت‌های مشترک لذت‌بخش دونفره تهیه کنید و در طول هفته زمانی را به آن اختصاص دهید.

 یکدیگر را نوازش کنید تا هم از نظر احساسی و هم از نظر فیزیکی به‌هم نزدیک‌تر شوید.

 به خانواده یکدیگر احترام بگذارید.

 در طول شبانه روز به صورت شفاهی و پیامکی و... به یکدیگر ابراز احساس داشته و دوست داشتن و علاقه‌تان را به یکدیگر یادآوری کنید.

 زبان عشق طرف مقابل خود را یاد بگیرد.

 گذشت کنید و از اشتباه‌های هم بدون کینه و تکرار گذشته‌ها بگذرید.

 در طول هفته زمانی را برای گفت‌وگوی همدلانه در نظر بگیرید تا در آن زمان مشخص و از قبل تعیین شده هر دو طرف دلخوری‌ها و ناراحتی‌های احتمالی و یا مشکل و موضوع پیش آمده را پیش از اینکه جدی شود و به رابطه آسیب بزند، به اشتراک بگذارید.

در طول سال روزی را به عنوان روز ویژه تعیین کنید. در آن روز به فعالیت‌های مثبت و مورد علاقه طرف مقابل بپردازید. هر طرف سعی کند در روز همسرش تمام تلاش خود را برای انتقال احساس توجه و علاقه به دیگری انجام دهد.

حقیقت این است این روزها صمیمیت حلقه مفقوده رابطه زوجی شده و طرفین پس از نشاط سال‌های اولیه زندگی به یک روزمرگی و تحمل یکدیگر و همان طلاق عاطفی  می‌رسند که در اینجا به دلیل نیاز به صمیمت و تجربه دوباره آن، احتمال خیانت در روابط افزایش پیدا می‌کند. حال اگر رابطه‌تان برایتان مهم است اضلاع عشق به‌خصوص مهارت‌های افزایش صمیمیت را جدی بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.