قم- قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و متصدیان نسبت به‌احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت عدم توجه کافی شهروندان به محدودیت‌ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند.

وضعیت کرونا در قم بحرانی شد؛ آمار بستری ها نگران کننده است

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: اگرچه ستاد مقابله با کرونا نسبت به اجرای محدودیت‌های کرونایی و منع فعالیت‌ها و یا حضور در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها اقدام کرده است اما واقعیت این است که متأسفانه هم چنان برخی افراد بدون توجه به این هشدار و بی‌تفاوت نسبت به پروتکل‌های بهداشتی در حال تردد در خیابان‌ها هستند.

وضعیت قم ازلحاظ انتشار و ابتلا به بیماری کرونا به‌گونه‌ای است که مسئولان بهداشتی در نخستین روز هفته مجبور به تشکیل جلسه شده و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی صدای استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی را درآورد.

وضعیت نامطلوب

در همین راستا استاندار قم روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: متأسفانه تعداد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی در قم مثل میانگین کشوری در حال رشد است.

بهرام سرمست در این رابطه اظهار کرد: به‌صورت کلی وضعیت کرونایی قم مطلوب نیست و امیدواریم بتوانیم این موج را مهار نموده و با قاطعیت این موارد را مطرح کنیم و شاهد مرگ‌ومیر  بیشتری نباشیم.

وی افزود: طبق گزارش ارائه‌شده، موج چهارم کرونا هم یک موج سراسری است که با خیز و شتاب فراینده‌ای در حال رشد است و هم یک موج جهانی است که در کشورهای مختلف جولان می‌دهد.

کارخانه تولید بیمار

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی که حالا صدای رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم را نیز درآورده موجب شد تا وی از قرار گرفتن  و اعلام وضعیت بحرانی کرونا در قم خبر دهد.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در همین رابطه یادآور شد: هر چه تذکر می‌دهیم و نامه می‌زنیم؛ کسی توجه نمی‌کند، کارخانه تولید بیمار در قم فعال است. 

قدیر خاطرنشان کرد: فعال بودن صنوف و دور همی‌های خیابانی نگران‌کننده است.

جهش ویروس انگلیسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در آزمایش‌های به عمل آمده از نمونه‌های کرونایی در قم ۹۰ درصد موارد، مربوط به ویروس انگلیسی جهش یافته بود.

محمدرضا قدیر  اظهار داشت: شاهد شیب صعودی میزان ابتلا و بستری و همچنین مرگ‌ومیرها در قم هستیم که بسیار نگران‌کننده است.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها نیز گفت: بخش مراقبت‌های ویژه دوم بیمارستان امیرالمومنین(ع) به دلیل زیاد شدن بیماران بدحال آماده و مقرر شد تا تمامی بیمارستان‌ها علاوه بر پذیرش بیمار کرونایی، بستری موقت هم داشته باشند.

وی تاکید کرد: سرعت رشد ویروس چهار برابر شده و میزان ابتلا نیز ۲.۷ برابر ویروس کلاسیک ووهان بوده و مهم‌ترین سیاست ما باید تمرکز بر کانون‌های پرازدحام باشد.

بازار مرکز انتشار بیماری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم چنین اظهار کرد: افزایش تعداد بیماران ارتباط مستقیم با شلوغی خیابان‌ها و مغازه‌ها دارد، متأسفانه فضای خیابان‌ها و سطح شهر به‌هیچ‌عنوان رضایت‌بخش نیست و شاهد هستیم که بوستان‌ها بسته‌شده‌اند، اما در فضای سبز بلوارها و حاشیه رودخانه مردم در کنار هم حضور دارند.

وی تأکید کرد: کارخانه تولید بیمار در قم فعال است و هر چه نامه می‌زنیم، کسی به وظایف خود عمل نمی‌کند، فعال بودن صنوف و دور همی‌های خیابانی نگران‌کننده است.

قدیر افزود: در ادارات نیز توجه نمی‌شود و باید سبک‌سازی ادارات و کاهش ساعت کاری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مجبور شدیم، بخشی از بیمارستان شهید بهشتی را هم به خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

عادی انگاری سرآغاز موج چهارم

نماز جماعت و آیین‌های ماه مبارک رمضان بر اساس مباحث مطرح شده در هشتاد و دومین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مدیریت پاسخ به بحران استان قم با اعمال محدودیت‌های وضعیت قرمز و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌صورت انفرادی برگزار می‌شود.

در این جلسه همچنین اعضا از شیب تند گسترش ویروس کرونا در استان قم ابزار نگرانی کرده و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همکاری مسئولان ادارات، نهادها و اصناف با مراکز بهداشتی برای عبور از موج چهارم شدند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: به علت طولانی شدن بیماری و خستگی مردم عادی انگاری به وجود آمده‌ و همین امر یکی از دلایل شیوع موج چهارم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.