معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: سند میان مدت محرومیت زدایی شهرستانهای درگز، کوهسرخ و زاوه در حال تدوین است و در همین راستا طرحهای عمرانی، اقتصادی و زیربنایی و نحوه اجرای آنها در راستای مشارکت با دستگاههای معین بررسی می شود.

سند محرومیت زدایی درگز، کوهسرخ و زاوه در حال تدوین است

به گزارش قدس آنلاین، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی امروز  در نشست بررسی طرحهای عمرانی، اقتصادی و زیربنایی این سه شهرستان گفت: بنیاد برکت از سوی استاندار به عنوان معین محرومیت‌زدایی از شهرستان‌های درگز و کوهسرخ و شهرداری مشهد به عنوان معین محرومیت زدایی از شهرستان زاوه تعیین شده است.

سید کمال الدین میرجعفریان افزود: معین های محرومیت زدایی از شهرستانهای کوهسرخ، زاوه و درگز خراسان رضوی ایجاد برخی اقدامات روبنایی، زیرساختی، ارائه خدمات اجتماعی، فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغالزایی را در این شهرستانها برعهده می گیرند.

وی اضافه کرد: ۱۵ شاخص محرومیت زدایی در حوزه های عمرانی و اقتصادی شامل آب شرب، برق، گاز، قنوات، آبخیزداری، طرح هادی، راه، امکانات ورزشی، آموزشی و بهداشتی، زیرساختهای مخابراتی، پوشش صدا و سیما، طرحهای اشتغالزایی و اقتصادی و طرحهای مرتبط با خدمات شهری و روستایی احصا شده که مبنای مقایسه شهرستانها و سطح برخورداری آنها در این حوزه ها با سایر شهرستانهای استان و میانگین استانی و کشوری خواهد بود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: احصای شاخصهای مزبور برای هر شهرستان، نیازهای آن را تبیین کرده و براساس آن طرحهای عمرانی و اقتصادی تعریف و برآورد هزینه می شود سپس سهم دستگاه اجرایی و سهم معین از اجرای این طرح تعیین می گردد.

میرجعفریان افزود: فرمانداران درگز، کوهسرخ و زاوه باید طی نشستی با مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان، نمایندگان دفتر امور شهری و امور روستایی استانداری، نماینده معین محرومیت زدایی، نماینده مردم آن شهرستان در مجلس، اعضای شورای شهر و شورای روستا، براساس شاخصهای تعیین شده مبتنی بر نیازهای شهرستان، طرحها و سهم دستگاه یا معین از اجرای آن را تعیین و به جمع بندی نهایی در این زمینه برسند.

وی اظهار داشت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، باید سند توسعه میان مدت شهرستانهای زاوه، درگز و کوهسرخ با محوریت فرمانداری تدوین و ابعاد توسعه در قالب تعیین شاخصها در ۲ بعد عمرانی و اقتصادی برنامه ریزی شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هفته آینده نشستی با فرماندار شهرستانهای درگز، کوهسرخ و زاوه برگزار و نتایج نشستهای شهرستانی آنها بر مبنای طرحهای محرومیت زدایی بررسی می شود و در نهایت طرحها جمع بندی و آماده ارایه به استاندار خراسان رضوی خواهد شد تا تصمیمات مقتضی برای اجرای آن و رفع محرومیت زدایی از این شهرستانها گرفته شود.  

فرماندار کوهسرخ نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه زیرساختی و اجتماعی، ایجاد شغل است که ظرفیتهای بخشهای کشاورزی، دامپروری، معادن، طیور و گردشگری شهرستان کوهسرخ می تواند سهم به سزایی در اشتغالزایی داشته باشد.

رضا رمضانی افزود: در شهرستان کوهسرخ برای تکمیل زیرساختها به ویژه امکانات بهداشتی، آموزشی و راه روستایی به تزریق منابع مالی و برای درآمدزایی به ارایه آموزش به مردم به ویژه در خصوص کشتهای گلخانه ای، دامپروری و طیور نیاز است.

وی با اشاره به ذخایر معدنی شهرستان کوهسرخ گفت: ۶۷ درصد از معادن حوزه ترشیز در شهرستان کوهسرخ قرار دارد که شامل ذخایر طلا، مس، کرومیت و خاک کاشی و نیازمند جذب سرمایه گذار است و هم اینک خاک کاشی این شهرستان خام فروشی می شود که در صورت فعال شدن کارخانه کاشی و سرامیک در این شهرستان، معدن خاک کاشی تا یک قرن پاسخگوی نیاز صنعت خواهد بود.

فرماندار زاوه نیز در این نشست گفت: اولویت این شهرستان برای محرومیت زدایی، تکمیل تجهیزات بیمارستان در حال ساخت، مرکز بهداشتی – درمانی روستایی و تکمیل مرکز جامع سلامت شهر دولت آباد است.

محمود صادقی افزود: ۹۸ درصد از روستاهای شهرستان زاوه زیرپوشش شبکه آب آشامیدنی قرار دارند و زاوه با فرسودگی شبکه های آب و کاهش دبی چاه های آب آشامیدنی مواجه است و ضرورت دارد خط انتقال از چاه حفر شده در این شهرستان هر چه سریعتر تکمیل شود.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد از مشاغل شهرستان زاوه در حوزه کشاورزی است و احیای قنوات در این شهرستان اهمیت زیادی دارد تا جمعیت روستایی حفظ و اقتصاد گردشگری تقویت شود.

فرماندار درگز نیز در این نشست به اقدامات بنیاد برکت به عنوان معین شهرستان اشاره و بیان کرد: بنیاد برکت طی ۱۴ ماه گذشته تاکنون به ۵۵۰ طرح اقتصادی در درگز ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و ۵۵ میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری انجام داده است و ورود بنیاد در حوزه تقویت زیرساختهای درگز گره گشا است.

علی فراهی ابراز  امیدواری کرد موضوع خروج ۵۰ هکتار از حریم شهر درگز عملیاتی شود تا بنیاد برکت طرح گلخانه ای خود را اجرا کند زیرا ۵۰ هکتار گلخانه در ۵۰ هکتار زمین بزرگترین سرمایه گذاری در حوزه اشتغال شهرستان درگز خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.