نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مشکل دولت روحانی این بود که به‌دنبال ترحم دشمن بود و راه‌حل مشکلات کشور را صرفاً در خارج از کشور می‌دید.

روایت زاکانی از حساب چند میلیارد درهمی زنگنه

قدس آنلاین: علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که صبح امروز در محل لانه جاسوسی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: برای بازگشتن به ارزش‌های انقلاب باید اقداماتی را صورت داد تا خروجی آن منجر به تحقق عدالت، خلق ثروت و توزیع مناست آن باشد و ما را به‌معنی واقعی کلمه مستقل کند.

وی با بیان اینکه "متأسفانه ما از بعد فرهنگی و اقتصادی وابسته هستیم"، افزود: در بعد دوم تحولی که تحول در فرهنگ و اجتماع است اساس فعالیت ما بر منزلت اجتماعی است. واقع امر این است که هیچ جای دین نگفته است که شما به جامعه سختی تحمیل کند که جامعه تربیت شود بلکه گفته شده که از هر دری که فقر بیاید از همان در ایمان نیز خارج می‌شود.

زاکانی گفت: تعلیم و تربیت رکن رکین تحول در هر کشوری است. این تحول از خانه و خانواده که کوچک‌ترین سلول جامعه است، شروع می‌شود و به‌مرور به مدرسه، مسجد، دانشگاه و سربازی ادامه پیدا می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با ابراز اینکه "یکی دیگر از اولویت‌های تحولی ما تحولات در حوزه سیاست خارجی است"، تصریح کرد: سیاست و امنیت باید منجر به انسجام ملی و حرکت به‌سمت توسعه و افزایش آزادی‌ها به‌شکل جدی و پذیرفتن حق نظارت مردم بر مسئولان است. این نظارت با حق اعتراض مردمی و شفافیت محقق خواهد شد.

وی افزود: سیاست خارجی ما به‌شکل یک فرصت و دیپلماسی هوشمند و فعال باید در خدمت اقتضائات داخلی ما قرار گیرد تا منجر به عزت ملی و اقتدار جهانی شود که در این بخش نقش ایرانیان خارج از کشور نقش ممتازی است که ان‌شاءالله در دولت اقدام و اصلاح با بهره‌گیری از عالمان، عاملان و خادمان مردم این زمینه را آماده خواهیم کرد و به‌واقع ۴ سال هم برای ایجاد این تحول زمان بسیار زیادی است.

زاکانی در پاسخ به این سؤال که "فارغ از مسئله فرهنگ که فعلاً جزو اولویت‌های ما به‌حساب نمی‌آید، برنامه شما برای کنترل مخارج و درآمدهای دولت  چیست؟"، گفت: وقتی گفته شد فوریت اقتصاد است و اولویت فرهنگ یعنی ما با یک اقتصاد بیمار و معیوب مواجه هستیم که ابتدا باید این بیمار اورژانسی را با تدابیری فوری به بخش منتقل کنیم، بنابراین یک کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای اصلاح اقتصاد داریم که کانون اصلاح آن در حوزه اقتصادی با دولت است و دولت باید خود را از اقتصاد کنار بکشد و زمینه رونق و افزایش تولید را فراهم کند.

وی گفت: ما ابتدا بندهای تولید را باز می‌کنیم، اولین کار این است که مقررات‌زدایی و دادن مجوزها در یک مسیر درست باشد، مجوزها در ایران ۱۰ مرحله است در حالی که در کشورهای پیشرفته یک مرحله است. در کشورهای خارجی در یک روز مجوزها قابلیت صدور دارد ولی در ایران چندین ماه یا حتی چندین سال صدور مجوز به‌طول می‌انجامد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: امروز ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولیدی ما در حوزه پلیمری است در حالی که فقط ۳.۸ میلیون تن تولید داریم و در حالی که ۱۲۴ میلیارد دلار کشورهای همسایه صادرات مواد پلیمری دارند ولی سهم ما از صادرات پلیمر ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. البته مشکل کشور بی‌ثباتی و بی‌نظمی در کشور نیز هست به‌عبارتی نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست و فقط کافی است با جلوگیری از فرار مالیاتی و رها کردن بند از پای تولیدکننده همراه با انضباط مالی ظرفیت‌های تولید در حوزه پلیمر را شکوفا کرد.

وی ادامه داد: تحریم ابزار استراتژیک آمریکا است و او از این ابزار دست برنمی‌دارد. ما باید همانند کشورهایی چون چین، روسیه و بسیاری از کشورها پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه برقرار کنیم تا گرفتار چرخه دلار نشویم.

زاکانی تصریح کرد: کشورهای حاشیه ایران امکانی را فراهم کرده‌اند که ما به هیچ عنوان تحریم‌پذیر نباشیم اما مسئولان ما بی‌عرضه‌اند. مشکل ما بی‌غیرتی برخی از مسئولان کشور است چون شکم خودشان سیر است اساساً دغدغه شکم مردم را ندارند.

وی در ادامه با اشاره به مباحثی که پیرامون تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف مطرح می‌شود، گفت: اساساً اف‌ای‌تی‌اف یک نظام دقیق برای جایگزینی سازمان‌ها و نظاماتی است که سلطه کشورهای پیروز جنگ جهانی بر دنیا را تنظیم‌گری می‌کردند و در سال‌های گذشته قدرت آنها کاهش پیدا کرده است. ما تا وقتی تحریم‌پذیر باشیم گردن ما را زیر پا خواهند شکست و وقتی از مرز تحریم‌پذیری خارج شویم دیگر نمی‌توانند حریف ما شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تصریح به اینکه مذاکرات برجام مذاکره از موضع التماس و انفعال بود، گفت: هیچ‌وقت به دشمن نمی‌توان اعتماد کرد. مشکل این دولت این بود که به‌دنبال ترحم دشمن بود و راه‌حل مشکلات کشور را صرفاً در خارج از کشور می‌دید. دولت ما ریشه حل مشکلات کشور را در داخل می‌داند. ما در کشور سرمایه، امکان، شرایط و نیروی انسانی خوب داریم اما چون با آن کاری نداریم در حال رکود، سختی و یأس شده است و همه امیدمان به آمریکا است.

وی افزود: اگر به من بگویند "مذاکره می‌کنید؟"، من می‌گویم "بله". البته اصل مذاکره را بالاتر از دولت مشخص می‌کند و باید به تأیید رهبری معظم انقلاب برسد، بنابراین اگر کسی گفت که "من رئیس‌جمهور شدم با فلان کشور مذاکره می‌کنم" حرف درستی نزده است چرا که مجوز مذاکره اساساً در اختیار دولت نیست.

زاکانی خاطرنشان کرد: اصل مذاکره هسته‌ای مربوط به دولت قبل است و نکته دیگر این است که این مذاکره از شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شد و خط تلاش آن منجر به برجام شد، در حالی که هم‌زمان یک خط تلاشی را تیم باورمند و انقلابی دنبال کردند. این خط تلاش پیرامون ۴۰۰ میلیون دلاری بود که در زمان پهلوی خرید داشتیم و کالایی به ما داده نشده بود. در این خط تلاش در قبال بازپس‌گیری ۴۰۰ میلیون دلار موضوع آزادی ۴ جاسوس مطرح شد. این تیم در قالب پرونده «بی‌دو» مذاکره کرد و در جریان آن ۴ جاسوس آزاد شدند و مابه‌ازای این ۴ نفر معامله‌ای صورت گرفت و ۴۰۰ میلیون دلار تبدیل به یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار شد و این پول به‌شکل نقد در اختیار ما قرار گرفت، بنابراین این مذاکره التماسی نبود بلکه مذاکره برجام مصداق دیپلماسی التماسی و انفعالی بود.

زاکانی گفت: مذاکره برجام معیوب و ناقص است و هیچ صورت جلسه‌ای برای انتقال مفاد مذاکرات به کشور نداشت و به‌گونه‌ای بود که مستند تنظیم‌شده توسط آمریکا را تیم مذاکره‌کننده ما روی آن بحث کرده است. در عین حال ما باید امروز همین برجام را نقد کنیم چرا که ما بیش از آنچه را تعهد کرده بودیم انجام دادیم، در حالی که آنها وظایف خود را انجام ندادند.

وی همچنین گفت: یک اتفاقی افتاده است که ما می‌توانیم این سند را نقد کنیم که تا پیش از این اتفاق این سند قابل احیا کردن نبود و آن تصمیم مجلس مبنی بر مصوبه هسته‌ای است. با این مصوبه صنعت هسته‌ای ما در حال احیا شدن است و موجب شده است غربی‌ها برای مذاکره با ما التماس کنند.

زاکانی گفت: مذاکرات وین بنا بود که از سر ضعف و فرسایشی نباشد در حالی که امروز هر دو این مسائل زیر پا گذاشته شده است. امروز برجام با قانون مجلس احیا شده است و الآن وقت این است که نقد شود. این دولت عرضه نقد کردن برجام را ندارد. ما حتماً این نسیه را نقد می‌کنیم و حتماً قانون مجلس را ملاک قرار می‌دهیم و بعد هم اتفاقاً موضع ما دست‌بالا داشتن است ما با اروپا گفتگو می‌کنیم ولی ناظر به اتفاقاتی که در فرانسه اتفاق می‌افتد و از موضع برابر در حوزه حقوق بشر. منطق انقلاب اسلامی فوق‌العاده قوی است و ما باید در نهایت منطق وظایف خودمان را انجام دهیم.

وی با تأکید به اینکه "باید با مردم صادق باشیم"، گفت: ما روی طلا خوابیده‌ایم، فروش نفت ما یک‌میلیون بشکه است و پول آن تا دوماهه بازمی‌گردد.

کاندیدای ریاست‌جمهوری اضافه کرد: همتی می‌گفت "ما مشکل جابه‌جایی ارز  داریم"، گفتم "مشکل جابه‌جایی ارز ندارید، الآن فلان‌قدر میلیارد درهم در حساب آقای زنگنه خوابیده است"، همتی گفت "من بی‌خبرم، زنگنه مدعی بود این سهم ۱۴ و نیم درصد نفت است".

زاکانی با بیان اینکه در داخل دولت دعوا وجود دارد، گفت: کشور را با دروغ و احساس اداره می‌کنند. اصلاح ساختار بودجه، انضباط مالی دولت، واگذاری اختیارات به ملت راهکارهای حل مشکلات اقتصادی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    نفتی ها نماد حقوق های نجومی و تبعیض وحشتناک بین کارکنان دستگاه‌های مختلف هستند....که هیچکس زورش به زنگنه و وزارت نفت نمی‌رسد متاسفانه...
  • ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    نفتی ها نماد حقوق های نجومی و تبعیض زیاد در دستگاههای مختلف هستند...