قدس آنلاین/هدی احمدی: اول ذی‌القعده، سالروز ولادت شفیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه(س) است. بانویی با کرامت و تنها امامزاده‌ای که سه امام معصوم(ع) زیارت ایشان را به شیعیان توصیه کرده و پاداش زیارت را برشمردند. بر اساس روایات، زیارت حضرت معصومه(س) معادل بهشت است و هر که آن حضرت را با معرفت زیارت کند و حق این بانوی گرامی را بشناسد، بهشت برای تضمین شده است.

حضرت معصومه(س) همواره در مسیر امام زمان خود گام برمی‌داشت

در گفت‌وگوی قدس آنلاین با حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری بحرینی، محقق و پژوهشگر حوزه اهل بیت(ع) شخصیت والای شفیعه بهشت را مورد بررسی قرار دادیم.

حجت‌الاسلام انصاری ابتدا با بیان اینکه حوزه علمیه قم با تمام عظمتی که در جهان اسلام دارد از برکات مأموریت حضرت معصومه(س) است، می‌گوید: در حقیقت باطن حوزه علمیه را حضرت معصومه(س) ایجاد کرد و علما و بزرگان دین زیر سایه کرامات، تاییدات و توجهات آن حضرت(س) به مراتب والای علمی و عرفانی رسیده‌اند. نمونه‌های این اثرگذاری در تاریخ بسیار زیاد است. به طور نمونه صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی معروف به ملاصدرا که از حکما و فلاسفه بزرگ بود مدتی در کهک، روستایی چند فرسخی قم زندگی می‌کرد. خود او بارها گفته بود هرگاه در مطالب علمی به مشکلات پیچیده برخورد می‌کنم؛ از روستای کهک به زیارت حضرت معصومه(س) آمده و با توسل به آن بی بی دو عالم مشکلات علمی حل شده و از منبع فیض وجود مبارک حضرت معصومه(س) مستفیض می‌شوم.

او به ابعاد مختلف شخصیت حضرت معصومه(س) نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: برای شناخت کامل‌تر حضرت معصومه(س) باید به زیارت‌نامه ایشان توجه ویژه داشته باشیم. حضرت معصومه(س) دارای زیارت‌نامه مخصوص و مأثور از امام معصوم با مضامین عالی است که مضامین آن در زیارتنامه‌های سایر امامزادگان دیده نمی‌شود. مضامینی همچون شفاعت آن حضرت در قیامت و مقام والای ایشان در بهشت، بیان‌گر مقام بالای حضرت معصومه(س) نزد ائمه اطهار(ع) است. فرازهای این زیارت نامه حاکی از مقام والای آن حضرت است و به شناخت بهتر او کمک می‌کند. زیارت نامه‌ای که همچون سفره‌ای برای عموم مردم گسترده است و هر که به مقدار فهم خود از آن بهره‌مند می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اهل بیت(ع) می‌افزاید: با خواندن زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) می‌توان به شأن او پی برد. در بخشی از زیارت‌نامه می‌خوانیم: «یا فاطمه، إشفعی لی فی الجنّه فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن» در اینجا بیان می‌شود که حضرت(س) نزد خداوند شان عظیمی دارد و اشاره به حالت خاصی دارد که مربوط به اهل بیت(ع) است. مراد از این فراز از زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏...» آن است که از حضرت بخواهیم تا برای وارد شدن به بهشت شفاعتمان کند. این معنا با فرازهای دیگر این روایت و روایات دیگری که در این زمینه وارد شده است، سازگار است؛ مانند: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة» یعنی هر که او را با معرفت و شناخت به حقانیت او زیارت کند، بهشت جایگاهش خواهد بود.

حجت‌الاسلام انصاری تصریح می‌کند: در آخر زیارت نیز تعبیر بسیار مهمی آمده است. در بخشی از آن می‌خوانیم «أسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یرِینَا فِیکمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ یجْمَعَنَا وَ إِیاکمْ فِی زُمْرَةِ جَدِّکمْ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لا یسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکمْ» یعنی «از خداوند می خواهم که سرور و گشایش شما راببینیم. ما و شما را در زمره جد بزرگوارتان حضرت محمد که درود خدا بر او و آلش باد، گرد آورد». باید توجه داشته باشیم که این درخواست برای روز قیامت نیست؛ زیرا بهشت و مزایای آن در بخش‌های قبلی این زیارت نامه مطرح شده است، بلکه برای ظهور امام زمان(عج) است. بر اساس عقیده رجعت، معصومین(ع) زمان ظهور حضرت مهدی(عج) به دنیا بر می‌گردند. همراه بودن با امام مهدی(عج) به منزله همراه بودن با سایر ائمه(ع) و قرار گرفتن در زمره حضرت محمد(ص) است.

او تاکید می‌کند: حضرت معصومه(س) در قیامت و رجعت نقش مهمی دارد. مقام آن حضرت(س) در قیامت شفاعت است. در زیارت حضرت معصومه(س) دعا می کنیم که در کنار پیغمبر(ص) باشیم. اگر بخواهیم خط مهدوی را پیش بگیریم باید از قم شروع کنیم، مهدویت از آنجاست. مهدویت در زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) زنده شد. از شهر علم یعنی قم ولایت اهل‌بیت(ع)‌ به همه شهرها سرایت کرده و جهانی خواهد شد که در عصر حاضر کاملاً ملموس است. به غیر از مؤسسات مهدوی بسیاری که در این شهر تاسیس شده است شخصیت‌های مهدوی زیادی نیز در قم پرورش پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام انصاری در پایان تاکید می‌کند: شخصیت حضرت معصومه(س) بُعد شفاعتی و مهدوی دارد. آن بانوی گرانقدر با سن کمی که داشت بر اثر عبادت و تهذیب نفس به مقام و مرتبه شفاعت رسیده بود و حجم زیادی از روایات پیرامون شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) به موضوع «شفیعه» بودن حضرت مربوط می‏‌شود، این  نکته مهمی است که همه و خصوصاً بانوان جامعه ما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. دلیل عظمت و بزرگی حضرت معصومه(س) همراه شدن ایشان با امام زمان خود یعنی امام رضا(ع) بود. او تسلیم و تابع محض بود و همواره در مسیر امام زمان خود گام برمی‌داشت و به برکت امام معصوم(ع) چنین شأن عظیمی پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.