رئیس‌جمهور گفت: اقدامات دولت در حوزه سلامت در تاریخ ایران یعنی از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بوده است.

عملکرد دولت در حوزه سلامت از زمان «هخامنشیان» تاکنون بی‌نظیر است/ زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده

قدس آنلاین

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا، گفت: امروز حدود ۱۶ ماه از ماجرای مواجهه کشور با ویروس خطرناک «کوید ۱۹» می‌گذرد و ما در این مدت طولانی سه موج بلند را پشت سر گذاشتیم و تقریبا در حال عبور از موج چهارم هستیم. البته هنوز گوشه هایی باقی مانده، اما عمدتا از این موج عبور کرده ایم.

وی افزود: می خواهم از بخش های مختلف یک تشکر کلی کنم، چون این روزها متاسفانه زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده است و به جای زبان نقد و انتقاد که همیشه باز بوده زبان تخریب و تضعیف و تحریف به راه افتاده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این شرایط همه باید از خدمات و اقدامات این ملت بزرگ بیشتر حرف بزنیم. بعضی ها فکر می کنند اگر از وزارت خانه یا دولت تعریف کنند برای آنها دردناک است، عیبی ندارد از دولت و وزارت‌خانه‌ها تعریف نکنید اما از مردم و پرستاران و پزشکانی که در این عرصه مهم فعال بودند تقدیر و تشکر کنید.

روحانی تاکید کرد: کار بزرگی از بهمن ۹۸ که متوجه ورود ویروس کرونا به کشور شدیم انجام گرفته است. این ویروس در شرایط وارد شد که ابزار و امکانات و کیت تشخیص در اختیار نداشتیم و آزمایشگاه‌های بسیار محدود در اختیار داشتیم، یعنی از نظر امکانات چیزی نداشتیم و در آن شرایط کار را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: به لطف خدا در کیت تشخیص روی پای خودمان ایستادیم و در زمان کوتاه کیت تشخیص را تولید کردیم و آزمایشگاه ها را به سرعت توسعه دادیم و از حدود صد آزمایشگاه این کار را تا چهارصد آزمایشگاه در سراسر کشور انجام دادیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است،  بیان کرد: امروز خودکفا هستیم و حتی شاید بتوانیم کیت تشخیص را صادر کنیم. چون به اندازه داخل نیاز خود را تولید می کنیم و آزمایشگاه‌ها به حد کافی فعال هستند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز به راحتی می توانیم در یک روز ۱۵۰ هزار مورد، اقدام تشخیصی انجام بدهیم، تصریح کرد: همه ابزار و وسایل و نیروی انسانی و تجهیزات و آزمایشگاه ها را در اختیار داریم و روی پای خودمان ایستاده ایم. دیگران که به ما امکانات نمی دادند و بعضی موارد را یا نمی توانستیم وارد کنیم یا اگر امکان واردات داشتیم در بحث تامین ارز با مشکلات فراوانی مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: دانشمندان، شرکت های دانش بنیان و همه بخش ها و نهاد ها تلاش و کوشش کردند تا این کار عظیم و بزرگ را انجام دادند تا امروز در این زمینه ها کمبودی نداشه باشیم.

رئیس جمهور به تشریح امکانات در بحث لوازم فردی پرداخت و عنوان کرد: روزهای اولی که تشخیص داده شد که باید از ماسک و دستکش و لوازم شوینده استفاده شود، شاهد بودید، در کشورهای بزرگ و صنعتی چه اتفاقاتی افتاد که مردم ماسک را از دست هم می ربودند.

روحانی بیان کرد: البته ما روزهای اول شیوع کرونا، ماسک را اهدا هم کردیم، یعنی به کشور چین بخشی از ماسک را اهدا کردیم. اما به هر حال با کمک شرکت ها و صنعت به صحنه آمدیم و توانستیم ماسک را در زمان کوتاهی به حد کافی و با قیمت متعادل و متناسب تولید کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث مواد شوینده مشکلی به جود نیامد و همه چیز به وفور در اختیار بود، اظهار داشت: اگر این شرایط را با سایر کشورها مقایسه کنید که در هفته های اول فروشگاه هایشان دچار مشکلات بسیاری شد و شاید یک تا یک ماه و نیم زمان برد تا بتوانند شرایط را کنترل کنند، اما ما طی یک روز هم شرایط غیر عادی را تجربه نکردیم.

رئیس جمهور در رابطه با تامین تجهیزات پزشکی، تاکید کرد: در بخش لوازم پزشکی هر جا از ماسک و گان تا ونتیلاتور و اکسیژن ساز نیاز بود، تولید شد و در اختیار گذاشته شد. تمام نیازهای فوری در رابطه با کرونا در بیمارستان ها به سرعت تامین شد. این کار آسانی نبود و اقدام سختی بود.

روحانی ادامه داد: همین امروز معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان در جلسه گزارش داد که ۵۰ درصد بیمارستان ها خیلی مجهز به اکسیژن ساز نبودند و همه بیمارستان ها امروز تامین شده اند و دارای تجهیزات هستند. حتی «سی تی اسکن» مورد نیاز تامین شد و حدود ۲۴۲ سی تی اسکن در اختیار بیمارستان ها قرار گرفت و بیمارستان ها در این زمینه تجهیز شدند.

وی با تاکید بر اینکه، نکته مهم این است که در تمام این ۱۶ ماه ما دچار کمبود تخت نشدیم، بیان کرد: من دچار حیرت هستم از کسانی که در رابطه با کرونا الفاظ نادرست و غیردقیق به کار می برند. در اروپا مردم به بیمارستان مراجعه کردند، جانبود و آنها را در چمن حیاط های بیمارستان ها خواباندند. همه ما این موارد را در فیلم ها و فضای مجازی دیده ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر در کشور ما یک مورد اتفاق افتاده بود رسانه های ضد ایرانی چه می کردند. به لطف خدا تخت به اندازه کافی در اختیار داشتیم. البته گاهی نیاز شد و نیروهای مسلح به میدان آمدند، البته به آن صورت نیاز نشد اما آنها هم با حضور در صحنه هرجا لازم بود از تجهیز تا تامین تخت کمک کردند.

روحانی اظهار داشت: کشور نه تنها از نظر تخت کرونا بلکه در بحث بستری هم دچار مشکل نشد، یعنی تخت‌های بیمارستانی توانست، هم بیماران کرونایی و هم دیگران را کفایت کند و این کار بزرگ و عظیمی بود.

وی با بیان اینکه بخشی از تامین نیازها زیر سایه طرح تحول سلامت بود، خاطرنشان کرد: تعجب می کنم بعضی افراد این عبارت را نمی‌فهمند. نمی دانم کدام قسمت از آن را نمی فهمند، این عبارت فقط سه کلمه است و کدامیک از این کلمات غیرقابل فهم است!

رئیس جمهور افزود: دنیا از طرح تحول سلامت دچار تعحب شد و ده‌ها رهبر دنیا به من گفتن چطور شما توانستید چنین کاری کنید که کشورهای بزرگ نتوانستند این کار را بکنند که سهم بیمار برای بستری شدن که می خواهد به بیمارستان ها بدهد در شهرها به شش درصد برسد و در روستاها در مقطعی تا ۳ درصد پایین بیاید.

روحانی گفت: این اعداد و ارقام که ریاضی ساده است و می توان در مدرسه آن را آموخت. این چیز عجیبی است. مردم ایران بدانند کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت در تاریخ ایران بی نظیر بوده است. اگر کسی حرف دارد، بزند.

وی تاکید کرد: تاریخ ایران را از زمان هخامنشیان تا الان ورق بزنید! کل تخت ها بیمارستانی حدود ابتدای دولت یازدهم حدود ۹۰ هزار عدد بود و در پایان این دولت چیزی حدود ۱۶۰ هزار تخت بیمارستانی را تحویل خواهیم داد.  اقدامات دولت در حوزه سلامت در تاریخ ایران یعنی از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین بسیاری از تخت های قدیمی بازسازی شده است و اگر آنها را حساب کنیم میزان تخت های بیمارستانی بیش از دو برابر افزایش داشته است. به همان نسبت نیز کادر درمان، پرستاران و پزشکان مورد توجه بوده اند.

روحانی با اشاره به اینکه هجرت واقعی صورت گرفته است، گفت: پزشک متخصصی که کلان شهرها را رها کرد و به شهرستان ها یا مناطق دورافتاده رفت، یعنی به جای اینکه بیمار به مرکز استان یا تهران بیاید، متخصص رفت و در کنار بیمار قرار گرفت. آیا این کار مهم و بزرگ و عظیمی نبود؟

وی با تاکید بر اینکه در مخیله ام نمی آمد که راجع به سه چیز کسی شک کند، ادامه داد: اول در زمینه برجام، دوم در زمینه انقلاب دیجیتال که تحول بزرگی در آن ایجاد شده است و سوم در زمینه سلامت. البته در سایر حوزه ها هم تحولات بزرگی صورت گرفته است اما این سه مورد از واضحات و بدیهیات بوده اند.

رئیس جمهور افزود: در این ایام می بینیم که عدالت و انصاف و بیان واقعیت، جای خود را به تحریف و تغییر و آمارها غلط داده است. که چه بشود و به چه برسیم؟ آن هم در این دوره که خیلی مسائل واضح است. این همه فراز و نشیب و بالا و پایین رفتن ندارد و باید مسیر تا روز انتخابات طی شود.

روحانی با بیان اینکه بخش صنعتی بخش دیگری بود که نقش مهمی در این مدت داشت، اظهار داشت: در تابستان یکی دو روز برق ما دچار مشکل شد، شاهد بودیم که کشور با چه معضلاتی روبرو شد. خیلی مهم است، خدماتی مثل برق و گاز و انرژی، بنزین، گازوئیل و حتی خدمات آموزشی و بهداشتی مستمر و مداوم باشد. برخی خدماتی که دولت ارائه می دهد اختلال ساعتی در آن، کشور را بر هم می زند. خوشبختانه در این مدت خدمات مستمری در اختیار مردم قرار گرفت.  

وی افزود: تولید ما هیچوقت تعطیل نشد، تولید مداوم بود و همه تلاش و کار کردند. همچنین پروتکل ها هم به خوبی رعایت شد، کارخانه های بزرگ و عظیمی که ابتلا و بستری و مرگ و میر در آنها کم بود و به ندرت اتفاق افتاد. لذا چرخه تولید و مایحتاج عمومی مردم یک لحظه متوقف نشد.  

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نه تنها تولید متوقف نشد بلکه همه دستگاه ها به خوبی کار خود را انجام دادند، گفت: دستگاه هایی که باید ریال و دلار را تامین می کردند یا خدمات لازم را برای صادرات و واردات کالا ارائه می دادند مثل حمل و نقل که خود حوزه بزرگی است، کار خود را با تلاش خوب یانجام دادند و در صحنه حضور داشتند.

روحانی خاطرنشان کرد: در این میان البته دو بخش، خدمات فوق العاده ای ارائه دادند. مدافعین سلامت که در خط مقدم حضور داشتند و دارند. امروز شرایط متفاوت شده است، کادر درمان واکسن زده و با مداوا و اجرای پروتکل ها آشنا شده اند.  

وی ادامه داد: روزهای اول نگرانی ها و نا آشنایی های بسیاری بود، اما هیچ پزشک و پرستاری به خاطر استاندارد نبودن ها و کمبودها بیماران را رها نکرد و همه با شجاعت در عرصه باقی ماندند و حتی اگر نیاز بود جان خود را دادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته در کنار مدافعان سلامت، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، برخی کسب و کارها، هلال احمر بسیج و سپاه حضور داشتند و همه در کنار یکدیگر با این ویروس مقابله کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نقش مقام معظم رهبری و مراجع و علما و حوزه ها نقش بسیار موثری داشتند. اینکه مقام معظم رهبری در هر مناسبتی می گفتند «من خودم هم تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستم»، ستاد را تقویت کرد.

وی تاکید کرد: اینکه رهبری ستاد مقابله با کرونا را تقویت کردند و روضه ماه محرم و فاطمیه را آنطور تنها در حسینیه برگزار کردند برای این بود که ایشان به کشور نشان بدهند که همه باید این موراد را مراعات کنیم. با این اقدامات، رهبری گفتند وقتی ستاد چیزی می گوید من هم  به عنوان تابع هستم.

رئیس جمهور، نقش رهبری را در مسیر مقابله با کوید ۱۹ ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: کار، عمل، بیان، تایید و تشریح رهبری بسیار اثرگذار بود، همچنین همه مراجع و علما و بزرگانی و مساجد و حوزه ها و همه کسانی که فتوا دادند و بر رعایت تدابیر تاکید کردند نقش بسیار مهمی داشتند و با کمک آنها کار بزرگی انجام شد.

روحانی تاکید کرد: نکته مهم دیگری که باید بگویم این است که از روز اولی که این ویروس وارد کشور شد، یعنی آخرین روز بهمن ماه، در اطلاع رسانی لحظه ای مسامحه نشده است. همان موقع در دولت به وزیر بهداشت گفتیم که ورود ویروس را اعلام کنید و هیچ معطلی در این زمینه نداشتیم. برخی گفتند انتخابات در پیش است، اما گفتیم شرایط هرچه هست اهمیت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ما سلامت مردم را با هیچ چیز معامله نمی کنیم، بیان کرد: در ایام کرونا کشور ایران یکی از منظم ترین کشورها در اعلام دقیق آمار بوده است. کشورهای انگشت شماری هستند که این مسیر را پیش گرفته باشند، بعضی ها که اصلا اعلام نکردند و هنوز هم اعلام نمی کنند. برخی مقطعی این آمار را ارائه دادند و برخی هم آمار درستی ندادند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما بر مبنای یک استاندارد بین المللی آمار دقیق را روزانه و بدون وقفه از مرگ میر تا بهبود یافتگان به صورت کاملا شفاف اعلام کردیم. این اطلاع رسانی شفاف یکی از بزرگترین افتخارات دولت دوازدهم و وزارت بهداشت و درمان است.

روحانی تاکید کرد: این شفافیت فقط در بحث کرونا نبود،  بلکه در همه زمینه ها به همین شکل بوده است. لذا  شفافیت را نمی توانید از دولت یازدهم و دوازدهم بگیرید. شفافیت، دولت و الکترونیک، سایت ها و سامانه ها و هماهنگی هایی که در بخش های مختلف انجام شده پیش از این نبود و برای اولین بار در تاریخ کشور ایجاد شد.  

وی با بیان اینکه دسترسی مردم به اطلاعات و شفافیت برای دولت یازدهم و دوازهم است، تصریح کرد: البته در موضوع مبارزه با فساد اصرار زیادی کردیم و لوایح آن را به مجلس دهم دادیم، اما در بایگانی مجلس دهم خاک خورد. دوباره این لوایح را به مجلس یازدهم فرستادیم اما مثل اینکه باز این لوایح دارند خاک می خورند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت کار خود را در این زمینه ها به درستی انجام داد که یکی از آنها همین شفافیت بود که در مسئله کوید ۱۹ به آن پایبند بودیم.

روحانی همچنین به موضوع واکسیناسیون پرداخت و گفت: واکسن موضوع مهمی بود که همه می دانستند تهیه آن عامل بزرگی در کنترل وضعیت است. اما چون در زمان عادی وقت نبود که این واکسن همه مراحل خود را طی کند، تردید در این بود که واکسن نیمه ای که تمام مراحل آن تا پایان طی نشده بزنیم یا نزنیم.

وی افزود: برخی موافق بودند و برخی مخالفت می کردند. اما معلوم شد اگر همان واکسنی که مراحلش کامل طی نشده را  بزنیم مفید است.  دولت‌ها این کار را کردند و ما هم در این مسیر نسبت به واکسن های داخلی کم کم حرکت می کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در بحث واکسن بحث های فراوانی مطرح بود که اینها چقدر دقیق هستند و آیا به درد می خورند یا نه. در این شرایط یکی می گفت اگر از شرق بیاورید من نمیزنم، خُب چه کار کنیم. دیگری می گفت از غرب نیاورید من نمیزنم. دیگری می گفت اصلا واکسن نیاورید و هرکس چیزی می گفت.

روحانی خاطر نشان کرد: ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت و از زمانی که اطمینان نسبی در مورد این واکسن ها پیدا کردیم گفتیم ورود واکسن خارجی با قدرت انجام خواهد شد. البته برخی مخالف بودند و می گفتند تا زمان تولید واکسن داخلی صبر کنیم، اما ما گفتیم یک روز فرصت را از دست نخواهیم داد.

وی ادامه داد: از همان روز اول که کواکس اعلام توزیع واکسن کرد، ما ثبت نام کردیم و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سفارش دادیم و جز اولین کسانی بودیم که ثبت نام کردیم. اینکه چه اتفاقاتی افتاد و در مقام عمل تاخیر پیش آمد بحث هایی است که جای خود را دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه  همچنین شروع به خرید واکسن از سایر کشورها کردیم، تاکید کرد: در این زمینه، وزارت خارجه و سفرا و وزارت بهداشت و درمان بسیار فعال بودند. برخی ها ایراد می گیرند که چرا به شرکت های خصوصی مجوز ندادید، مجوز دادیم اما تهیه واکسن سخت بود.

روحانی تصریح کرد: این مجوزها الان هم هست، اگر می توانند بروند و تهیه کنند. کمی پیچیدگی دارد و تعداد واکسن در دنیا محدود است. به هرشکل واکسن خارجی به کشور وارد شد و طبق همان رده بندی که سند ملی مشخص کرده بود واکسیناسیون شروع شد و در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: الان بیش از۵ میلیون واکسن آمده و تزریق شده است، بقیه آن هم می آید. برخی دور دوم واکسن را تزریق کرده اند و برخی در نوبت هستند. ما همچنان از خارج واکسن وارد می کنیم و در تولید داخلی نیز همه توان و حمایت خود را به کار خواهیم گرفت.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امیدواریم چند واکسن داخلی ما به بازار بیایند و واکسیناسیون توسط آنها نیز آغاز شود. تولید دو واکسن نزدیک است همچنین دو سه واکسن دیگر هم در نوبت های بعدی انجام خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: ایران علیرغم تحریم، مشکلات و اینکه در فقدان زیر ساخت های مناسب، وقتی مرگ و میر را بر مبنای میلیون نفر در نظر بگیریم، در دنیا پنجاه و یکمین کشور هستیم، این یعنی ۵۰ کشور دیگر شرایط سخت تری از ما داشته اند که البته این کشورها آمریکا، فرانسه، انگلیس و  برزیل کشورهای کوچکی نبودند.

وی گفت: این آمار نشان می‌دهد در کشور کار بزرگ و عظیمی در مبارزه با کوید ۱۹ انجام گرفته است و می خواهم بار دیگر از همه کسانی که در این کار بسیار عظیم و مهم مشارکت کردند. ما چهار موج را پشت سر گذاشته ایم و از خدا می خواهیم موج پنجمی نداشته باشیم. در این راستا تلاش خود را مضاعف می کنیم تا مردم در هفته های آتی با سرعت بیشتر را شاهد واکسیناسیون باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.