۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 756565

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه قیمت تخم مرغ درمرغداری از ۱۰ هزار تومان به قیمت مصوب ۱۴ هزار تومانی خود رسید، گفت: با توجه به تعادل رسیدن قیمت تخم مرغ در بازار، صادرات این محصول متوقف شد.

صادرات تخم مرغ متوقف شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، صدرا علی اکبرخانی اظهار کرد: در مقطعی هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به ۱۰ هزار تومان رسید درحالی که قیمت مصوب آن ۱۴ هزار تومان بود و توجه لازم به مرغداران نشد و برای تعادل بازار اجازه صادرات  تخم مرغ دیر هنگام داده شد.

‌وی افزود: اکنون قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به ۱۴ هزار تومان رسیده است به همین منظور صادرات این محصول متوقف شد تا قیمت‌ها در بازار داخلی نیز دچار مشکل نشود.

هشدار درباره کمبود تخم مرغ در شهریور و مهر 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: اما باید توجه داشت هزینه‌های تولید نظیر دستمزد، مواد بسته بندی، انرژی  و غیره افزایش یافته است و قیمت تولید هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری را  به ۱۵ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان رسانده است.

وی تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت سال جاری و اسفند سال قبل باید هر ماه ۴ میلیون  و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی می‌داشتیم که محقق نشد و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه انجام شد که  آثار خود را شش ماه آینده نشان می‌دهد؛ یعنی در شهریور  و مهر ماه  شاهد کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار باشیم.

افزایش حذف گله‌های مرغ تخمگذار و کاهش جوجه ریزی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: از طرفی تعداد حذف گله‌های مرغ تخم گذار به دلیل پایین بودن نرخ تخم مرغ و قیمت مناسب  گوشت مرغ، میزان کشتار مرغ های پایان دوره افزایش یافت و به جای حذف ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار  عدد مرغ  پایان دوره، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه در اردیبهشت ماه حذف شد.

وی اظهار کرد: این هشدارها به دفعات به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داده شد اما توجه لازم به این موضوع صورت نگرفت که این موضوع عواقب خود را در آغاز کار دولت بعد نشان می‌دهد.

مرغداران مرغ‌های خود را در لک بردند

اکبرخانی اظهار کرد: اتحادیه برای رفع این مشکل، برنامه برای در لک بردن مرغ‌های تخم گذار به دولت ارائه داد تا در آینده با برگرداندان آنها به چرخه تولید در ماه های آینده مشکلات کمتری برای تامین تخم مرغ در شهریور و مهر ماه داشته باشیم که این طرح مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد ظرفیت مرغداری‌های کشور برای تولید تخم مرغ خالی است، گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می‌کند که در صورت وجود بازار مصرف و تامین نهاده‌ها می‌تواند آن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.