مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: تا ۱۹ خرداد ماه سال جاری ۲۳ هزار و ۸۴۹ تن گندم از مزارع خراسان رضوی برداشت شده است. پیش‌بینی ها بر این است که امسال ۳۱۲ هزار تن گندم توسط کشاورزان استان تولید شود.

بیش از ۲۳ هزار تن گندم از مزارع خراسان رضوی برداشت شد

به گزارش قدس آنلاین، فرزاد عدالتیان  درخصوص برداشت گندم در استان اظهار کرد: در سال جاری به دلیل خشکسالی برداشت گندم حدود یک هفته زودتر از زمان همیشگی خود انجام شده و برداشت گندم در سال جاری از  ۲۵ اردیبهشت  آغاز شد

وی با اشاره به اینکه «برداشت گندم در مناطق سردسیر خراسان رضوی احتمال دارد تا پایان شهریورماه ادامه پیدا کند»، افزود: باتوجه به خشکسالی امسال و سرمازدگی سال گذشته، قسمت اعظم مزارع دیم گندم استان از بین رفته و قابل برداشت نیست. عملکرد مزارع کشت آبی گندم نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. 

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «تا ۱۹ خرداد ماه سال جاری ۲۳ هزار و ۸۴۹ تن گندم از مزارع خراسان رضوی برداشت شده است»، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها بر این است که امسال ۳۱۲ هزار تن گندم توسط کشاورزان استان تولید شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که  دولت ۲۲۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف را از کشاورزان خریداری کند. از مجموع ۶۲۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی استان ۴۰۰ هزار هکتار آن به کشت آبی و مابقی آن به کشت دیم تعلق دارد.  

عدالتیان در خصوص شیوه خرید گندم از کشاورزان، بیان کرد: ۵۸ مرکز خرید در استان در نظرگرفته شده که به صورت تضمینی گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند. امسال قیمت تضمینی با احتساب افت مفید چهار  درصد و افت غیر مفید یک درصد هر کیلو گندم پنج هزار تومان است. سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم با همین میزان افت مفید و غیر مفید دو هزار و پانصد تومان بود که قیمت امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی در خصوص نگرانی کشاورزان از قیمت گندم، تاکید کرد: دولت تا جایی که می‌توانست، قیمت گندم را افزایش داده است. متاسفانه قیمت مواد علوفه‌ای در بازار آزاد افزایش پیدا کرده است. کشاورزان از  افزایش قیمت جو، گله‌مند هستند. علت افزایش قیمت جو خشکسالی است که امسال رخ داده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین خشکسالی سبب کمبود علوفه و افزایش قیمت جو در بازار آزاد شده است. قیمت گندم به نسبت سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

عدالتیان در خصوص شیوه پرداخت مبلغ خرید تضمینی گندم به کشاورزان، گفت: بعد از تحویل گندم توسط کشاورزان چک لیست به او تحویل و بعد از چند روز پول کشاورزان پرداخت می‌شود. کشاورزان نگران پرداختی‌ها نباشد.

وی در خصوص حمایت از افزایش کشت گندم در استان عنوان کرد: مصرف گندم در خراسان رضوی ۷۰۰ هزار تن است.دولت به صورت تمام و کمال از کشاورزان گندم‌کار، حمایت می‌کند. گندم یکی از نادرترین محصولاتی است که دولت خرید تضمینی آن را انجام می‌دهد. تسهیلات سرمایه در گردش برای خریدهای تضمینی گندم در نظر گرفته شده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه «حدود یک چهارم کشاورزان خراسان رضوی از بذر اصلاح شده دریافت می‌کنند»، خاطرنشان کرد: از کشاورزان خراسان رضوی درخواست می‌شود که امسال باتوجه به شرایط خشکسالی و بی‌آبی، محصول گندم خود را به دولت بفروشند و از عرضه گندم به دلالان خود داری نمایند.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.