جنبش انصار الله یمن با برگزاری مذاکره در قطر در صورت پاسخ مثبت آنها به پیام ارسال شده توسط هیات عمانی، موافقت کرد.

قدس آنلاین: محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصار الله امروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشت که اگر کشورهای عضو ائتلاف عربی پاسخ مثبتی به جواب رهبر انقلاب (سید عبدالملک الحوثی) به نامه سلطان معظم بدهند، گمان نمی کنم مانعی برای مذاکره و تکمیل گفت وگو در قطر وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: البته اگر سران کشورهای متجاوز این مساله را دوست داشته باشند.

سلطان نشین عمان در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همواره نقش مثبتی در تحولات منطقه ایفا کرده که موضوع یمن و پایان دادن به جنگ تحمیلی شش ساله به آن نمونه ای از این اقدامات است.

عمان در سال های اخیر نقش میانجی بین طرفین درگیر در جنگ یمن را بازی کرده و مسقط سعی داشته به هر طریق با توقف این تجاوز، از ادامه کشتار مردم یمن جلوگیری کند؛ از این رو در ماه ها و سال های اخیر سلطان نشین عمان چندین بار میزبان مقامات انصارالله یمن، دولت سعودی و مقامات آمریکایی برای حل بحران یمن بوده است.

در روزهای اخیر فعالیت عمان برای توقف جنگ یمن افزایش یافته و یک هیأت عمانی هفته پیش با سفر به صنعا با شماری از رهبران جنبش انصارالله درباره بحران یمن دیدار و رایزنی کرد.

مهم ترین دیدار هیات عمانی در سفر به یمن با رهبر انصارالله و همچنین رئیس شورای عالی سیاسی این جنبش بود؛ دیداری که در آن «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله درباره موضوعات مربوط به مسایل انسانی و جنگ تحمیلی به یمن با هیأت اعزامی از سوی سلطان عمان گفت و گو و از تلاش‌های خیرخواهانه «هیثم بن طارق» سلطان عمان تقدیر و تشکر کرد.

هیأت عمانی قبل از دیدار با رهبر انصارالله با «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار کرده و وی نیز در آن دیدار از مواضع خالصانه کشور عمان در قبال ملت یمن در طول محاصره و تجاوز ائتلاف سعودی – آمریکایی علیه این کشور قدردانی کرده بود.

در همان زمان "محمد قیزان"، معاون وزارت اطلاع‌رسانی در دولت مستعفی و فراری یمن در توئیتی نوشت که هیات عمانی برای ارائه ابتکار عملی که دولت "عبدربه منصور هادی"، عربستان و نماینده آمریکا و سازمان ملل با آن موافقت کرده‌اند و شامل چهار بند بوده و به طور همزمان اجرایی می شود، به صنعا سفر کرده است.

وی درباره این چهاربند گفته بود، این بندها شامل بازگشایی فرودگاه صنعا با ضوابط و اصول مشخص، آتش بس، تسهیل ورود کشتی ها به بندر الحدیده و برگزاری رایزنی‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی است.

قیزان همچنین گفته بود که، انصارالله خواستار بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و دولت مستعفی هم خواستار برقراری آتش بس می باشد و آن را مقدمه اصلی همه مسائل انسانی می دانند.

هفته گذشته همچنین "بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر خارجه عمان در سفری به ریاض با "بن فرحان" همتای سعودی خود دیدار و پیام مکتوب «هیثم بن طارق بن تیمور» سلطان عمان به «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی را تقدیم بن فرحان کرد.

اما آخرین رایزنی ها درباره موضوع جنگ یمن پریروز (دوشنبه) انجام شد و "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان در  سفر به عمان، پاسخ  شفاهی پادشاه سعودی به سلطان "هیثم بن طارق" را به «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان ابلاغ کرد.

دولت آمریکا نیز که به طور مستقیم و در حمایت از آل سعود در جنگ یمن دخالت دارد نیز برای برون رفت از این بحران وارد عمل شد و هفته پیش «تیم لندرکینگ» فرستاده ویژه خود در امور یمن به مسقط اعزام و وی با وزیر خارجه عمان در این زمینه دیدار کرد.

وزارت خارجه عمان ضمن اعلام دیدار البوسعیدی با لندرکینگ و سناتور «کریس مورفی»، اعلام کرد که «در این دیدار درباره تحولات یمن و تلاش‌های انجام شده برای پایان دادن به جنگ به گونه‌ای که صلح و ثبات را از طریق روند سیاسی فراگیر محقق کند، صحبت شد».

لندرکینگ یک روز قبل از سفربه عمان، طی سفر به ریاض با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار و درباره راه‌های پایان دادن به جنگ یمن رایزنی کرده بود.

عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، قطر و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی – آمریکایی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد، اما با گذشت بیش از شش سال از این تجاوز وحشیانه و همه جانبه، سایر همپیمانان سعودی به غیر از امارات، بحرین و آمریکا از این ائتلاف خارج شدند.

تجاوز نیروهای ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان سعودی به یمن تاکنون موجب خلل در مقاومت مردم این کشور نشده و بر عکس و به رقم مشکلات فراوان موجود، نیروهای مسلح و کمیته های مردمی این کشور با هدایت انصارالله به پیروزی های سیاسی و نظامی ارزشمندی دست یافته اند و متجاوزان را در اندیشه راهکارهایی از جمله ارائه پیشنهادها و ابتکارات صلح برای خارج شدن از باتلاق جنگ یمن فرو برده اند.

در طی این سال‌ها دهها هزار شهروند یمن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی جنگنده – بمب افکن‌های سعودی - آمریکایی  به شهادت رسیده اند.

کشورهای منطقه از جمله ایران نیز با اقدامات عمان در پایان یافتن جنگ یمن موافق بوده و خواستار این بحران در اولین فرصت می باشند.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.