رییس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد گفت: بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی، باعث افت تولید گیاهان دارویی و محصولات فرعی آن شده که افزایش قیمت آن را در مشهد به دنبال داشته است.

خشکسالی، موجب گرانی گیاهان دارویی در مشهد شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسن بخارایی  افزود: قیمت برخی از اقلام گیاهان دارویی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته و این موضوع سبب کاهش اقبال مردم به خرید این فراورده های گیاهی شده است.

وی بیان کرد: زمانی که تولید گیاهان دارویی متاثر از خشکسالی کاهش یابد، قیمت تمام شده عرقیات و سایر محصولات به دست آمده از آن افزایش پیدا کرده و کاهش مشتری ناشی از آن کسب و کار فروشندگان این حوزه را کساد می کند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که سال گذشته تا ۳۰ واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه فروشندگان گیاهان دارویی در مشهد به دلیل عدم فروش مناسب و افزایش هزینه ها، پروانه کسب خود را باطل کردند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد گفت: فراورده برخی از گیاهان دارویی مانند «خارشتر» نیز که کم آبی روی رویش و تولید آن تاثیری ندارد، به علت افزایش هزینه های جانبی مانند مزد کارگر و نرخ حمل و نقل، با افزایش نرخ تمام شده مواجه شده و قیمت عرق آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است.

بخارایی اظهار داشت: در مجموع کسب و کار فروشندگان گیاهان دارویی به دلیل خشکسالی و کاهش مشتری، کساد است و ۸۵۰ دارنده پروانه کسب از این اتحادیه فروش مناسبی ندارند.

پیش از این مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی بارشهای این استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال، گفته بود که تمامی شهرستان‌های استان، به جز کوهسرخ، در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش بارندگی داشته‌اند.

محسن عراقی زاده،  میانگین بارندگی خراسان رضوی را در سال زراعی گذشته ۲۸۶ میلیمتر و در دوره آماری ۱۶۵ میلیمتر عنوان کرده و گفته بود که در فروردین امسال میانگین بارش در استان خراسان رضوی هفت میلیمتر گزارش شده که این میزان در سال گذشته ۱۲۷ و در دوره آماری ۴۰ میلیمتر بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.