حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی با بیان اینکه بهشت پاداش زیارت امام رضا(ع) است، گفت: اگرچه همه زائران برای امام رضا(ع) عزیز هستند اما زائری که عمیق‌تر می‌اندیشد و درصدد شبیه شدن به حضرت ثامن الحجج(ع) برمی‌آید، مقامی بالاتر دارد.

بهشت پاداش زیارت امام رضا(ع) است

به گزارش قدس آنلاین، بیست و سومین روز از ذی‌القعده بنابر روایتی سالروز شهادت هشتمین امام شیعیان حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) است به همین دلیل این روز در تقویم شیعی، روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) نام گرفته است. به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی برکات زیارت امام مهربانی‌ها(ع) با حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما همچون «سمت خدا» گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام بهشتی با اشاره به چرایی شهرت ۲۳ ذی القعده به روز زیارت مخصوص امام رضا(ع)،   اظهار کرد: طراح و مبتکر زیارت اهل بیت(ع)، شخص پیامبر اعظم(ص) هستند، ایشان فرمودند: تا من در میان شما هستم به دیدار من بیایید و چون از دنیا رفتم به دیدار قبرم بیایید. این توصیه ریشه در حکمت و ماموریت الهی برای تربیت مردم دارد که حضرت رسول(ص) بر عهده داشتند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» ادامه داد: پیامبر(ص) همچنین می فرمایند:  بعد از من به دیدار علی(ع) و اولاد علی(ع) یعنی حسن و حسین علیهماالسلام بروید و چون از دنیا رفتند به دیدار قبور آنها بروید ... زیارت به صورت فیزیکی یعنی حرکت به سوی الگوها و اولیای خدا که نگاه به تاریخ زندگانی و سیره عملی‌شان در ما امید ایجاد کرده و انگیزه حرکت به ما می دهد.

 

زیارت از دلایل بقای شیعه است

وی تاکید کرد: اینکه وهابیت بر مسئله زیارت در تشیع مترکز شده و با آن به شیعه حمله می کند، برای آن است که یکی از دلایل اصلی پایداری و بقای شیعه در تاریخ اهتمام به زیارت رهبران معصوم(ع) خود بوده است. این مهم حتی درباره امامزادگان نیز صدق می کند چنان که مقام معظم رهبری و علما و مراجع تقلید رهنمود می دهند که این امامزادگان عالمانی بودند که برای مکتب اسلام و قرآن مجاهدت کردند پس به دیدار قبور آنها بروید.

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه امام رضا در بین ائمه(ع) ویژگی های خاصی دارند، ابراز کرد: چنان که در روایت است زیارت ایشان حتی از زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) در کربلای معلی اجر بالاتری دارد! درباره چرایی این افضل بودن هم باید گفت چون افراد بسیاری به امام حسین(ع) معتقد بودند اما اعتقادشان دچار انحرافات بود مثل شیعیان چهارامامی، شیعیان پنج‌امامی، شیعه شش‌امامی و هفت‌امامی اما ما شیعه نُه‌امامی یا ده‌امامی نداریم بلکه هر که امامت امام رضا(ع) را بپذیرد تا امامت حضرت مهدی(عج) را پذیرفته و شیعه دوازده‌امامی است.

 

زیارت امام رضا(ع) بهشت را تضمین می کند

وی درباره آثار و برکاتی که بر زیارت حضرت شمس الشموس(ع) مترتب است، بیان کرد: بالاترین پاداشی که برای این زیارت بیان شده، بهشت است بهشتی که در آیات متعدد قرآن به آن و ویژگی هایش اشاره می شود اما ما گاهی بهشت و بهایش را دست‌کم می گیریم در حالی که بهشت درجاتی دارد. اینکه بهشت پاداش زیارت امام رضا(ع) است نشان از اهمیت و جایگاه این زیارت دارد.

حجت الاسلام بهشتی تاکید کرد: مرحوم شهید بهشتی در بحث امامت و رهبری بیان می کند پایین ترین درجه امامت، رهبری سیاسی و اجتماعی است بالاتر از آن مرجعیت فکری و برتر از آن مرجعیت معنوی است. آن حضرات(ع) به عنوان برترین خلق بر دیگر بندگان اشراف و نزد خدا آبرو دارند و می توانند به اذن خدا دردها را درمان و از مشکلات خلق گره گشایی کنند.

 

زیارت امام رضا(ع) گناهان را می بخشاید

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: بیشترین دعا در ۳۶۰ دعای قرآن، طلب مغفرت است زیارت امام رضا(ع) سبب بخشایش گناهان ما شده و درجات ما را در بهشت بالا می برد. امید است به لطف خدا و عنایت امام رضا(ع) این شرایط و بیماری کرونا برطرف شود و همه آرزومندان زیارت بامعرفت حضرت ثامن الحجج(ع) را داشته باشند.

وی با اشاره به محدود شدن فرصت زیارت امام رضا(ع) در شرایط کرونایی کشور و امکان زیارت از راه دور حضرت(ع)، گفت: زیارت از راه دور در زمان ائمه(ع) هم مطرح بوده است، در ۲۵۰ سالی که ۱۲ امام(ع) رهبری اجتماعی سیاسی و علمی و معنوی امت را بر عهده داشتند گاه شرایط مشکل یا غیرممکن یا همراه با سختی های مشقت‌زا بود که شیعیان از حضرات معصومین(ع) می پرسند آیا به کربلا و کاظمین برویم یا نه؟

حجت الاسلام بهشتی اضافه کرد: ائمه(ع) بر رفتن به زیارت از نزدیک تاکید داشته اند تا این پایگاه های ترویج و تبلیغ تشیع خلوت نشود چنان که در موضوع حج تاکید بر آن است اگر افراد توانایی ندارند هزینه حج آنها از بیت المال پرداخته شود تا حج خلوت نباشد، لذا تاکید ائمه(ع) بر حضور پرتعداد شیعه در زیارتگاه ها است. چنان که امروزه حضور چندین میلیونی در راهپیمایی اربعین ذهن جوانان اهل سنت را به خود معطوف داشته که این حسین(ع) کیست؟

این مفسر و پژوهشگر قرآن با بیان اینکه رفت و آمد به مرقد اهل بیت(ع) و زیارت حضوری و از نزدیک خواست ائمه معصومین(ع) بوده است، تصریح کرد: اما در دوران شاق و سختی توصیه شده به سمت کربلا، مدینه، کاظمین و ... بایستید و با آن حضرات(ع) درددل کنید زیاراتی که مرحوم علامه مجلسی(ره) در کتاب «مزار» آورده پاسخ اهل بیت(ع) به سوالات مردم درباره کیفیت صحبت با آن حضرات(ع) است که به شیعه یاد داده اند.

 

از دور زیارت امین الله بخوانیم

وی افزود: اکنون که به دلیل شیوع کرونا امکان زیارت از نزدیک برای ما محدود شده، خوب است با زیارت امین الله که امام سجاد(ع) به ما آموخته اند، متوجه امام رضا(ع) شویم و اشکی ریخته و به حضرت(ع) متوسل شویم و حاجات‌مان را از امام رئوف(ع) بخواهیم.

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه در زیارت زائر باید بکوشد خود را به امام رضا(ع) شبیه و نزدیک کند، تاکید کرد: این شبیه شدن درجاتی دارد همچون ایمان که مراتبی دارد، یعنی به اندازه اندیشه، عقل و صفای قلبی، زائر می تواند خود را شبیه به امام رضا(ع) کند. زائر باید بکوشد چه در زیارت از راه دور چه از نزدیک این شباهت را میان خود و امام(ع) ایجاد کند.

 

خود را به امام رضا(ع) شبیه کنیم

وی افزود: یعنی نمازمان را به نماز امام رضا(ع)، اخلاقمان را به اخلاق حضرت(ع)، صبر و حلم‌مان را به صبر و حلم ایشان شبیه کنیم چنین زیارتی کیفیت پیدا می کند، اگرچه همه زائران برای امام رضا(ع) عزیز هستند اما زائری که عمیق تر نگاه می کند و درصدد شبیه شدن به حضرت ثامن الحجج(ع) برمی آید، مقامی بالاتر دارد.

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه پیامبر(ص) در احادیث متعدد امت را به شبیه شدن به خود توصیه کرده اند، خاطرنشان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) در خلق، خُلق و منطق بوده اند اگر در خلق نمی توانیم شبیه ائمه(ع) باشیم در خُلق و منطق خود را شبیه به آنها کنیم. زائری که بعد از زیارت امام رضا(ع) تصمیم می گیرد به ایشان شبیه و نزدیک شود، به زیارت مفهومی تازه و کیفیتی ویژه می بخشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.