رئیس جمهور پیشین افغانستان از نقش تجاوزگری آمریکا در ظهور گروه‌های تروریستی در این کشور انتقاد کرد.

کرزای: حضور آمریکا باعث ظهور داعش در افغانستان شد

قدس آنلاین: حامد کرزای‏، رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: حضور «فاجعه بار» نیروهای آمریکایی در افغانستان به افزایش تروریسم و ظهور داعش کمک کرد.

در این مصاحبه ابتدا مجری پرسید: می‌خواهم بدانم بعد از نزدیک به ۲۰ سال (از زمان حمله آمریکا به افغانستان)، اکنون چه احساسی دارید؟ کرزای در پاسخ گفت: به خاطر آنچه که در کشور ما در حال حاضر می‌گذرد بسیار ناراضی و ناراحت هستم. هر چند ما دستاوردهای بزرگی طی بیست سال گذشته داشته ایم، بهبود وضعیت آموزش و پرورش (که شامل) راه اندازی مدارس دخترانه است؛ حضور زنان در جامعه و پرواز مردم افغان به سرتاسر دنیا، و خیلی دستاوردهای دیگر. اما مشاهده تداوم مناقشه، ظهور مجدد افراط گرایی و تروریسم، ورود و ظهور داعش و تداوم برادرکشی در افغانستان من را بسیار ناراحت می‌کند.

مجری در ادامه پرسید: آیا ارزشش را داشته است؟ منظورم این است که نزدیک به ۲۰ سال زمان صرف و هزاران میلیارد دلار هزینه شده و هزاران نفر کشته شدند! حامد کرزای در پاسخ گفت: از حیث آرزوی مردم افغانستان برای داشتن استقلال، حاکمیت، داشتن کشوری مقتدر و بهبود زندگی مردم، دستاوردهایی حاصل شده، ولی برخی مسائل باقی مانده است. اما از حیث اهداف اصلی آمریکا و متحدانش که با اهداف مردم افغانستان مشترک است، یعنی پایان دادن به افراط گرایی، ایجاد صلح و ثبات در کشور، جواب سوال شما منفی است. خیر. تجاوز آمریکا به افغانستان برای ما فاجعه آمیز بوده است.

مجری پرسید: شما چه کسی را مقصر می‌دانید؟ حامد کرزای در پاسخ گفت: من به طور کاملاً آشکار، مقصر را رویکرد و سیاست غلط ارتش آمریکا و برخی از متحدان این کشور می‌دانم. نیروهای آمریکایی گاهی در کنار نیروهای شبه نظامی خود کارهایی می‌کردند که هولناک بود. آن‌ها به نام مبارزه با طالبان، روستاهای ما را بمباران می‌کردند. بله، ما هم به عنوان مردم افغانستان مشکلاتی داریم، اختلافاتی داریم، خیلی هم زیاد هستند، درست مانند هر جامعه دیگری. اما مناقشه‌ای که در افغانستان وجود دارد تقریباً نتیجه توهمات بود! آیا این یک هدف جهانی بود، آیا بخشی از رقابت منطقه‌ای آمریکا بود. هر چه که دلیل آن باشد، ما مردم افغانستان قربانی این شرایط غم انگیز هستیم.

وی افزود: کل جامعه بین المللی به نام مبارزه با تروریسم، از حضور آمریکا در افغانستان حمایت کرد. در طول دوران حضور آن‌ها و نظارت آن‌ها بود که داعش در افغانستان ظهور پیدا کرد. آن‌ها چگونه می‌خواهند این موضوع را توجیه کنند؟

مجری اسکای نیوز از حامد کرزای پرسید: شما چگونه آن را توضیح می‌دهید؟ حامد کرزای در پاسخ گفت: من یک راه غیر از ماندن داشتم، ولی آن‌ها نخواستند به حضور خود پایان دهند. داعش در طول حضور آمریکا در افغانستان ظهور کرد، حضوری که به نام مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بود. اگر داعش در زمان حضور آمریکا و متحدان آن، به خودی خود و به خاطر ایدئولوژی خود در افغانستان ظهور پیدا کرده، پس مأموریت این نیروها شکست خورده است. آن‌ها باید به این مأموریت شکست خورده پایان دهند.

گفتنی است آمریکا پس از ۲۰ سال تجاوز و کشتار غیرنظامیان افغان و بدون دستیابی به هیچ کدام از اهدافشان سرانجام مجبور شدند طی برنامه ریزی‌های انجام شده نظامیان خود را از این کشور خارج کنند. قرار است تا سالگرد حملات یازده سپتامبر، تمامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا از خاک افغانستان خارج شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.