درحالی که عربستان و رژیم صهیونیستی همچنان نگران بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای هستند، واشنگتن در تلاش برای جلوگیری از ائتلاف سه‌جانبه ایران و چین و روسیه است.

پشت پرده بی‌توجهی واشنگتن به مواضع ریاض و تل‌آویو در توافق هسته‌ای با ایران

قدس آنلاین: روزنامه لبنانی البناء در مقاله‌ای به پرونده توافق هسته‌ای ایران که اخیراً در مذاکرات وین مورد بررسی قرار گرفته و موضع مخالف عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در این زمینه پرداخته و نوشت، موضع مخالف ریاض و تل‌آویو درباره توافق وین چیزی فراتر از یک اعتراض ساده است و دو طرف قصد دارند اوضاع خاورمیانه را بار دیگر متشنج کرده و منطقه را به سمت جنگ شدید میان محور مقاومت و محور آمریکایی -سعودی –صهیونیستی سوق بدهند.

در اینجا مواضع آمریکا با عربستان و اسرائیل متفاوت است. آمریکایی‌ها در تلاشند یک موقعیت بین المللی ایجاد کنند که ایران را از روسیه و چین دور کرده و به سمت سیاست‌های ایالات متحده جذب کنند.

آمریکایی‌ها مطمئناً فکر می‌کنند که ایجاد یک اتحاد سه جانبه میان چین و روسیه و ایران راه‌هایی را از چین به سوریه باز می‌کند و به حضور آمریکا در عراق و سوریه پایان می‌دهد.

آمریکایی‌ها می‌خواهند که تحولات آینده منطقه به شکل دیگری رقم بخورد و برنامه اصلی آنها جلوگیری از ائتلاف پایدار ایران با چین و روسیه است. به همین دلیل آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکرات وین را با موفقیت به پایان رسانده و با امید به برقراری مناسبات مطلوب با ایران موقعیت خود را در منطقه بهبود ببخشند. اما این خواسته آمریکایی‌ها بنا به دلایل مختلف قابل تحقق نیست و ایران هرگز به سمت سیاست‌های واشنگتن متمایل نمی‌شود.

در مرحله اول یک ایران مدنی وجود دارد؛ یعنی کشوری که در مرزهای خود دارای منابع عظیم اولیه و استراتژیک با ظرفیت‌های علمی بالا جهت توسعه و پیشرفت قابل قبول در زمینه‌های مختلف با تکیه بر سیاست خودکفایی است. اما از سوی دیگر یک ایران هسته‌ای وجود دارد که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند مانع توسعه آن شوند. یک ایران منطقه‌ای نیز وجود دارد که ائتلاف بزرگی از نیروهای مقاومت در عراق و سوریه و فلسطین و لبنان و یمن را تشکیل داده و این یکی از قوی‌ترین و پایدارترین اتحادهایی است که با اقتدار در برابر پروژه‌های محور آمریکایی-سعودی- صهیونیستی می‌ایستد.

علاوه بر آن حزب‌الله امروز در لبنان به لطف اتحادهای پایدار منطقه‌ای و روابط منسجم با جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر محور مقاومت، از هر زمان دیگری قدرتمندتر است؛ همانطور که در حال حاضر نیز می‌بینیم در زمانی که لبنان در بحرانی‌ترین مرحله تاریخ خود قرار گرفته، حزب الله و همپیمانان آن در داخل و خارج اقدامات جدی خود را برای خروج لبنان از این وضعیت آغاز کرده‌اند.

اما سوالی که در این میان پیش می‌آید آن است که اگر آمریکایی‌ها معتقدند جذب ایران به نفع آنهاست، چرا عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان دو متحد اصلی واشنگتن در منطقه با این موضوع مخالفت می‌کنند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم سیاست‌های آمریکا برای جلب ایران و دور کردن آن از چین و روسیه بر مبنای ضربه زدن به پروژه هسته‌ای این کشور و نیز اتحاد تهران با سوریه و حزب‌الله از نظر سیاسی است. بنابراین از نظر آمریکایی‌ها تنش‌ها میان ایران و عربستان و دشمنی قدیمی جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی به همان روال قبلی باقی خواهد ماند؛ به ویژه اینکه تهران همواره از مقاومت فلسطین حمایت می‌کند.

عربستان و اسرائیل به خوبی می‌دانند که ایران هرگز از مقابله با نقش تل‌آویو در منطقه خلیج فارس عقب نشینی نخواهد کرد. بنابراین از نظر سعودی‌ها و صهیونیست‌ها حتی اگر تغییری در روابط ایران و آمریکا به وجود بیاید، تهران به مقابله با آنها ادامه خواهد داد.

بنابراین روشن است که مخالفت عربستان و اسرائیل با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران معطوف به حمایت تهران از مقاومت فلسطین و حزب الله و سوریه است و بر میزان و نوع روابط ایران و آمریکا تاثیری نخواهد داشت.

اما آیا واقعاً توافق هسته‌ای از ائتلاف ایران با چین و روسیه جلوگیری می‌کند؟

واقعیت آن است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای و غربی همه تلاش‌های آمریکا برای جذب ایران غیر ممکن است؛ زیرا شکستن اتحاد ایران در خاورمیانه با کشورهای عضو محور مقاومت امکان پذیر نیست. همچنین منطقه در مرحله کنونی در حال آماده سازی برای جنگی شدید با آمریکایی‌ها در شرق سوریه و مرزهای عراق و اقلیم کردستان است؛ جایی که عراقی‌ها مصمم به اخراج اشغالگران آمریکایی هستند. درگیری‌های اخیر میان حشد شعبی و نظامیان آمریکا مقدمه‌ای برای درگیریهای عمیق است که تا زمان خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق ادامه خواهد داشت.

اما درباره اینکه آیا اعتراضات عربستان و رژیم صهیونیستی به مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای فایده‌ای دارد یا نه، کارشناسان بر این باورند که در وهله اول مخالفت‌های عربستان و اسرائیل نمی‌تواند تغییری در روند مذاکرات وین ایجاد کند و در وهله دوم مذاکرات مذکور مانع شکل گیری محور سه جانبه چین و روسیه و ایران که نقش اصلی در بسیاری از پرونده‌های منطقه خواهد داشت، نمی‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.