در خراسان شمالی با ۹۰۰هزار نفر جمعیت، هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی مشغول فعالیت ‌اند که این روزها بسیاری از شهروندان از صف‌های طولانی نانوایی‌ها و پخت آن گلایه‌مند هستند.

 یک ساعت معطلی برای چهار عدد نان!

برای شلوغی نانوایی‌ها گمانه‌زنی‌های متعددی می‌شود؛ عده‌ای معتقدند به دلایلی چون گرانی و وضعیت اقتصادی سهم نان در تغذیه خانواده‌ها بیشتر از گذشته شده و عده‌ای می‌گویند آرد به اندازه کافی توزیع نمی‌شود و البته شایعات نزدیک به حقیقت دیگری هم هست مانند اینکه از نان برای خوراک دام‌ها استفاده می‌شود.

یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از صف‌های طولانی نانوایی‌های شهر گلایه‌مند است و می‌گوید: بیشتر روزها مشاهده می‌کنیم برخی افراد با خانواده خود در صف‌های نانوایی می‌ایستند و بعد آن‌ها را به سوپرمارکت‌ها با قیمت بالا می‌فروشند.

وی اظهار می‌دارد: بارها برای تهیه نان به نانوایی‌های مختلف شهر سر زده‌ام اما متأسفانه یا تعطیل بوده‌اند و یا با صف‌های طولانی مواجه شدم و برای چهار عدد نان بیش از یک ساعت در صف می‌ایستم.

نان خوراک ارزان دام

یکی از نانوایان خراسان شمالی نیز در اعتراض به گلایه‌مندی شهروندان از صف‌های طولانی می‌گوید: بسیاری می‌گویند ساعات کاری نانوایی‌ها کمتر شده و تعداد نانی که هر روز پخت می‌کردند، کاهش ‌یافته است.

حسن ایزانلو می‌افزاید: سهمیه آرد کم است و مسئولان به ما می‌گویند در زمان پخت نان به دل خود نان پخت کنید تا شهروندان به ساعات کاری نانوایی‌ها معترض نباشند و این سبب طولانی شدن صف‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه نان از مصارف انسانی به سمت مصارف دامی رفته است، اظهار می‌دارد: بارها شاهد بودیم دامداران با خانواده و آشناهایشان برای تأمین خوراک دام خود در صف می‌ایستند و وقتی معترض می‌شویم، افزایش قیمت نهاده‌های دامی را دلیل کار خود عنوان می‌کنند.

وی در خصوص کیفیت نان نیز می‌گوید: اکنون نان در استان‌های همسایه گران‌تر از استان ماست و به همین دلیل حقوق کارگران نیز پایین است بنابراین کارگران ماهر با حقوق کم کار نمی‌کنند که در نتیجه افت کیفیت نان را به دنبال دارد.

هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تعداد نانوایی‌های استان را هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی عنوان می‌کند و می‌گوید: از این تعداد ۶۹۰ واحد نانوایی روستایی و یارانه‌ای، ۴۲۹ واحد شهری، ۲۱۶ واحد آزادپز و نیمه‌یارانه‌ای و همچنین ۷۹ واحد نانوایی خشکه‌پز است.

مهرداد داوودزاده اظهار می‌دارد: سرانه مصرف آرد در استان بین ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است و این در حالی است که سرانه مصرف آرد در کشور ۵/۷ کیلوگرم است.

وی افزایش قیمت اقلامی چون گوشت قرمز، برنج، مرغ و افزایش نیروی کارگری در فصل کشاورزی، افزایش قیمت خوراک دام و سوق یافتن دامداران به خرید نان برای تأمین خوراک را از علل شلوغی صف نانوایی‌ها ذکر می‌کند.

تولید نان صنعتی

داوودزاده با تأکید بر اینکه توزیع نان یارانه‌ای در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها ممنوع و تخلف به‌ حساب می‌آید، بیان می‌کند: عرضه نان یارانه‌ای در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ ممنوع و خلاف است و همشهریان در صورت مشاهده چنین تخلفی با شماره ۱۲۴ تماس و تخلف مورد نظر را گزارش دهند.

وی ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل که همچنان در استان مشاهده می‌شود برنامه‌ریزی ‌شده است تا نان‌های بسته‌بندی ‌شده صنعتی در این مراکز توزیع شود تا دیگر شاهد عرضه نان یارانه‌ای در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.