رئیس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه ما امروز بشدت به آموزه‌های اهل بیت(ع) در حوزه خانواده نیاز داریم، گفت: امام رضا(ع) علاوه بر تاکید بر تشکیل خانواده و نهی و پرهیز از طلاق، بر حُسن خُلق در کانون خانواده تاکید دارند.

مولفه‌های «خانواده تراز رضوی» / باید از گنجینه معارف اهل بیت(ع) در حوزه خانواده بهره بگیریم

به گزارش قدس آنلاین، خانواده، سنگ بنا و رکن اصلی تمامی نهادهای اجتماعی محسوب می‌شود و اگر این سنگ بنا به ویژه از نظر تربیتی به درستی نهادینه شود می‌توان امیدوار بود که دیگر زنجیره‌های بهم پیوسته آن نیز در مسیر صحیحی قرار بگیرند.

سیره رضوی مالامال از آموزه‌هایی است که اگر به نحو صحیحی از آن بهره گرفته شود می‌تواند در انسجام‌بخشی به نهاد خانواده بسیار موثر باشد و مسئله مهم این است که با یک مهندسی فرهنگی صحیح بتوان از این آموزه‌ها به درستی استفاده کرد.

«خانواده تراز رضوی» قطعا مولفه‌های خاص خود را دارد؛ با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی گفت‌وگویی در زمینه این مولفه‌ها ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

امروز و در شرایطی که خانواده از آسیب‌های بسیار رنج می‌برد، الگوی حضرات معصومین علیهم السلام چقدر می‌تواند گره گشای مشکلات ما باشد؟

از نیازهای فوری و غیرقابل اجتناب در جامعه کنونی ما نیاز به صبوری و تحمل و ایثار است، البته در عرصه‌هایی ما این ایثار را به وضوح مشاهده می‌کنیم؛ همچون شهادت‌طلبی‌ها در میدان جهاد و «کمک‌های مومنانه» اما به نظر می‌رسد در نهاد خانواده به ویژه در میان نسل جوان و مولد، صبوری، تحمل و مدارا بسیار کمرنگ شده، از جمله مهمترین دلایل این ابتلاء، عدم توجه عمیق به الگوهای اهل بیتی است. متاسفانه، شاید ما به آن حضرات (ع) عشق می ورزیم اما سیره عملی آنها را در سبک زندگی خود پیاده نمی‌کنیم.

 

در سیره اهل بیت(ع) شاهد هستیم ایثاری که خاندان رسالت در پی سه روز روزه‌داری انجام دادند منجر به نزول سوره مبارکه انسان شد، چه قدر این سیره را تبیین و دست یافتنی می‌کند؟

در سوره مبارکه انسان الگوهای اصیل انسانیت و رشد معرفی شده اند، این حضرات (ع) بدون توقع و بعد از سه روز روزه‌داری، با حب به خدا و برای رضای او افطار سه روز خود را به مسکین، یتیم و اسیر می‌بخشند بدون آنکه چشمداشتی داشته باشند، «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً».

ما امروز به شدت به این روحیه صبوری و مدارا نیازمندیم؛ همه زندگی مطابق با میل ما نیست بلکه فراز و نشیب‌های بسیار دارد و اعضای خانواده در قالب یک مجموعه با افکار و سلایق مختلف و بنابر حکمت‌هایی کنار هم قرار می‌گیرند و اقتضائاتی هم دارند که تحمل و مدارا و صبوری از مهمترین این اقتضائات است؛ چنان که در ماجرای نزول سوره مبارکه انسان، این صبر و مدارا در سیره اهل بیت پیامبر (ص) به خوبی دیده می‌شود.

علاوه بر این همدلی و همگرایی اعضای این خانواده نیز از ویژگی‌هایی است که خانواده‌های امروز به شدت به آن نیاز دارند. اهل بیت رسالت (ع) در این واقعه، علی رغم آنکه هر کدام در سنین مختلف قرار دارند اما همدل هستند و مقصدی معنوی و الهی را با نگاه به آخرت و حب خدا دنبال می کنند اینها لازمه امروز زندگی های خانوادگی به ویژه در حوزه زهد و صبر است.

 

خانواده در سیره امام رضا(ع) که به عالم آل محمد (ص) شهرت دارند چه جایگاهی دارد و ایشان بر رعایت چه اصولی در خانواده تاکید دارند؟

 امام رضا(ع) علاوه بر توصیه و تاکید بر تشکیل خانواده و نهی و پرهیز دادن از طلاق، بر حُسن خُلق و رفتار در کانون خانواده تاکید دارند، ایشان در این باره می‌فرمایند: «کسی که ایمانش برتر از دیگران است، اخلاقش نیکوتر و به خانواده اش مهربان تر است و من نسبت به خانواده خود، مهربان ترم.»

در حدیثی دیگر از رسول خدا (ص) نقل می‌کنند که فرمودند: «نزدیک ترین شما به من در روز قیامت کسی است که خوش خلق تر باشد و برای خانواده خود بهترین باشد.» ایشان همچنین بر تامین معاش خانواده تاکید دارند و می‌فرمایند: «افرادی که از نعمتی برخوردارند باید بر زن و فرزند خود گشایش دهند».

امام رئوف (ع) بر مهرورزی به زنان و دختران در محیط خانواده سفارش و فرمودند: «خداوند بزرگ نسبت به زنان مهربان‌تر از مردان است و مردی نیست که زنی از محارم خویش را شاد کند مگر آنکه خداوند او را در قیامت شاد خواهد کرد.»

منتظران امام زمان (عج) که عشق به اهل بیت (ع) و زمینه‌سازی برای امامت امام عصر(عج) را دنبال می‌کنند در حوزه خانواده چه وظایف و رسالت‌هایی دارند؟

 اصولا بدون معرفت و شناخت، محبت و علاقه به احساسی گذرا تبدیل می‌شود بدون آن که عملی مفید در پی داشته باشد؛ عشق به اهل بیت (ع) یعنی عشق به فضایل و مکارم و مسیر آن حضرات (ع) همه اینها نیازمند معرفت است و باید با دقت و تامل از سیره آنها الگو بگیریم و ببینیم امام زمان (عج) از ما چه زندگی‌ای را می‌خواهند و کدام زندگی رنگ و بوی مهدوی و امام زمانی دارد؟ بدون توجه به این مسائل نمی‌توانیم گامی برای ظهور برداریم.

«خانواده مهدوی» که رنگ و بوی اهل بیتی دارد و از سیره آن حضرات (ع) الگو می گیرد، چه کارکردهای تمدنی‌ را می‌تواند در گام دوم انقلاب ایفا کند؟

 برای تحقق اهداف «جامعه منتظر»، هم بحث‌های فردی و هم بحث‌های خانوادگی و اجتماعی داریم، گرچه در ظاهرا اینها جدا هستند اما پیوندی عمیق با یکدیگر دارند؛ یعنی بدون فرد موفق، خانواده موفق ساخته نمی‌شود و بدون خانواده‌های موفق، افراد موفق و رو به رشد شکل نمی‌گیرد.

خانواده عنصر تشکیل دهنده جامعه است و بدون جهت داشتن این نهاد، جامعه در مسیر اصیل قرار نمی گیرد جامعه منتظر از خانواده‌های منتظر شکل گرفته است که رسالتی عظیم و تاریخی بر عهده دارند یعنی آماده کردن جامعه برای درک ظهور و این بالاترین هدفی که است که می توان برای یک خانواده متصور شد. بی تردید بدون تحقق این عناصر جامعه در تراز خود قرار می گیرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.