مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونایی ۵۶ هزار و ۱۰۰ روستایی و عشایری در بخش دولتی آموزش‌های مهارتی را سپری کردند.

آموزش فنی و حرفه‌ای به ۵۶ هزار نفر روستایی و عشایری در دوران کرونا

به گزارش قدس آنلاین، حبیب عرفان‌منش اظهار داشت: از تعداد ۵۶ هزار و ۱۰۰ نفر آموزش دیده، چهار هزار و ۱۰۰ نفر از عشایر و ۵۲ هزار نفر روستایی، در حوزه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر، دوره دیده‌اند.

وی افزود: بالغ بر ۶۰ درصد شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی پس از شرکت در آزمون های پایان دوره به طور نوشتاری و عملی، موفق به کسب گواهینامه مهارت شدند. 

این مقام مسوول، با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد از مهارت آموختگان شانس راه اندازی کسب و کار، استخدام و کارآفرینی در مناطق روستایی را دارند، گفت: اولویت دولت برای توسعه مشاغل از طریق ارائه تسهیلات و سایر سیاست های تشویقی در روستاها بوده و دسترسی به این شرایط برای افرادی دارای گواهینامه مهارت، نسبت به سایرین، بیشتر است.

وی ادامه داد: در مناطق روستایی و عشایری با کمک همه دستگاه ها از جمله با مشارکت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت جهاد و کشاورزی، و سایر دستگاه های مسوول زیر نظر استانداری ها، توانمندسازی ها، مهارت آموزی ها و حمایت از کسب و کارها برای ارتقای توان و ورود روستاییان به بازار کسب و کار صورت می گیرد.

عرفان منش با اشاره به اینکه دوره های آموزشی مرتبط با مشاغل در روستاها نیازسنجی می شود، گفت: دوره های مهارت آموزی نسبت به بوم و منطقه خاص در هر نقطه ای از کشور نیازسنجی می شود و با اولویت فرصت های شغلی محلی ارائه می شود تا روستاییان با کسب مهارت بتوانند وارد بازار کار شوند. 

وی افزود: در ارائه آموزش های مهارتی با سازمان بسیج سازندگی، همکاری داریم و این نهاد در تامین، فضای آموزشی، امکانات و حتی مربیان برون سازمانی مشارکت ارزنده ای دارد. چرا که سازمان فنی و حرفه ای پایگاه ثابتی در روستاها ندارد و با استفاده از ظرفیت دستگاه های دیگر که تفاهمنامه دارد، آموزش ها را ارائه می کند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به پیگیری معاونت توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حمایت از کسب و کارها و اشتغال در روستاها اشاره کرده و گفت: در طرح های اشتغال روستایی افرادی که دارای گواهینامه مهارت سازمان باشند اولویت برای وام های اشتغالزایی دارند و معرفی فرصت های شغلی و ارائه مشاوره به آنها توسط مشاورین ادارات کار شهرستان ها به آنها صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین طرح هایی که توجیه اقتصادی و اشتغالزایی داشته باشد به بانک های عامل معرفی می شوند و در اولویت دریافت تسهیلات اشتغال قرار می گیرند و حتی به عنوان کارگران ماهر می توانند در استخدام کارآفرینان مناطق روستاییان درآیند و یا کسب و کار خرد و خانگی راه اندازی کنند.

عرفان منش خاطر نشان کرد: با سیاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرصت های شغلی روستایی، مورد حمایت قرار گرفت و بر توسعه روستاها با هدف کارآفرینی و ایجاد اشتغال تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه تحقق عدالت اجتماعی از طریق توسعه آموزش‌ها در مناطق روستایی، مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از اولویت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: مهارت آموزی در مناطق روستایی و عشایری در جهت تقویت و توسعه مشاغل خانگی و حرکت به سمت گسترش خوداشتغالی در این مناطق ارایه می‌شود.

عرفان منش گفت: جوامع روستایی به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی کشور دارای منابع ارزشمندی اعم از نیروی انسانی، منابع طبیعی و اقتصادی هستند و با توجه به وضعیت اشتغال و تمایل روستاییان برای مهاجرت به شهرها به منظور یافتن شغل، ارائه آموزش های مهارتی در حوزه مختلف به ویژه ظرفیت های کشاورزی، دامپروری، گردشگری و بوم گردی، صنایع دستی و مشاغل خُرد و خانگی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.