سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه حضرت زینب(س) ضلع دوم حادثه کربلا بود، گفت: نکته مهمی که در گفتگوهای حضرت زینب(س) در دارالاماره عبیدالله بن زیاد به چشم می‌خورد، قاطعیت، شجاعت و روحیه شهادت‏‌طلبی این بزرگوار است.

قاطعیت و شجاعت دو ویژگی زینب کبری(س) در برخورد با بنی امیه

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم راشد یزدی در ویژه برنامه «رهروان زینبی» که با هدف تجدید پیمان با آرمان‌های حضرت زینب(س)، در محل زینبیه صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر رضوی ویژه خواهران برگزار شد، گفت: مسئولیت خطیر حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا اطلاع‌رسانی، بیدارگری و آگاهی‏بخشی به ‏مسلمانان بود.

وی ابراز کرد: واقعه خونین کربلا، عصر روز عاشورا با شهادت امام حسین(ع) و اصحابش پایان پذیرفت و بخش دوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد(ع) و عمه بزرگوارشان، حضرت زینب کبری(س) آغاز شد؛ در روز سیزدهم ماه محرم‌الحرام، شهر کوفه شاهد رویدادهای جان‌سوز و مهمی در دارالاماره عبیدالله بن زیاد بود و در چنین روزی حضرت زینب کبری(س) چهره واقعی ابن زیاد را به همه مردم نشان دادند و حقایق مهمی را درباره واقعه عاشورا در جمع مردم عنوان کردند.

خطیب حرم مطهر رضوی به نقش‌آفرینی بانوان در واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: زنان در حادثه کربلا همانند مردان، وظیفه خاصی برعهده داشتند آنها در زنده ماندن این حادثه شگرف و تاثیرگذار نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا کردند، حضرت زینب(س) نیز با سخنان جان سوزشان تلاش می‌کردند در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین(ع) در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در این گفتگوها به چشم می‌خورد، قاطعیت، شجاعت و روحیه شهادت‏‌طلبی این دو بزرگوار است و مسئله دیگر اشراف کامل امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به  پشتوانه فکری امویان است.
 
جایگاه مهم زن در اسلام
این کارشناس دینی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زن دارای سه جایگاه دختری، همسری و مادری است، گفت: در تمامی این مراحل اسلام برای زنان ارزش قائل شده است، در مرحله نخست که دختری است، پیامبر بزرگ اسلام(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «کسی که نخستین فرزندش دختر باشد خداوند درهای رحمت را به رویش می‌گشاید».

حجت‌الاسلام راشد یزدی با اشاره به زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت، گفت: هر چند در حال حاضر مردم چنین کاری را انجام نمی‌دهند و دختران کشته نمی‌شوند اما متاسفانه شخصیت دختران را می‌کشند و این خطر بزرگی است که دنیا به آن مبتلا شده است.
وی همچنین با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: آیه «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» بیانگر نقش اصلاحی همسران است با این مضمون که زن و شوهر باید همانند لباسی عیب‌های یکدیگر را بپوشانند و در اصلاح یکدیگر بکوشند؛ زن و مرد به لحاظ خلقت هر دو مکمل و متمم هم هستند.

حجت الاسلام راشدیزدی به نقش زنان به عنوان مادر در خانواده اشاره کرد و گفت: مادر نقش تربیت فرزندان را بر عهده دارد و کانون گرم خانواده با مهر و محبت مادر گرمتر و استوار تر می‌شود.
قرائت بیانیه توسط مادر شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا، شعرخوانی شاعر آئینی حجت الاسلام سید روح الله موید، همخوانی قرآن کریم و... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.