عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران کرونایی در هفته اول ابتلا نیاز به سی تی اسکن، تجویز آنتی بیوتیک، کورتن، داروهای ضد ویروسی و دکزامتازون و غیره را ندارد.

کرونا مثبت ها تا 6 روز اول نیاز به سی تی اسکن ندارند

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد صلاحی اظهار داشت: بیماران مبتلایان به کرونا در هفته اول فقط استراحت و درمان علامتی توصیه میشود یعنی اگر سردرد، تب و غیره دارند با خوردن قرص علائم را درمان کنند.

وی تاکید کرد: کرونا مثبت ها تنها در صورت تنگی نفس و یا پایین آمدن اکسیژن خون،  نیاز به سی تی اسکن دارند.

متخصص بیماری های عفونی با اشاره به مراجعه بیماران در دو یا سه روز اول برای سی تی اسکن و عدم ضرورت آن در هفته اول، تصریح کرد: غالبا با هر سی تی اسکن  به اندازه ۱۷۰ تا ۱۸۰ عکس ساده اشعه به بیمار وارد می کند که این عمل بی مورد سرطان سینه و تیروئید در زنان را در پی دارد.
وی یادآور شد: تنها افرادی که بعد از شش روز اول احساس تنگی نفس شدید دارند یا اکسیژن خون آنها از ۹۱ به پایین است و در خانم های باردار از ۹۴ به پایین است و همچنین افرادی که بیماری های زمینه ای مثل دیابت، چاقی و فشار خون دارند و بعداز این مدت دچار کمبود اکسیژن شدند، به پزشک  مراجعه کنند.

صلاحی گفت: بعد از ابتلا به کرونا، تعریق زیاد، بی حالی، ضعف، خستگی، تک سرفه ای عادی است و نباید باعث ترس بیماران شود.

وی با بیان اینکه  گونه کرونای دلتا ۱۲ برابر قدرت انتقال و شانس سرایت دارد، گفت: بعد از ابتلا به کرونا نیاز به تست دادن آنتی بادی نیست زیرا که در کرونا ایمنی سلولی وهمورال نقش دارد و بود و نبود آنتی بادی نشان از بیماری نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انجام پی سی آر بعد از ابتلا به کرونا حتی یکماه بعد از آن هم توصیه نمی شود زیرا که با ماندن اثرات مرده بیماری در بینی، احتمال مثبت بودن  پی سی آر هست.  

صلاحی بیان داشت: در زمان کنونی بیشترین افراد بدحال بستری در بیمارستان الزهرا (س)  جوان و میانسال هستند، ادامه داد: مبتلایان از زمان اولین علامت تا سه هفته بعد ناقل هستند و ناقل بودن آنها بسته به علائم ریوی و سرفه دارد.

گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنان گویای بالا بودن آمار همه گیری کووید-۱۹ در این استان است به‌طوریکه تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان‌های استان به بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.