۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 766529

نگرانی از بروز سویه های جدید ویروس کرونا در کشور باعث شده تا درخواست واکسیناسیون افراد دارای معلولیت شدید، متوسط و خفیف به صورت جدی تری مطرح شود. مسئولان سازمان بهزیستی امیدوارند سهمیه این گروه پرخطر به صورت قطره چکانی به آنها تعلق نگیرد.

سهمیه قطره چکانی واکسن برای معلولان

به گزارش قدس آنلاین؛ ماه ها از ورود ویروس کرونا به ایران می گذرد و حالا  در پیک پنجم، این ویروس با سویه جدید هندی بی رحم تر از قبل شده است و هفته های گذشته شاهد روزهای غم انگیزی از ابتدای شیوع کرونا بودیم.

 به گفته مسئولان و متخصصان حوزه بهداشت، واکسیناسیون و ایمنی جمعی مهم ترین راهکار مقابله با ویروس کرونا است. با این پیش فرض ستاد ملی مقابله با کرونا  اواخر سال ۹۹، سند ملی واکسیناسیون را اعلام کرد و قرار شد واکسیناسیون  در ۴ فاز انجام شود.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و به گفته مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا، سالمندان و معلولان مراکز توانبخشی و نگهداری در فاز اول واکسیناسیون قرار گرفتند. اما همان قدر که در اولویت قرار گرفتن سالمندان و معلولان مراکز نگهداری نگرانی ها بابت شیوع گسترده کرونا در مراکز تجمعی این گروه را کمتر کرد به همان میزان، فعالان حقوق معلولان از اینکه معلولان مقیم منازل به عنوان گروه پرخطر در اولویت قرار نگرفتند ابراز نگرانی کردند.

حالا بیش از ۵ ماه از آغاز واکسیناسیون سالمندان و معلولان و بیماران مزمن روانی مراکز نگهداری می گذرد و با اینکه این گروه باید در فاز اول واکسینه می شدند، حالا با آغاز فاز سوم واکسیناسیون، هنوز واکسینه کردن آنها  به طور کامل انجام نشده است. تا جایی که به گفته «مصطفی سراج»؛ مدیر مرکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تا پایان مردادماه ۱۴۰۰، ۶۱ هزار و ۵۱۱ نفر به عبارتی ۸۷ درصد افراد حاضر در مراکز نگهداری شبانه روزی زیر نظر سازمان بهزیستی واکسن دوز اول را دریافت کردند و تعداد کل افراد دریافت‌کننده دوز دوم ۴۷ هزار و ۲۶۹ نفر بوده است که به عبارتی ۷۷ درصد دریافت‌کننده دوز اول، نوبت دوم را هم دریافت کردند. نگرانی های معلولان به دلیل در الویت قرار نگرفتن برای تزریق واکسن به دلیل دغدغه های شغلی  و معیشتی آنها هم بود.   آسیب‌پذیری افراد نابینا و معلولان جسمی و حرکتی به ویژه افراد دارای آسیب نخاعی در مقابل بیماری کووید ۱۹ موجب تشویش  مضاعف آنان از حضور در اماکن عمومی شد که همین موضوع در این مدت فعالیت‌های شغلی و اجتماعی آنها را هم مختل کرد.

مسئولان سازمان بهزیستی کشور بارها از وزارت بهداشت درخواست کردند تا واکسینه شدن معلولان مقیم منازل را در اولویت قرار دهند.

با وجود همه ضرورت های تزریق واکسن برای گروه پرخطر معلولان و بعد از درخواست های مکرر از نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰ واکسیناسیون ۵۱۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ۱۸ تا ۵۸ سال آغاز شد. قرار بود افراد با ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین زمان و مکان واکسن را دریافت ‌کنند. اما تزریق واکسن برای این گروه با اما و اگرهایی هم همراه شده است.

به گفته مدیر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی  علی‌رغم درخواست سازمان بهزیستی کشور از وزارت بهداشت تاکنون اعلام نشده است که چند نفر از اسامی افراد  دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که به وزارت بهداشت اعلام کردیم واکسن دریافت کرده‌اند. سراج گفت: پیش‌بینی ما این است که مشکلی وجود نداشته چراکه علاوه بر اطلاع‌رسانی، به خانواده‌ها اعلام کردیم که در مراحل دریافت واکسن و بروز مشکل به مددکاران و واحدهای بهزیستی مراجعه کنند که تاکنون موردی گزارش نشده است.

نگرانی از بروز سویه های جدید ویروس کرونا در کشور باعث شده تا درخواست واکسیناسیون افراد دارای معلولیت شدید، متوسط و خفیف به صورت جدی تری مطرح شود. مسئولان سازمان بهزیستی امیدوارند سهمیه این گروه پرخطر به صورت قطره چکانی به آنها تعلق نگیرد.

سراج گفت : انتظار ما از وزارت بهداشت این است که  سهمیه واکسیناسیون افراد دارای معلولیت متوسط و خفیف بالای ۱۸ سال  مقیم در خانواده را هر چه زودتر اعلام کنند تا به جامعه هدف اطلاع‌رسانی کنیم و خطر ابتلا و مرگ و میر در این گروه کمتر شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.