با وجود اینکه پایتخت چرم و کفش ایران شناخته شده است، اما شهرک اختصاصی برای این صنعت در تبریز وجود نداشته و کمر تولیدکنندگان رفته رفته زیر بار مشکلات گوناگون خم می‌شود.

صنعت کفش در حال خارج شدن از دست ایرانی ها

این روزها حال و روز قطب تولید چرم و کفش ایران خوب نیست و برخی از تولیدکنندگان از افول این صنعت در مهد چرم ایران بیم دارند. آنها از مشکلاتی صحبت می‌کنند که زیبنده تولیدکنندگان ماهر و مهد چرم ایران نیست و چشم انتظار به فردایی دوخته‌اند تا بلکه موانع و مشکلات از این هنر کنار برود.

گویا شیوع ویروس کرونا افزایش قیمت مواد اولیه، نبود نیروی ماهر و متخصص و نبود تسهیلات بانکی کم بهره، همگی دست به دست هم داده‌اند تا تولیدکنندگان با هنر دیرینه خود خداحافظی کنند در حالی که جایگاه این هنر مختص شهر اولین‌ها نبوده و کفش تبریز در منطقه خاورمیانه شهره هست.

تولید ۶۰ تا ۹۰ میلیون جفت کفش چرم در تبریز

رئیس اتحادیه کفاشان و پستاسازان تبریز گفت: ۳ هزار و ۷۸۰ واحد تولیدی و فروش در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که با وجود ۵۵ واحد بزرگ صنعتی در کلانشهر تبریز، هزار و ۳۰۰ واحد در قسمت فروش کفش چرم و ۳۰۰ واحد نیز در قسمت خدمات و تولید نیز، مشغول فعالیت هستند.

علیرضا جباریان فام ادامه داد: در این حوزه ۶۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۶۰ هزار نفر دیگر نیز به طور غیر مستقیم فعالیت دارند که به طور سالیانه حدود ۶۰ تا ۹۰ میلیون جفت کفش چرم تولید می‌شود.

وی افزود: متأسفانه بانک‌ها به صنعت کفش اهمیت چندانی قائل نیستند و حتی برای دریافت تسهیلات بانکی با بهره بالا، موانع بسیاری برای تولیدکنندگان می‌تراشند تا امکان دریافت تسهیلات و به روز رسانی تجهیزات از آنان سلب شود.

جباریان گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و مواد اولیه، سرمایه‌ها به یک پنجم کاهش یافته است و همین موضوع، نیازمند تسهیلات است تا کارخانه‌ها به حیات خود ادامه دهند.

کاهش سرمایه‌ها و عدم حمایت دولت

رئیس اتحادیه کفاشان و پستاسازان تبریز بیان کرد: عدم دریافت تسهیلات بانکی یکی از اساسی‌ترین مشکلات موجود در این حوزه است که متأسفانه با عدم همکاری بانک‌ها و دولت، وامی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد و اغلب با یک پروسه طولانی همراه است.

وی به نبود نیروهای ماهر و نیمه ماهر در این حوزه اشاره کرده و گفت: نبود هنرستان و دانشگاه در این صنعت، نیروی کار را به شدت کاهش داده و منجر شده است تا کارخانه‌ها در تأمین نیروی کار با مشکل روبرو شوند اما افتتاح مدرسه کفش به مرور زمان تا حدودی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

نبود شهرک اختصاصی در صنعت کفش چرم

جباریان افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه، نبود شهرک اختصاصی در صنعت کفش است. در حال حاضر، بالای ۷۰ درصد کارگاه‌ها اجاره نشین هستند که نبود یک شهرک اختصاصی منجر به عدم متمرکز نشدن کارگاه‌ها در یک محل می‌گردد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته تمام کارگاه‌های کفش، این امکان را در اختیار داشتند تا به ازای ۳ نفر از کارگران خود، از معافیت کمک دولتی از سوی بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند اما متأسفانه این امکان دیگر وجود ندارد و اکنون، کارفرمایان از پرداخت هزینه هنگفت بیمه ناتوان شده‌اند.

افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه

جباریان به افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه تأکید کرده و افزود: افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه منجر به افزایش قیمت نهایی کفش و ناتوانی مردم از خرید آن شده و در نتیجه بازار را به سمت کسادی سوق داده است.

رئیس اتحادیه کفاشان و پستاسازان تبریز بیان کرد: تولید کننده کیف چرم در تبریز به شدت کاهش یافته است و اغلب کیف‌هایی که توسط افغانی‌ها در تهران و مشهد به بازار عرضه می‌شود عمدتاً ساخته شده از چرم مصنوعی است که با قیمت پایینی به فروش می‌رسانند.

وی گفت: بیش از ۸۰ درصد صادرات به کشورهای عراق و افغانستان و ۲۰ درصد دیگر نیز به کشورهای ارمنستان، امارات، قطر و پاکستان انجام می‌گیرد که طی یک ماه گذشته صادرات به دلیل مشکلات امنیتی افغانستان، به طور کامل قطع شده بود اما در حال حاضر، این مشکل رفع شده است.

لزوم واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

جباریان در پایان افزود: با توجه به کوچک بودن کارگاه‌های تولید کفش و تراکم بالای نیروی کار، در کارگاه‌ها، خطر افزایش ابتلاء به کرونا وجود دارد و به همین دلیل، باید واکسیناسیون کارگران در این صنف هر چه زودتر آغاز گردد.

صنعت کیف و کفش چرم جز صنایع مهم و اشتغال‌زا آذربایجان شرقی

مشاور رسانه رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز گفت: صنعت کیف و کفش و چرم به عنوان یکی از صنایع مهم و اشتغال زا در استان و کشور بوده و از طرفی از کالاهای ضروری هم به حساب می‌آیند.

عین اله حسین زاده افزود: کلانشهر تبریز به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید کیف و کفش و منسوجات چرمی و چرم سنگین می‌باشد که علاوه بر تأمین نیاز کشور سالیانه مقادیری نیز به کشورهای مختلف صادر می‌شود که در صورت حمایت‌های دولتی در جهت ایجاد بسترهای لازم می‌توان بیشتر در این زمینه موفق عمل کرد.

پژوهشگر حوزه صنعت چرم و کفش تبریز ادامه داد: در صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته، تبریز از لحاظ مدل سازی و طراحی با مشکل روبرو است و در برخی از مواقع به دلیل نبود مدل‌های مشتری پسند، شاهد از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی هستیم.

از دست رفتن بازار با فعالیت سایر کشورها

وی گفت: کلانشهر تبریز به عنوان پایتخت چرم و کفش ایران مطرح می‌شود و این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد و در سال‌های نه چندان دور از این شهر، روزانه کانتینر کفش، کیف و چرم به کشورهای مختلف ترانزیت می‌شد اما با فعالیت و گسترش کشورهای دیگر مثل ترکیه و ایتالیا، تایوان، پاکستان، هندوستان و چین عملاً بازارهای مختلف از دست ما رفت و دلیل آن هم نبود تنوع و حرکت با تکنولوژی روز دنیا بود.

حسین زاده بیان کرد: کشورهای همطراز با ایران گوی سبقت را از ایران ربوده و در سایه حمایت‌های دولتی و کسب بازارهای جهانی عملاً عرصه را بر ایران تنگ کرده و با قیمت مناسب و کیفیت خوب عملاً رضایت مشتریان را جلب کرده‌اند.

لزوم اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره به تولیدکنندگان

وی در تشریح راهکارهای برون رفت توضیح داد: برگزاری دوره‌های آموزشی مدل سازی، استفاده از چرم‌های مرغوب، حضور در نمایشگاه‌های خارجی، اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره برای نوسازی تجهیزات و خرید دستگاه‌های جدید، توجه به امر تبلیغات وسیع در کشورهای خارجی و اعزام هیئت‌های تجاری و اقتصادی می‌توانند در جهت برون رفت از مشکلات فعلی بسیار مؤثر باشند.

مشاور رسانه‌ای رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز می‌تواند در معرفی و کسب بازارهای جدید مؤثر باشد. زمانی نمایشگاه بین المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته تبریز یکی از رویدادهای مهم در سطح کشور و منطقه بود اما متأسفانه در سایه بی تدبیری و ضعف مدیریت مجموعه نمایشگاه بین المللی تبریز و ناهماهنگی تشکل‌های صنفی عملاً تعطیل شده که این امر صدمات جبران ناپذیری به پیکر نیمه جان صنعت زده است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برگزاری و فعال نمودن این نمایشگاه اقدام گردد و مدیریت کلان استان به مسئله مهم وارد شود.

حسین زاده در خاتمه گفت: صنعت ریشه دار کیف و کفش و چرم تبریز پتانسیل‌های بسیاری دارد که در صورت رفع موانع تولید و حمایت‌های عملی می‌توان نسبت به شکوفایی و رشد آن کمک نمود و ضمن اشتغال زایی نسبت به صادرات و ورود ارز خارجی موفق شد.

عدم نبود معافیت کمک دولتی در بیمه کارگران

مدیر فروش گروه تولیدی، صنعتی کفش تبریز تک گفت: متأسفانه مشکلات در این حوزه بسیار است که در حال حاضر می‌توان به عدم وجود صادرات و ناهموار بودن آن اشاره کرد.

اکبر کریم پور ادامه داد: بیمه فعالان در این حوزه یکی دیگر از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن روبرو هستیم بدین گونه که طی سال‌های گذشته، دولت با واریز یارانه، کمک حالی برای پرداخت حق بیمه کارگران بود اما در حال حاضر، هزینه هنگفت پرداخت بیمه ۵ نفر از کارگران، به خود کارفرمایان ارجاع داده شده است.

وی افزود: مشکلات به وجود آمده از چک‌های جدید و اخذ مالیات، حتی در ماه‌هایی که تمام حجره‌ها به دلیل شیوع ویروس ویروس کرونا و حاکم شدن وضعیت قرمز تعطیل می‌شود یکی از دیگر مشکلات به وجود آمده است که اهالی بازار نیز از این موضوع گله مند هستند.

رفته رفته این صنعت از دست ما خارج می‌شود

وی گفت: کمبود نیروی متخصص و یا نیمه متخصص در این حوزه، از مهم‌ترین مشکلاتی است که نباید از آن غافل شد و با وجود اینکه مدرسه کفش راه‌اندازی شده است اما زمان بر خواهد بود و در حال حاضر، رفته رفته این صنعت از دست ما خارج می‌شود.

وی به افزایش قیمت دستمزد کارگران اشاره کرده و افزود: افزایش قیمت مواد اولیه کفش همانند زیره کفش، منجر می‌شود تا تولید کنندگان نیز، کفش را به همان قیمت قبلی به مشتری نفروشند.

کریم پور ادامه داد: به طور سالیانه حدود ۷۰ هزار جفت کفش تولید می‌کنیم و عمدتاً به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای عراق، افغانستان، باکو و ارمنستان صادر می‌کردیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا با اینکه صادرات به کشورهای عراق، باکو و ارمنستان به طور کامل قطع شده است اما صادرات به صورت ندرت به کشور افغانستان ادامه دارد.

مدیر فروش گروه تولیدی و صنعتی کفش تبریز تک بیان کرد: در مجموعه‌های تولیدی ما به طور تقریبی ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در حال فعالیت هستند.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا تأثیرات بسیاری در این حوزه بر جای گذاشت و تنها به دلیل نیاز مبرم مردم به این کالا به فعالیت خود ادامه داده‌ایم.

کریم پور در پایان افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا خریداران ایرانی و حتی خارجی بسیاری داشتیم اما در حال حاضر، کسادی در بازار خرید و فروش چرم رقم خورده است.

کاهش توان قدرت خرید مردم

یکی از تولیدکنندگان کیف چرم گفت: حدود ۳۰ سالی می‌شود که در این حوزه فعالیت دارم و تولید سالیانه ما به سفارش مشتری بستگی دارد چرا که با افزایش قیمت مواد اولیه، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.

علی سیاهی پور ادامه داد: طی سال‌های گذشته فروش ما در بازار انجام می‌گرفت اما در حال حاضر، فروش اینترنتی را نیز به فعالیت خود اضافه کرده‌ایم چرا که در چنین وضعیتی تنها بازار جوابگو نیست.

عدم وجود تسهیلات بانکی کم بهره

وی افزود: متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه، افزایش بهره تسهیلات بانکی است در حالی که اگر تسهیلات بانکی کم بهره به دست تولیدکنندگان برسد موجب افزایش نیروی اشتغال نیز خواهد شد.

این تولیدکننده کیف چرم افزود: روز به روز قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد و مشتری نیز به هنگام خرید، از افزایش ناگهانی قیمت گله مند است.

سیاهی پور بیان کرد: در حال حاضر نیازمند توان مالی هستیم تا اشتغال در این بخش را تقویت کرده و صادرات را نیز افزایش دهیم.

این تولید کننده کیف چرم گفت: شیوع ویروس کرونابرنامه‌های خرید و فروش ما را به طور کلی تغییر داده و از طریق فروش اینترنتی، روزگار خود را سپری می‌کنیم.

وی در پایان گفت: باید تدابیری به حال تولیدکنندگان اندیشیده شود چرا که افزایش بهره تسهیلات بانکی، در چنین وضعیت اقتصادی و تورم از توان تولیدکنندگان خارج است.

حالا مشکلات گوناگون همانند افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تسهیلات بانکی کم بهره، دست در دست هم داده‌اند تا پایتخت کیف و کفش چرم ایران حال و روز خوشی نداشته باشد؛ با توجه به اینکه صنعت چرم و کیف و کفش جز صنایع مهم و اشتغال زا شناخته شده است اما مشکلات آن نیز باید با در اختیار نهادن تسهیلات بانکی کم بهره، پرداخت کمک دولتی و از همه مهم‌تر ایجاد شهرک اختصاصی رفع شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.