سطح پنبه زارهای مازندران هر سال به دلیل خشکسالی و نبود بارندگی مناسب آب می رود و کمتر از سال های قبل می شود.

پنبه‌زارهای مازندران هرسال آب می‌رود/ رد خشکی بر طلای سفید

به گزارش قدس آنلاین، مازندران از دهه ۵۰ تا ۸۰ قطب تولید پنبه در کشور به شمار و سطح پنبه زارهای آن از ۲۰ هزار هکتار فراتر می‌رفت اما به دلیل سیاست‌های اعمال شده، تعطیلی کارخانجات، نبود حمایت کافی هر سال سطح پنبه زارهای استان کم و کمتر شده است.

طی سال‌های اخیر افزایش قیمت خرید پنبه سبب ترغیب کشاورزان برای پنبه کاری شد و پارسال و امسال سطح پنبه زارها از ۶۰۰ هکتار فراتر رفت. در حال حاضر رقم‌هایی نظیر لطیف، سفید، گلستان، مای در مزارع استان کشت می‌شود و کشت رقم‌های خارجی پنبه نیز از امسال آغاز شده است.

صادرات پنبه از دهه ۸۰ به بعد متوقف شده چراکه میزان تولید نیازهای داخلی را تأمین نمی‌کند و برای تأمین مایحتاج بخشی از پنبه مورد نیاز نیز وارد می‌شود.

شرق مازندران و شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه بیشترین سطح پنبه زارهای استان را تشکیل می‌دهند و به تاکید کارشناسان، روش‌های مختلفی از جمله کشت نشایی برای کاهش مصرف آب در بین زارعان ترویج شده است.

از بین رقم‌های پنبه، پنبه مای ۹۰ روزه و زودرس بوده و کشاورزان می‌توانند در قالب چندچین آن را برداشت کنند.

محمدی کشاورز شرق مازندرانی که در مزرعه اش اقدام به کشت پنبه کرده است، می‌گوید به دلیل کمبود آب، بخشی از شالیزارها را به زیر کشت پنبه برده ام.

وی با بیان اینکه مصرف آب در پنبه نشایی کم است، عدم حمایت از کشاورزان وتامین نشدن ارقام مناسب را از جمله نیازها ذکر کرد و گفت: لازم از زارعان این بخش حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

وی عدم فعالیت کارخانه‌های نساجی و پایین بودن قیمت وش طی سال‌های قبل را دلیل عدم استقبال کشاورزان برای کشت پنبه ذکر کرد.

کاهش سطح پنبه زارها و نبود حمایت کافی سبب شده تا طی سال‌های اخیر برخی کارخانه‌های پنبه پاک کنی تعطیل و غیرفعال شود و برنامه ریزی برای توسعه کشت می‌تواند چرخ زنگ زده این صنایع را رونق بخشد.

به تاکید کارشناسان، ترغیب کشت پنبه در اراضی شرق استان می‌تواند کشاورزان را از استرس خشکسالی که هرسال مزارع آنان را درگیر می‌کند، رهایی بخشد.

نبض صنایع با طلای سفید

یک کارشناس حوزه صنایع نساجی با بیان اینکه نبض صنایع نساجی با ضربان کشت طلای سفید و پنبه می تپد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد خواب چرخ برخی صنایع از جمله نساجی هستیم.

محمد وفایی با بیان اینکه در دهه‌های نه چندان دور چرخ صنایع نساجی در استان رونق داشت، وجود پنبه زارها و تولید وش را در رونق این صنایع مهم دانست و گفت: کاهش سطح پنبه سبب شده تا بسیاری از واحدهای مرتبط به نساجی غیرفعال و یا تعطیل شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش چند برابری قیمت پنبه نسبت به سال‌های قبل می‌تواند در ترغیب کشاورزان برای کشت نقش بسزایی داشته باشد، گفت: طی سال‌های قبل قیمت‌های پایین سبب شده بود تا اقبالی برای کشت پنبه نشود.

وی توسعه کشت پنبه را به نفع صنایع استان و جلوگیری از خروج ارز دانست و گفت: باید موانع فراروی تولید پنبه را حل کرد و توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ارقام جدید و زودرس می‌تواند نبض این صنعت را به تپش درآورد.

بخشی از پنبه زارها خشک شد

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل خشکسالی بخشی از سطح کشت پنبه شامل ۱۷۰ هکتار از چرخه تولید خارج شده است.

خلیل حقیقی  با بیان اینکه سطح کشت پنبه نسبت به سال قبل در استان رشد نداشته است، دلیل آن را ناشی از آسیب خشکسالی به مزارع دانست و گفت: بخشی از پنبه زارها به دلیل خشکسالی از چرخه تولید خارج شده است.

وی با بیان اینکه کشت پنبه در ۸۰۰ هکتار از مزارع استان انجام شد، گفت: به دلیل خشکسالی ۱۷۰ هکتار از مزارع از چرخه خارج شد و سطح کشت باقی مانده ۶۳۰ هکتار است.

وی با عنوان اینکه ۹۵ درصد پنبه در استان بهشهر و ۱۰ درصد گلوگاه کشت می‌شود، افزود: سال قبل سطح کشت پنبه در استان ۶۴۵ هکتار بود و امسال به دلیل خشکسالی شاهد کاهش سطح کشت نیز هستیم.

حقیقی با اشاره به برداشت پنبه از دیمزارهای استان گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید بین هزار و ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن وش برداشت شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران سهمیه ابلاغی از سوی وزارتخانه را برای کشت پنبه در استان ۸۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: به دلیل وقوع خشکسالی و محدودیت منابع آبی، بخشی از مزارع دچار آسیب شدند زیرا باران مناسبی نداشتیم.

افزایش مراکز خرید، به صرفه بودن و تناوب قرار گرفتن با غلات، استفاده از شیوه پرورش نشاء و رفع موانع سبب می‌شود تا کشت پنبه در مازندران رونق گیرد و به سال‌های اوج آن در دهه‌های قبل از ۸۰ برگردد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.