مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: ۹۳ درصد از دشت‌های استان در سال آبی جاری دچار افت سطح آب زیر زمینی‌ شده‌اند.

آب زیرزمینی در ۹۳ درصد از دشت‌های هرمزگان دچار افت شده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا ایدون امروز  با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: دشت‌های استان هرمزگان به صورت میانگین دچار افت ۶۳ سانتی‌متری هستند.
وی بیان داشت: بیشترین افت سطح آب زیر زمینی در سال آبی جاری، در دشت سرزه خارو با بیش از ۶ متر ثبت شد؛ در حالی که بیشترین افت سطح آب در سال آبی گذشته، ۹۰ سانتی‌متر در دشت طاشکوئیه بود.
مدیر مطالعات پایه منابع آب هرمزگان اظهارداشت: دشت‌های شمیل، تخت-قلعه‌قاضی، هرنگ -کوخرد و رودان جزو سه آبخوانی هستند که بیشترین افت کیفیت و افزایش شوری را در سال آبی جاری نشان می‌دهند.
ایدون ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی و به تبع آن کاهش ورودی مخازن دشت‌های هرمزگان، اغلب دشت‌ها دچار افت سطح آب زیر زمینی شده‌اند.
وی تصریح کرد: در سال آبی جاری بارندگی نسبت به دوره درازمدت اندازه‌گیری، بیش از ۸۳ درصد کاهش داشته و نسبت به سال گذشته کاهش بیش از ۹۰ درصدی ثبت شده است.
مدیر مطالعات پایه منابع آب هرمزگان، کاهش کیفیت آب زیر زمینی را یکی دیگر از معایت کاهش سطح آب دانست و ابراز داشت: باید خود را با ذخایر آبی استان تطبیق دهیم تا بتوانیم با کمترین چالش از این شرایط عبور کنیم.
 وی ضمن تاکید بر لزوم سازگاری با کم آبی، خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از سال ۸۰ تا کنون فقط ۲ سال از نظر هیدرولوژیکی در وضعیت تر سالی بودیم؛ این امر نشان دهنده اهمیت سازگاری با ذخایر آبی استان است.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.