مدیر ستاد مرکز هیات رزمندگان اسلام از برگزاری همایش جهانی سه‌ساله‌های حسینی به صورت مجازی و همزمان با ایران در کشورهای عراق، سوریه و لبنان خبر داد.

همایش سه‌ساله‌های حسینی در ۴ کشور برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر مداحی  در نشست خبری همایش جهانی سه ساله‌های حسینی گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، جلسه مرکزی این همایش در ۲۱ شهریور مصادف با پنجم ماه صفر سالروز وفات حضرت رقیه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ با حضور هزار نفر شامل مادران و دختران ۲ تا پنج سال در حرم امام خمینی (ره) برگزار می شود.

وی افزود: همزمان با این برنامه که به صورت مستقیم از شبکه پویا پخش می شود، برنامه هایی در کربلا، بیروت و حرم حضرت رقیه در سوریه برگزار می شود.
۱۰ موکب رسانه‌ای در مسیرهای پیاده‌روی اربعین مستقر می‌شوند

وی از برپایی ۱۰ موکب رسانه ای در مسیرهای راهپیمایی نجف تا کربلا خبر داد و گفت: چهار موکب در کربلا، سه موکب در نجف و سه موکب در مسیر با هماهنگی صدا و سیما مستقر خواهند شد و گزارش ارسال می‌کنند.

مداحی ادامه داد: تعدادی محدود از سخنرانان و مداحان اهل بیت (ع) که دو دز واکسن کرونا را زده و صدا و سیما آنها را تایید کرده، به عراق اعزام می شوند و برنامه های راهپیمایی اربعین از شبکه های افق و قرآن از موکب های رسانه به صورت زنده بعد از نماز عصر و عشا به وقت عراق برنامه خواهند داشت.  

اعزام حداکثر ۵۰ هزار نفر به عراق 

وی از اعزام حداکثر ۵۰ هزار زائر در اربعین امسال خبر داد و گفت: با توجه به صحبت های امروز آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری مبنی بر اینکه زائران باید دو دز واکسن کرونا را زده باشند و از آنجا که اعزام افراد سنین بالا صحیح به نظر نمی رسد و سنین پایین نیز هنوز واکسن نزده اند، پیش بینی ما این است که حداکثر ۵۰ هزار نفر می توانند به کربلا اعزام شوند.

مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام با بیان این که تعدادی سخنران و مداح عرب زبان ساکن ایران مراسمی را در روز اربعین اجرا خواهند کرد، افزود: اجرای برنامه عزاداری توسط سید مجید بنی فاطمه، میثم مطیعی و محمود کریمی در بصره باعث وحدت و الفت بیشتر ملت ایران و عراق خواهد شد و ما نیز برنامه هایی در اربعین خواهیم داشت که باعث همدلی و وحدت بیشتر بین دو ملت شود.  

 نگاهی به سابقه ۲۰ ساله همایش سه ساله های حسینی 

مداحی با ارائه گزارشی از سابقه برگزاری این همایش گفت: همایش سه ساله های حسینی از سال ۸۰ به همت هیات پیروان عترت واحد خواهران هیات رزمندگان اسلام در مهدیه تهران آغاز شد و ۲۰ سال است که همه ساله برپا می شود و به مرور سایر استان ها و شهرستان ها از این همایش الگو گرفته  اقدام به برگزاری آن کردند.
وی افزود: در سال ۹۸ این همایش در ۳۰۰ شعبه از هیات رزمندگان اسلام و ۴۰۰ نقطه از هیات ها، مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی این همایش را برگزار کردند به گونه ای که در آن سال ۷۰۰ نقطه برگزار شد.
مداحی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸ گفت: در سال ۹۹ این همایش به صورت مجازی و با حضور ۳۰ شعبه از هیات ها برگزار شد و امسال هیات رزمندگان از مساجد، هیات ها و مراکز فرهنگی دعوت می کند تا این برنامه را به صورت محدود و مجازی برگزار کنند.
وی از اجرای برنامه های متنوع و کودکانه متناسب با دختران دو تا پنج سال خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا فرهنگ عاشورا، فرهنگ مقاومت، فرهنگ شهادت و فرهنگ ایستادگی در مقابل دشمن توسط کارشناسان و مادران برای دختران آموزش داده شود.
مداحی با اشاره به مشکلات تهیه لباس کودکانه همایش گفت: تعدادی محدود لباس می توانیم برای برخی هیات ها تهیه کنیم و از خیران می خواهیم تا پارچه و یا به صورت نقدی به ما کمک کنند.  

 جای خالی مرحوم راستگو
مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام با بیان این که هر سال مرحوم محمدحسن راستگو به عنوان سخنران در این همایش حضور می یافت و بر ای مادران  و دختران صحبت می کرد، اظهار داشت: امسال جای مرحوم راستگو در این همایش خالی است و قرار است حجت الاسلام امیر اخوان که به عمو اخوان معروف است در این همایش برنامه هایی را اجرا کند.  

هیات خواهران پناهی برای خانواده ها
زهرا ساکت
معاون هیات پیروان عترت کشوری رزمندگان اسلام با ارائه گزارشی گفت: هیات خواهران پناهی برای خانواده ها و به ویژه خواهران است. مثلا در کمک های مومنانه برای جمع آوری و تهیه غذا یا ایجاد صندوق قرض الحسنه و همچنین مشاوره و برگزاری جلسات هفتگی برنامه های متنوعی داشتیم.  

وی از برپایی حسینیه هایی برای کودکان خبر داد که مربیان و کارشناسان برنامه هایی را به زبان کودکانه برای آنها ارائه می دهد. همچنین همانگونه که نوجوانان عاشورایی برای پسران راه اندازی شده، برای دختران نیز نوجوانان فاطمی را درنظر گرفته ایم که برنامه هایی برای دختران ۱۰ تا ۱۶ سال برگزار می شود.  
فاطمه گنجی مسئول هیات پیروان عترت تهران گفت: فرهنگسازی حادثه عاشورا برای کودکان و ترویج فرهنگ غنی عاشورا در برنامه های همایش سه ساله های حسینی از مهمترین اهداف این همایش است.
وی با اشاره به اهمیت مسائل تربیتی خانواده گفت: طی سال های گذشته ضمن تربیت روحانیونی در حوزه اجرایی کودک که توسط مرحوم حجت الاسلام راستگو انجام می شد، تلاش کرده ایم تا شکوه و عظمت عاشورای حسینی را همایش سه ساله های حسینی به نمایش بگذاریم.
گنجی از اهدای بسته های فرهنگی برای آشنایی دختران با فرهنگ حجاب سخن گفت و افزود:  برای دختران سه ساله ای که در این همایش ها حضور داشتند، موفق شدیم ۱۰ جشن تکلیف در سن ۹ سالگی با حضور برخی از آنان برگزار کنیم و در ۱۲محرم نیز برنامه زنان عاشورایی را برگزار کردیم.
وی افزود: در مناسبت های دیگر مانند ولادت حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) برنامه های جشن را برگزار می کنیم و ضمن ارتباط مادران با کودکان در این برنامه ها یک تیم مشاوره تربیتی فرهنگی فعالیت می کند و در استان ها و شهرستان ها نیز این تیم مشاوره فعالیت دارد.
گنجی در پاسخ به درباره ضرورت استفاده از فضای مجازی برای برگزاری مشاوره های تربیتی مورد نیاز مادران، اظهار داشت: در مراسم مذهبی میز مشاوره داریم و در ۱۰ برنامه با عنوان پارک بانوان زیر آسمان علاوه بر برنامه های روضه و عزاداری، مشاوران ما ضمن پاسخ به شبهات دینی و تربیتی به مادران مشاوره می دهند.
وی با اشاره به ظرفیت هیات رزمندگان اسلام و استقبال مردم از برنامه های این هیات، استفاده از ظرفیت فضای مجازی را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد تا بحث های مشاوره ای از طریق فضای مجازی برای عموم مردم راه اندازی شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.