حجت‌الاسلام امیر ارزانی با شرح محورهای فعالیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه بین‌الملل، گفت: بومی‌سازی الگوی مساجد موفق در جهان اسلام و تعامل با چهره‌های موفق مسجدی از اهل سنت و شیعیان برنامه این ستاد است.

محورهای ۱۱گانه فعالیت ستاد فهما در عرصه بین‌الملل/ بومی‌سازی مدل مساجد موفق در جهان اسلام را دنبال می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، فعالیت های بین الملل و تبادل و اشتراک تجربیات موفق در حوزه تربیت و پرورش بچه‌های مسجد از اولویت های کاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است. فعالیت هایی که متنوع و متکثر اند و دامنه وسیعی از مخاطبان را پوشش می دهند. به منظور بررسی این برنامه ها با حجت الاسلام والمسلمین «امیر ارزانی»، مشاور رئیس و مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما گفت‌وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

* با توجه به آنکه کار اصلی و ماموریت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور بر فرهنگ و هنر مسجدی و فعالیت بچه های مسجد در داخل کشور متمرکز است، از چه باب فعالیت های بین المللی را نیز دنبال می کند؟

 

باید توجه داشت علاوه بر اینکه امروز ما در دنیای ارتباطات و اطلاع رسانی زیست می کنیم، جامعه ما اسلامی است و بیش از ۴۲ سال از عمر بابرکت انقلاب می گذرد انقلابی که از اهداف اصلی آن معرفی سیره اهل بیت (ع) به دنیا است چنان که به تعبیر مقام معظم رهبری، با انقلاب، اسلام در دنیا رونق گرفت و این مهم، رسالت ما را هم در عرصه مسجد سنگین تر می کند تا از این بستر، اسلام ناب به دنیا معرفی شود. از این رو، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) نیز درصدد فرهنگسازی و نهادینه کردن ارزش های متعالی در بستر مهیای مسجد است تا در کنار تقویت ارتباط انسان ها با خدا، وحدت تقویت و با بدعت ها و انحرافات هم مقابله شود. در همین راستا، در حوزه بین الملل نیز در ساختار جدید ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما)، از سه سال گذشته ترویج اسلام ناب و انقلاب اسلامی ابلاغ شده است.

باید توجه داشت مسجد موفق در کنار تقویت ارتباط با خدا، در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، هنری و مواسات می تواند توفیقات بسیار داشته باشد لذا درصدد هستیم افراد موفق کانون های مساجد به کشورهای اسلامی سفر کرده و با مساجد موفق آنها آشنا شوند و این الگوی موفق را بومی سازی کنند و نیز با افراد موفق مسجدی اعم از شیعه و اهل سنت در کشورهای مختلف تبادل فکر و اندیشه و الگوبرداری داشته باشند.

 

* با این هدف کلان و افق تبادل فکر و اندیشه میان بچه های مساجد جهان اسلام، چه برنامه هایی را اجرا کرده اید؟

 

در حوزه بین الملل فعالیت های ستاد فهما، نخستین اقدام انجام شده در سال ۹۷ برگزاری اجلاسیه «مسجد، پایگاه اخوت اسلام» با حضور نمایندگانی از ۲۰ کشور جهان در بندرعباس بود که با هدف انتقال تجارب مساجد ایران و جهان و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و مفاهیم نورانی صحیفه سجادیه برگزار شد.

دومین فعالیت ما در حوزه بین الملل، سفر به لبنان با حضور هیئتی ده‌نفره از مدیران کانون های مسجد بود، در آن سفر ظرفیت مساجد لبنان بررسی و تجارب مساجد ایران و لبنان به اشتراک گذاشته شد. همچنین، نشست هایی با رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، رئیس تجمع علماءالملسمین و رئیس مسجد و دانشگاه دعوت الاسلامیه داشتیم و از مساجد موفق لبنان بازدید کردیم. البته با توجه به شیوع کرونا این سفرها ادامه نیافت اما ارتباط مجازی و وبیناری ما با کشورهای مختلف همچنان برقرار است.

امید است بعد از کرونا این سفرها با قوت دنبال شود چراکه این ارتباط مبارک با مسلمانان جهان افقی روشن را ترسیم می کند. ؛ مهم آنکه این سفرها در پی هماهنگی و تعامل با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هزینه ای اندک در پی دارد و اکثرا خودجوش و مردمی تامین می شود بخشی از طریق رایزنی های فرهنگی، بخشی توسط ستاد فهما و بخشی هم توسط کانون های مسجدی.

 

* از ظرفیت مناسک و مناسبت های مذهبی همچون اربعین حسینی در حوزه بین الملل فعالیت ستاد فهما چه استفاده هایی کرده اید؟

 

سومین فعالیت ستاد در حوزه بین الملل، خدمت رسانی به زائران اربعین در مواکب الاتحاد در ایران و عراق است که در قالب هایی همچون توزیع بسته های فرهنگی، پاسخگویی به سوالات شرعی، برپایی نمایشگاه های فرهنگی هنری، توزیع راهنمای زیارت به زبان های مختلف، برگزاری همایش اربعین حسینی با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب و ... انجام شده است.

 

 

 

 

چهارمین فعالیت ستاد فهما در حوزه بین الملل، رونمایی از پوستر «القدس لنا» با نمادی از چهره سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار مسجدالاقصی است که آرمان همه رزمندگان اسلام برای شکست رژیم صهیونیستی را یادآور می شود.

 

* در داخل کشور چه فعالیت هایی را با رویکرد بین المللی دنبال می کنید؟

 

دیدار رئیس ستاد فهما با خانواده شهدای اقلیت های دینی مذهبی در دوران دفاع مقدس، به منظور دلجویی و تفقد آنها ازجمله این برنامه ها است که با تاسی به سیره مقام معظم رهبری انجام می شود.

رونمایی از پوستر روز جهانی مسجد به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با حضور رئیس و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، برگزاری رویداد بین المللی «روح مقاومت» با محور نشر و گسترش وصایای شهدای دیروز تا امروز در قالب های متنوع اعم از دلنوشته، خاطره نویسی، پادکست، فیلم موبایلی، عکس نوشته و ... از وصیتنامه شهدا با همکاری ستاد فهما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با رویکرد بین المللی در داخل کشور انجام شده است.

 

 

 

 

اجرای پویش بین المللی «عکس سفره-جهانی-غدیر» در فضای مجازی و به تناسب شرایط کرونایی کشور، را نیز با این محور دنبال کرده ایم؛ شرکت کنندگان در این پویش تصاویری از اطعام و هدایای غدیری خود همراه با ضبط و ثبت لحظات احسان و نیکوکاری و شادی و عبادات‌شان را در این روز را برای ما ارسال کردند که برخی از آنها در قالب #سفره جهانی غدیر در فضای مجازی منتشر شد.

 

 

* به منظور تبادل فکر و اندیشه با علمای جهان اسلام و تعامل با آنها بدون در نظر گرفتن بعد مکانی، چه سیاستی در ستاد فهما دنبال می شود؟

 

نهمین اقدام ستاد فهما در عرصه بین الملل، برگزاری وبینارهای بین المللی دهه کرامت است که تقریبا ترویج فرهنگ رضوی به این شکل بی سابقه بود. اولین وبینار در سال ۹۸ با حضور شخصیت های برجسته جهان اسلام به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۰ (هشت شب به نیت امام هشتم (ع)) به زبان های فارسی، اردو، عربی، چینی و انگلیسی و با هدف ایجاد همدلی و وحدت حول محور اهل بیت (ع) در جهان اسلام برگزار شد. در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز این وبینارها ادامه یافت؛ چنان که در سال جاری دو وبینار بین المللی و ۲۰ وبینار استانی با هدف شناخت سیره رضوی و با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

 

 

 

 

 

علاوه بر این، وبینارهای علمی و گفتگومحور با موضوع وحدت در هفته وحدت و با هدف معرفی پیامبر رحمت (ص) به جهانیان نیز برگزار شده اند؛ برگزاری وبینارهای علمی با حضور برادران اهل سنت، برگزاری همایش پیامبر اعظم (ص) با محور بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای پویش مردمی قرائت سوره مبارکه حمد از طریق سامانه بچه های مسجد که به تولید محتوا در قالب عکس نوشته، پوستر و ... و انتشار در در قالب «#ما امت رسول الله (ص) هستیم»، انجام شد. همچنین است، برگزاری وبینارها و نشست های مجازی برای معرفی صحیفه سجادیه در بیش از ۱۰۰ نشست و در بیش از ۳۰ کشور جهان.

 

* در حوزه تولید آثار چه فعالیت هایی را با رویکرد بین المللی در ستاد هماهنگی کانون های فهما دنبال کرده اید؟

 

رونمایی از نرم افزار «الفبای اسلام» به زبان فرانسه که کاری فاخر برای افراد تازه‌مسلمان است و اصول و فروع دین، تاریخ اسلام را هم متنی و هم تصویری آموزش می دهد، بافت فرش برای اهداء به عتبه حضرت عباس (ع) به همت ۲۰ بانوی هنرمند کانونی در استان ایلام، اجرای پویش بین المللی «پیامبر رحمت (ص)» با محور انتخاب یک حدیث از پیامبر (ص) و عکس گرفتن با آن، برگزاری سوگوره «علمدار کربلا» با همکاری تولیت حرم حضرت عباس (ع) و هدف نشر آواها و نواهای عاشورایی، چاوشی خوانی، لالایی خوانی و کشف استعدادهای برتر ادبی هنری کانون ها نیز در حوزه تولید آثار بچه های مسجد با رویکرد بین الملل انجام شده است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.