فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مردم فریب توهم گنج را نخورند.

مردم در توهم گنج، فریب گنج‌یابان را نخورند

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی مدیر  در خصوص میزان جرائم میراث فرهنگی در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ۴۵ نوع از  جرائم در پنج ماه نخست سال جاری در حوزه میراث فرهنگی از قبیل، حفاری، تخریب، تجاوز به حریم، سرقت، ساخت‌وساز، خرید و فروش، مرمت غیرمجاز و تغییر کاربری ثبت شده که بیشترین میزان آن مربوط به ساخت‌وساز و حفاری‌های غیرمجاز در اطراف آثار تاریخی بوده است.

وی افزود: تقریبا ۴۲ نفر در این خصوص دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. همچنین ۴۲۱ قلم کشفیات همانند سکه، سفال، مجسمه و... در پنج ماه نخست سال جاری ثبت شده است. در این مدت ۱۵ هزار و ۳۸۰ مورد سرکشی از آثار تاریخی داشته‌ایم که ۳۰ مورد آن گزارش واصله از منابع مخبر و مردمی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه خاطرنشان کرد: مطابق دستورالعمل انجمن‌های میراث فرهنگی تمام مردم، شوراها، دهیارها، دانش‌آموزان و معلمین، پاسگاه‌ها، کلانتری‌ها و ادارات را دخیل کرده‌ایم تا بتوانیم از آثار تاریخی حفاظت کنیم. تمام ادارات را در زیر مجموعه انجمن‌های میراث فرهنگی قرار داده‌ایم تا بتوانند کمک حال ما باشند. هر کدام از این افراد یک پلیس و میراث‌دار ما محسوب می‌شوند.

مدیر در خصوص کمبودهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: در حوزه خودرویی و نیروی انسانی به شدت کمبود داریم. بیش از ۳۰۰۰ آثار ثبتی و شناسایی شده در خراسان رضوی وجود دارد در حالی‌که در کل استان ۴۲ نیروی یگان حفاظت داریم که اکثر آن‌ها در مناطقی مانند توس، موزه بزرگ، موزه نادری و موزه شاه‎‌عباسی نیشابور تجمیع شده‌اند. بسیاری از آثار ما به دلیل کمبودها شاید ماه به ماه هم بازدید نمی‌شود که این موضوع می‌تواند باعث تخریب آثار تاریخی شود.

وی ادامه داد: حوادث طبیعی مانند سیل، باران و باد می‌تواند به آثار تاریخی صدمه وارد کند، اما به دلیل کمبود نیرو نمی‌توانیم بازدید و سرکشی داشته باشیم. درخواست‌های زیادی برای کمبود نیرو داده‌ایم. در دولت قبلی کمبود بودجه، تحریم و کرونا را مطرح می‌کردند. امیدوارم در دولت جدید و حضور عزت‌الله ضرغامی در رأس کار درخواست‌های ما برآورده شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص نحوه حفاظت از آثار تاریخی تصریح کرد: آثار تاریخی توسط نیروی انسانی محافظت می‌شوند. در اماکنی همانند موزه‌ها به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده‌ایم و بسیاری از مناطق از طریق دیوارکشی و فنس‌کشی محافظت می‌شوند.

مدیر ضمن توصیه به تمامی شهروندان بیان کرد: از تمام شهروندان درخواست دارم کمک حال ما باشند. هر نقطه‌ای که اخبار و اطلاعاتی در خصوص جرائم میراث فرهنگی مشاهده و کشف کردند قطعا به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اطلاع‌رسانی کنند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا شماره‌های ۳۲۲۵۹۱۴۶ و ۳۲۲۲۲۸۱۰ به طور ۲۴ ساعته فعال است و پیام شهروندان در حوزه‌های گفته شده را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: مردم فریب توهم گنج را نخورند. آثار تاریخی همانند کتابی است که وسط آن سوراخ شده باشد یا همانند انسانی است که قلبش را جدا کنند. اگر آثار و لایه‌های لاریخی ما را سوراخ کرده و حفاری کنند، آن اثر تاریخی ارزش خود را از دست می‌دهد. مردم فریب گنج‌یابان که به دنبال کلاه‌برداری هستند را نخورند. در حال حاضر پرونده‌هایی داریم که برخی از افراد به دلیل همین موارد زندگی خود را از دست داده‌اند و دیگر دستشان به جایی بند نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.