حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در همایش تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به قدسیت دفاع مقدس و نظام جمهوری اسلامی گفت: رمز ماندگاری نام شهیدان ما در دفاع مقدس و در دفاع از حرم و حریم و دفاع از مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی آن است که خود نیز قدسی شدند و برای خدا حرکت کردند.

قدسی شدن رمز ماندگاری نام شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم است / برداشتن نقاب از چهره جهل مدرن با تجلیل شهدا

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در آیین تجلیل  و تکریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس که در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس در باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور مقامات عالی رتبه نظامی برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع)، برگزاری نمایشگاه و مراسم تجلیل از شهدا را برای نسل امروز و آینده درس آموز عنوان کرد و افزود: این حرکت عظیم در تجلیل از شهیدان و خانواده شهدا اقدامی در جهت مصون سازی نسل جوان است و راه صیانت‌بخشی به نسل امروز و آینده، معرفی عاشورا و امتداد دادن به آن است.

رئیس جمهور با طرح این سؤال که جنگ‌ها و نبردهای زیادی در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان اتفاق افتاده اما باید دید کدامیک از آنها مقدس بوده است، بسیاری جنگ می کنند اما کدام دفاع مقدس است؟ چه چیزی باعث تقدس دفاع و بسیج ما است؟ چرا دفاع ما مقدس است و چرا نظام ما قدسی است؟، گفت: آنچه مسلم است، هیچ امری، هیچ شخصی، هیچ زمانی و هیچ زمینی قدسی نمی شود مگر در پرتو قدوس؛ «هو الذی لا اله الا هو الملک القدوس العزیر الجبار المتکبر» فقط او قدوس است.

وی ادامه داد: اگر زمینی قدسیت دارد در پرتو ارتباط با قدوس است، اگر زمانی قدسی است در پرتو ارتباط با قدوس است، اگر مکانی و شخصی قدسی می شود باید با او ارتباط برقرار کند.

رئیسی درباره دلایل قدسیت نظام جمهوری اسلامی گفت: نظام ما قدسی است چون مبتنی بر دین و آموزه های دین است، مبتنی بر کتاب و سنت است و این رمز قدسیت نظام ماست. نظام اسلامی که می خواهد تمام ارتباطات او براساس دین و آموزه های دینی تنظیم گردد، یک نظام مقدس می شود.    

رئیس جمهور در تشریح دلیل دوم قدسی بودن نظام جمهوری اسلامی گفت: در رأس نظام ما حاکمیتی است که نیابت از حجت خدا، حضرت ولی عصر(عج)، دارد و امر او، دستور او و نظر او برای ما حجت است. قدسیت حاکمیت برای آن است که این جانشینی از طرف حجت خدا به نظام قدسیت می بخشد به نحوی که امروز نیروهای مسلح ما مفتخرند به اینکه تحت فرمان فرماندهی معظم کل قوا خدمت می کنند که امر او را اطاعت کنند وظیفه و تکلیفشان را انجام دادند. امروز افتخار همه ما این است که تحت نظر ولی فقیه جامع الشرایطی که جانشینی حضرت ولی عصر(عج) را دارد، قرار داریم.   

وی تصریح کرد: در نظام ما هیچ قانونی، هیچ مقرراتی و هیچ باید و نبایدی نمی تواند تصویب و اجرا شود الا به اینکه باید مطابق با شرع و موازین شرعی باشد و برای مجلس شورای نگهبان را به عنوان تضمین گذاشتند و برای دستگاه قضا، دیوان عالی  و یک سری سلسله مراتب را قرار دادند تا هیچ حکم و قانون خلاف شرع در مجموعه نظام تصویب یا اجرا نشود. هر حکم، قانون و مقرره ای برخلاف موازین شرعی باشد از درجه اعتبار ساقط است و از روز اول امام(ره) اعلام کردند قوانین باید منطبق با شرع و موازین شرع باشد.  

رئیسی ادامه داد: علاوه بر این ما قدسیت در عمل هم می خواهیم؛ هم حسن فعلی می خواهیم هم حسن فاعلی. یعنی  اگر سرداری، سربازی، قاضی، نماینده ای، کارگزاری، فرماندار و استانداری در جایگاه خودش خدمت می کند علاوه بر حسن فعلی، حسن فاعلی هم می خواهد. یعنی یک اخلاص هم می خواهد که به کار قیمت بدهد.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر همه این سلسه مراتب قدسی باشد اما عامل عمل با قدسیت حرکت نکند، عمل او قیمت بایسته را ندارد و لذا علاوه بر همه این سازوکار مقدسی که امروز وجود دارد باید عمل عامل نیز از در اخلاص برای قدوس باشد تا قیمت پیدا کند و رمز ماندگاری نام شهیدان ما در دفاع مقدس و در دفاع از حرم و حریم و دفاع از مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی آن است که خود نیز قدسی شدند، چون برای خدا حرکت کردند. چون ماندگاری آنها برای اخلاص آنهاست، برای خدا از جانشان و آینده دنیایی خود گذشتند و آینده جاودانه را به دست آوردند.

رئیسی اظهار کرد: اینکه امام(ره) با همه عظمتشان می فرمودند من وقتی با شما سربازان و افسران مواجه می شوم احساس خاصی دارم و واژه «حقارت» را به کار بردند در حالی که ما می دانیم امام چه جایگاهی در عرفان، شناخت و بندگی خدا دارد اما می خواهد بگوید شما چه عظمتی دارید. در واقع ایشان با این کلام می خواهد بگوید مخاطب من در چه جایگاهی قراردارد که من می خواهم با همه عظمت علمی و جایگاهم نسبت به اینها غبطه می خورم.

رئیس جمهور بیان کرد: به عبارتی امام(ره) با این جمله کسی را که در لباس سربازی، سرداری و افسری این نظام است و در جایگاه دفاع از ارزشها و ناموس این کشور قرار می گیرد معرفی کنند و این فرد آنقدر جایگاه دارد که امام(ره) به حال او غبطه می خورد.

وی افزود: این توفیقی است برای امروز و همه عصرها که حقیقتا از این خط و راه نورانی و از این قدسیتی که در دفاع با عظمت ما بود همواره باید تجلیل و تکریم شود که نام اینان بماند. لذا وقتی که دفاع قدسی شد، بسیج قدسی شد و نیروهای ما مقدس شدند، پیام و راه آنها جاودانه می شود و هم این مسیر نورانی راهیان نور می شود. جبهه ها بسیارند اما کسانی که در این فضا قرار بگیرند با نورانیت آشنا می شوند چون بچه هایی که در این میدان بودند همه مخلصان روزگار بودند که باید به حال آنها غبطه خورد.

رئیس جمهور ابراز کرد: اینان که به جایگاه رفیعی رسیدند یک پیشکسوتان و سرداران و فرماندهانی دارند که از جایگاه ممتازی برخوردارند؛ «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِر». برخی در بین ما نیستند اما روح مطهرشان بر ما ناظر و حاکم است. خدا رحمت کند سرداران بزرگی که نامشان افتخار این کشور و نظام است و بر هر کوی و برزنی که نام شهید است آنجا افتخار پیدا کرده و خانواده معظم شهدا پرچمهای برافراشته در هر کوی و برزن و اداره و سازمان و حوزه و دانشگاه هستند که راه و هدف شهید را معرفی کند و باید همواره اینها گرامی داشته شوند و به نام و راه و خانواده معظم و مکرم آنها افتخار کنیم.       

رئیسی تأکید کرد: همه این سرداران و پیشتازان بزرگ فرمانده بزرگی دارند که هم در دوران جنگ و هم در دوران پس از جنگ نزدیک‌ترین یار و همراه امام(ره) بود و همواره در صفوف مقدم حضور داشت. شخصیتی که این نمایشگاه توانسته برخی جلوه‌های زندگی او را به نمایش بگذارد. البته مناسب است که مجاهدت‌های ایشان در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به بخش‌های این نمایشگاه اضافه شود. زیرا باید برای جامعه روشن شود که این کشور توسط فقیه جامع‌الشرایطی اداره می‌شود که به مردم نمی‌گوید بروید بلکه خود به مقصد رسیده و دیگران را به سوی مقصد فرامی‌خواند.

وی افزود: این نمایشگاه گویای آن است که رهبر و فرمانده ما جایگاه پیشکسوتی همه پیشکسوتان مخلص را در این میدان دارد.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از این حرکت ارزشمند و ماندگار، تأکید مقام معظم رهبری برای گرامیداشت یاد و نام شهدا را یادآور شد و گفت: دلیل تأکید بر گرامیداشت یاد شهدا این است که هر جا نام شهدا برده شود و مرام آنان مورد توجه قرار گیرد، جهل‌زدایی می‌کند. امروز با جاهلیت مدرنی مواجه هستیم که به علم، فناوری، سلاح و قدرت مالی فراوان مجهز است و می‌تواند زشت‌ترین کارها را به عنوان ارزش به جامعه تحمیل کند و در واقع نداشته ‌های خود را به دنیا تحمیل می‌کند که تجلیل از شهدا می‌تواند نقاب از چهره این جهل مدرن بردارد.

رئیسی اظهار کرد: تجلیل از شهدا تبیین راه و مرام عاشوراییان است. اگرچه دشمنان دین تلاش کردند عاشورا پایان عاشوراییان باشد اما عاشورا تبدیل به روز تولد عاشوراییان شد. مردان نامدار دو روز تولد دارند که یکی روز تولد شخص آنهاست و دیگری روز تولد شخصیت آنهاست.

رئیس جمهور بیان کرد: به همه خانواده شهدا تبریک می‌گویم چرا که روز شهادت فرزندان و عزیزانشان روز تولد شخصیت آنهاست؛ شخصیت‌هایی که تا همیشه تاریخ در آسمان می‌درخشند و از عالم جهل‌زدایی می‌کنند.

وی برکت خون شهدا را موج بیداری در منطقه دانست و اظهار کرد: درست است که باطل هر از گاهی جولانی در عالم می‌دهد اما قرار حقیقی عالم حق و حقیقت است که در راه شهدا تبلور یافته است و امیدوارم روح شهدا برای موفقیت ما در انجام مسئولیت خطیری که در راه رفع مشکلات کشور بر عهده داریم دعا کنند.

در پایان این مراسم رئیس جمهور از خانواده معظم چند شهید دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله خانواده شهید فخری‌زاده و خانواده سردار حجازی و همچنین چند تن از جانبازان دفاع مقدس تجلیل کرد.

همچنین در این مراسم از تندیس مرزداران و ۳۲۴ عنوان کتاب در دوره دفاع مقدس رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.