همزمان با چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس، پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر با اعلام برگزیدگان از سوی هیئت داوران به کار خود پایان داد.

به دنبال شکستن انحصار در حوزه فرهنگ و رسانه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامییه این جشنواره با اشاره به اینکه مشهد در ۱۰۰ سال اخیر همیشه پیشقراول جریان‌های فرهنگی بوده است، گفت: دولت انقلابی و مردمی سیاست اصلی خود را براساس منویات رهبر معظم انقلاب، بازسازی رسانه‌ها گذاشته است به‌طوری که رئیس‌جمهور دستور به اتصال مراکز فرهنگی وزارتخانه‌ها دادند تا ملزومات فرهنگ و رسانه را با جدیت دنبال کنیم. محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه ما در حوزه رسانه سال‌هاست در یک رقابت نابرابر با امپریالیسم رسانه‌ای قرار داریم و عبور از مرحله نظامی به مرحله فرهنگی در مواجهه با انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: یکی از ابعاد پیش‌برنده برای جریان دشمن حوزه رسانه بود و ما با یک عملیات پیچیده رسانه‌ای، با یک پشتیبانی امنیتی، اطلاعاتی و رسانه‌ای روبه‌رو بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فتنه ۸۸ را محصول یک عملیات روانی، امنیتی و رسانه‌ای در کشور دانست و بیان کرد: شاهد یک عملیات به بلوغ رسیده رسانه‌ای و امنیتی علیه ایران اسلامی بودیم که از آن به عنوان جنگ نرم یاد شد.

وی با تأکید بر اینکه واژه تقلب بسیار با این جنگ نرم و اطلاعاتی در کشور ما چرخید و هنوز دشمن در حوزه رسانه‌ای یک سناریوی سه دهه‌ای علیه انقلاب اسلامی پیش می‌برد تا در یک گلوگاه بتواند ضربه خودش را وارد کند، عنوان کرد: از سال ۸۹ و ۹۰ وارد یک جریان رسانه‌ای جدیدی در کشور شدیم که فتنه ۸۸ سرآغاز آن بود، اما برخلاف تمام مشکلاتی که در دهه اخیر داشتیم امروز به نقاط خوبی دست پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد یک شبکه هم‌افزای رسانه‌ای هستیم تا گام‌های بزرگی برای اعتلای حوزه رسانه کشور برداریم و این کار را در قالب یک برنامه منظم و مدون پیش خواهیم برد،عنوان کرد: صندوق هنر از این به بعد صندوق فرهنگ و هنر و رسانه می‌شود و همه فعالان این حوزه اعضای این خانواده هستند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه یک اعتبار ویژه برای رسانه‌های آسیب‌دیده از کرونا و هنر در نظر گرفته شده، بیان کرد: برای خدمت به حوزه فرهنگ و رسانه به دنبال شکستن انحصارهای به‌وجود آمده هستیم.

سلاح رسانه

معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام رضا(ع) نیز در این مراسم گفت: این رسانه‌ها هستند که می‌توانند با ثبت و ضبط وقایع دفاع مقدس و با قلم و دریچه‌ دوربین‌هایشان دلاورمردی‌ها را ماندگار کنند.

سردار علی‌اکبر افراسیابی با بیان اینکه شهدای رسانه با به دوش کشیدن سلاح رسانه‌ای خود همپای رزمندگان اسلام حضور داشتند و صحنه‌های جبهه را با هنر خود ثبت و ضبط می‌کردند، اظهار کرد: به عنوان فردی که در عرصه تاریخ‌نگاری، در حال مطالعه تاریخ گذشتگان هستم، می‌گویم رسانه‌ها می‌توانند در ثبت و ضبط صحنه‌های ماندگار، عزتمند و ارزشمند این روزها سهیم باشند.

وی افزود: در تاریخ ۴۰۰ ساله ایران اگر دقت کنید، امروز بهترین، ارزشمندترین، فداکارترین، شجاع‌ترین و بزرگ‌ترین‌ مردانی وجود دارند که در صحنه انقلاب اسلامی نقش ایفا می‌کنند و از زمانی که ولایت‌فقیه هدایت و رهبری این ملت را برعهده گرفته، سابقه ندارد در طول هشت سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک پاک ایران اسلامی را به دشمن واگذار کرده باشیم. امروز نیز به رزمندگان و دلیرمردانی که عزت و شرف را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند، افتخار می‌کنیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به اینکه خراسان قطب ولایت، رسانه و فرهنگ است، گفت: ساختار رسانه‌ای کشور در دولت مردمی و انقلابی نیازمند تغییر و تحول است و امیدوارم تمام خبرنگاران این موضوع را مطالبه کنند تا قانون مطبوعات اصلاح شود، چراکه از تصویب قانون کنونی چندین دهه گذشته و این قانون نیازمند به‌روزرسانی است‌.

عباس محمدیان افزود: امروز فضای مجازی بازیگر اصلی جریان رسانه‌هاست که متأسفانه هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و در دولت‌های گذشته نیز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

در این جشنواره خبرنگاران روزنامه قدس در بخش یادداشت وحید اکرمی مقام سوم و در بخش مصاحبه صدیقه رضوانی‌نیا رتبه دوم و محسن فاطمی‌نژاد عنوان سوم را کسب کردند و احمد فیاض هم در بخش عکس شایسته تقدیر شد.

همچنین در اختتامیه این جشنواره از پیشکسوتانی چون غلامرضا بنی‌اسدی، سیدمحسن جعفری، سیدحسین محمودزاده سیستانی، حسین کامشاد، امیر روح‌پرور و محمد مهرنیا تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.